Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
saltpeter

Nordanvind (lite väst oxå)

Rekommendera Poster

Var ute idag och häpnade :o över vilken byig vind som drabbade oss. Började med fullt ställ men bytte sedan till mindre försegel och ett rev i storen. Nu till min fråga, hur kommer det sig att vinden blir så byig ? Har för mig att jag varit med om tidigare att nordanvinden är så nyckfull. 

Finns det något sätt att förutse byig vind ? Vi befann oss utanför Ornö och jobbade oss inåt mot Karlslund. Är det lika byigt längre ut ?

TJO Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drabbade även oss idag. Vi låg 5 båtar med jämna mellanrum förtöjda i en naturhamn. Alla låg och solade och hade det gött, när det slog om på några sekunder. Kände bara hur det blåste till i håret och såg då hur draggen släppte på samtliga 5 båtar! Är väl inte den mest erfarna här på forumet, men jag har aldrig varit med om att draggen släppt eller att vinden attackerar så på bara några sekunder.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Väderfronter kommer och går...

När en lågtrycksfront passerar blir det alltid nyckfulla vindar och oftast från ett helt annat håll än tidigare. De kan mestadels förutses pga ökad molnighet men inte alltid.

Högtrycksfronter ger för det mesta samma resultat men med mindre molnighet.

Barometern är väl det enklaste instrumentet att spå väder med, men molnformationer och snabba vindskiften är lättare att observera när man sitter vid rodret...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminstone här på Ostkusten är det ofta så att nordan och västan är mycket byiga, även om man kommer en bit ut från land. Jag gissar att när vinden passerar över land blir den "upp-hackad".

Eller som Evert Taube sjöng: Västanvind och flickor kan ingen lita på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också hemmavatten runt Ornö och som du säger är just nordan och/eller västan väldigt oroliga och byiga vindar. Beror säker på som föregående skrev att landmassan hackar upp och packar ihop vinden i byiga paket på väg till kusten.

Speciellt på Gålöfjärden (öppet vatten innan Karlslund) kan det blåsa ganska hårt medans man närmre Ornö kan ha nästan vindstilla.

Vi får hoppas att vinden blir mera sydlig snart så det både blir varmare och bättre seglingsförhållanden på ostkusten.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...