flyerboy737 0 Postad 22 Juni , 2014 Hej. Jag r förhållandevis ny båtägare av en Nimbus 26 med en Volvo Penta MD40. Nu har jag fått ett vatten leckage vid ena muttern på Oljekylare, antar att packningen gått sönder då. Tänkte byta denna , min fråga är : Måste jag töma oljan innan? Är det något annat jag måste tänka på? Sam sagt är lite av newbie på båtar och är tacksam för hjälp! MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Juni , 2014 Hej. Det finns så vitt jag vet inga muttrar på oljekylaren till MD40. Vad är det igentligen som läcker? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flyerboy737 0 Postad 22 Juni , 2014 Hej Ingemar. Tack för ditt svar. Det läcker vatten från oljekylare, själva gavelocket sitter fast med fyra fyrkant skruvar. Där kommer det vatten. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 23 Juni , 2014 Hej. Är det inte sexkantskruvar eller möjligtvis insexskruvar? Plåtlocket som skruvarna håller har en packning mot kylaren. Det finns stor risk att skruvarna har korroderat fast och kan då gå av när man försöker lossa dom. Ta det försiktigt. Det kan vara packningen som läcker men det har även hänt att det har frätt hål på själva locket. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flyerboy737 0 Postad 23 Juni , 2014 tack Ingemar hittade att packningen hade spruckit i underkant så blir att byta den. Men hur stoppar jag vattnet? finns det en avstängningskran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 24 Juni , 2014 Hej. Om det är en MD 40 så borde du ha en kulventil på intaget vid bordläggningen. Stäng den. Annars kan du ta av locket på sjövattenfiltret så kommer det inte in mer vatten. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flyerboy737 0 Postad 24 Juni , 2014 Tack hittat den ,lite problem med bpt termerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser