Runsvik 0 Postad 22 Juni , 2014 Hejsan. Ja har en mercruiser 5.0 i våran ockelbo t17. Efter sista turerna har de börjat ryka ur avgasutblåsen å efter sista svängen kom de även lite rök från luftfiltret. De är med förgasare. Motorn har styrkan precis som vanligt å startar direkt utan problem kall som varm. Har kollat å inga tecken på vatten i oljan va ja sett. Den är sötvattenkyld. Är de någon som vet va de kan va för fel? Kan man köra i sommar å fixa i vinter eller är de bara riva direkt? Otroligt tacksam för all hjälp ja kan få Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 23 Juni , 2014 Rök låter lite som vattenånga och dålig topploppspackning du skrev att den är sötvattenkyld har du kollat om vattnet har minskat i kylaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Kyler från sjövattnet gör den..Skulle de hjälpa om man byter olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 23 Juni , 2014 Byt impeller i sjövattempumpen, om den inte ger tillräckligt med vatten kyls inte avgaserna ner tillräckligt med följden att det kan ryka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Ok. Ja har ett alfha one drev. Aldrig bytt impeller å de skulle va ganska nygjort när ja köpte båten förra året. är de svårt att göra själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 23 Juni , 2014 Har aldrig själv bytt impeller på ett sånt drev, båten måste upp på land och nedre delen på drevet måste säras, vet inte om växelstaget/axeln måste släppas på också eller om det räcker att ställa den i neutralläge, kanske någon annan som vet, mvh Ivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Ja googla fram en video på hur man gör. Såg inte överdrivet komplicerat ut:) men hur ofta bör man byta impeller? va en säsong sedan å inte kört mkt. Visserligen har båten stått 2 år nästan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 23 Juni , 2014 En impeller i ett alphadrev har långa vingar och lever därmed ett snällt liv. Håller troligen uppemot åtta-tio år vid normal använding. Själv skulle jag byta vart femte för att vara på den säkra sidan. Jämför med utombordare som har samma impellertyp. Där byter man inte impeller särkskilt ofta Vad har du för färg på röken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Röken är vit/grå. Men hur mkt vatten ska de komma ur avgasutblåsen? De typ stänker ut. Såg nu att de runnit å lite rost från ena limpan. Alltså klumpen uppe på grenröret liksom. Gick att dra åt bultarna. Satt i motorn i vintras å nya packningar. Avgaslimporna va hela å fina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Hittade en video. Detta är inte min men de ryker likadant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 23 Juni , 2014 Ska tilläggas att vid kall motor ryker det inget utan när den blivit varm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 5 Juli , 2014 Lite uppdatering. Ja har bytt impeller nu. Nu kom de verkligen vatten ur utblåsen som de aldrig gjort förut. Provkörde hemma 10 minuter å limporna inte mer varma att ja kunde ha handen en längre stund. Va ut igår på sjön men de ryker fortfarande efter en stund och limporna blev väldigt varma igen. Uppenbart att kylningen inte funkar som den ska. Har tagit bort ingående slang å de kommer mkt vatten från impellern. Kan de va termostaten? Tempmätaren funkar iaf inte den la av förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 5 Juli , 2014 En video efter impeller bytet. Kommer de bra med vatten nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser