zumpen 2 Postad 23 Juni , 2014 (redigerade) Hej jag sitter med mitt nyinköpta teakbord, köpte Internationals Teakolja men blir galen på att jag inte någonstans kan hitta hur länge man ska vänta mellan strykningarna? Lagt på ett tunt lager med svamp, men när kan jag gå på igen med nästa strykning? Redigerad 23 Juni , 2014 av zumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juni , 2014 Om man ska ha olja på ska teaken mättas med olja, vått i vått tills det inte suger mer, överflöd torkas av när det inte suger mer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 23 Juni , 2014 Tillägg till ovan; trasan du torkar av med kan självantända - spola vatten på den, lägg i plastpåse, knyt ihop. Släng sedan. Alternativt, elda upp den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juni , 2014 Tack Peter! kan inte påpekas för många gånger. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 23 Juni , 2014 Olja är nog bra men jag föredrog fernissa, dock inte utan problem :-) http://www.maringuiden.se/forum/topic/53463-lacka-nåtat-teakbord/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 23 Juni , 2014 Så man saftar på med mkt olja från början alltså? Jag kommer att lacka i vinter, har inte tid med detta nu bara, på tal om det någon som testat International Woodskin på en bordsskiva tex? Min trasa är uppeldad dedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 23 Juni , 2014 Ja, man saftar på ordentligt, ett tillfälle. När du väntar härdar första lagret olja, nästa lager tränger in dåligt och lägger sig ovanpå och blir klibbigt. Så är det alltid vid oljning, speciellt viktigt med feta träslag och snabbhärdande oljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 23 Juni , 2014 Tack för den vetskapen, gjorde rätt fel då jaja i vinter ska jag få lite finish på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser