Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Runsvik

mercruiser 305 5 liters v8 ryker

Rekommendera Poster

Hejsan. Ja har en mercruiser 5.0 i våran ockelbo t17. Efter sista turerna har de börjat ryka ur avgasutblåsen å efter sista svängen kom de även lite rök från luftfiltret. De är med förgasare. Motorn har styrkan precis som vanligt å startar direkt utan problem kall som varm. Har kollat å inga tecken på vatten i oljan va ja sett. Den är sötvattenkyld. Är de någon som vet va de kan va för fel? Kan man köra i sommar å fixa i vinter eller är de bara riva direkt? Otroligt tacksam för all hjälp ja kan få:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rök låter lite som vattenånga och dålig topploppspackning du skrev att den är sötvattenkyld har du kollat om vattnet har minskat i kylaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyler från sjövattnet gör den..Skulle de hjälpa om man byter olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt impeller i sjövattempumpen, om den inte ger tillräckligt med vatten kyls inte avgaserna ner tillräckligt med följden att det kan ryka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ja har ett alfha one drev. Aldrig bytt impeller å de skulle va ganska nygjort när ja köpte båten förra året. är de svårt att göra själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig själv bytt impeller på ett sånt drev, båten måste upp på land och nedre delen på drevet måste säras, vet inte om växelstaget/axeln måste släppas på också eller om det räcker att ställa den i neutralläge, kanske någon annan som vet, mvh Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja googla fram en video på hur man gör. Såg inte överdrivet komplicerat ut:) men hur ofta bör man byta impeller? va en säsong sedan å inte kört mkt. Visserligen har båten stått 2 år nästan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller i ett alphadrev har långa vingar och lever därmed ett snällt liv. Håller troligen uppemot åtta-tio år vid normal använding. Själv skulle jag byta vart femte för att vara på den säkra sidan. Jämför med utombordare som har samma impellertyp. Där byter man inte impeller särkskilt ofta

 

Vad har du för färg på röken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röken är vit/grå. Men hur mkt vatten ska de komma ur avgasutblåsen? De typ stänker ut. Såg nu att de runnit å lite rost från ena limpan. Alltså klumpen uppe på grenröret liksom. Gick att dra åt bultarna. Satt i motorn i vintras å nya packningar. Avgaslimporna va hela å fina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en video. Detta är inte min men de ryker likadant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tilläggas att vid kall motor ryker det inget utan när den blivit varm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering. Ja har bytt impeller nu. Nu kom de verkligen vatten ur utblåsen som de aldrig gjort förut. Provkörde hemma 10 minuter å limporna inte mer varma att ja kunde ha handen en längre stund. Va ut igår på sjön men de ryker fortfarande efter en stund och limporna blev väldigt varma igen. Uppenbart att kylningen inte funkar som den ska. Har tagit bort ingående slang å de kommer mkt vatten från impellern. Kan de va termostaten? Tempmätaren funkar iaf inte den la av förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En video efter impeller bytet. Kommer de bra med vatten nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...