Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
crabfish

Dags för ny lag för fritidsbåtar, kanske ny fyllelag behövs

Rekommendera Poster

"Flest skador sker i hamnen

den 19 juni 2014

Majoriteten av de som skadas inom fritidsbåtlivet får sina skador i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste skadeorsaken. Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet."

 

ja så skriver Transportstyrelsen.

Kanske dags att ändra fyllelagen då den inte gör någon större nytta i sin nuvarande utformning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Flest-skador-sker-i-hamnen/?transportarea=All

 

Förslagsvis.

Har du mer än 0,2 promille får du inte hoppa mellan båtar där en av båtarna är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop.

Eller varför inte 0,2 gräns då du är ombord även om båten är förtöjd. Du kanske behöver behöver göra något "av väsentlig form för säkerheten".

Ta med alla båtar av typ Viking line mm då det händer att folk ramlar överbord, men låt bli mindre öppna båtar så fyllon som ska pinka kan få fortsätta att stryka med.

 

"Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet."  Dags att damma av förslaget med hjälm för seglare, kanske riktigt bra, även när de ligger i hamn.

Spikskor kanske också kan öka greppet när man hoppar till bryggan.

Nej, detta är inte en ny 0,2 tråd om gamla ämnet utan en helt ny om säkerhet som tydligen Transportstyrelsen tidigare missat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår du egentligen crabfish?

 

Har du varit nåt i Sotenäs än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår du egentligen crabfish?

 

Har du varit nåt i Sotenäs än?

Japp, varit där hela helgen. Mår kanon, tackar för att du frågar.

På midsommar i Hunnebo hos goda vänner men det fick bli bil då det blev en del alkohol. (dotter körde bilen, båt fixar hon inte men både vanlig bil och 25 meters lastbil går bra)

 

Däremot lite bitter på att vid bilresa till och från Kungshamn inte såg en enda polis eller poliskontroll.

Folk kör som galningar och lite fler poliser hade troligen gjort det lite lugnare i trafiken. Visste inte att det är fri fart på E6:an men tydligen. Inga poliser och inga plåtpoliser heller.

 

Inlägget är bara lite debatt om riktig säkerhet när det gäller båtar. Det vet väl alla att det är farligt att hoppa från båt men ändå kommer det ske olyckor. Att Transportstyrelsen nu reagerar är väl gulligt. De har till och med gjort fina bilder på en säker hamn. Snutte då. Vore nog bra om de brydde sig om riktig säkerhet på sjön. Räcker nog att fråga någon erfaren som haft båt hela livet eller någon som är verksam på sjöräddningen (SSRS) så får man det gratis utan att betala Transportstyrelsen får sådant trams.

 

Jag själv som skaffade båt i mogen ålder fick mycket bra tips av en erfaren fiskare som hade sin båt granne med min. Flera mycket värdefulla erfarenheter som gjort livet för mig och min familj säkrare. Dock har åldern medfört att han sålt sin båt och finns ej vid bryggan mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda logiska är ju att förbjuda det som är problemet. Totalt förbud mot hamnar är alltså det enda raka :-)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur mår du egentligen crabfish?

 

Har du varit nåt i Sotenäs än?

Japp, varit där hela helgen. Mår kanon, tackar för att du frågar.

På midsommar i Hunnebo hos goda vänner men det fick bli bil då det blev en del alkohol. (dotter körde bilen, båt fixar hon inte men både vanlig bil och 25 meters lastbil går bra)

 

Däremot lite bitter på att vid bilresa till och från Kungshamn inte såg en enda polis eller poliskontroll.

Folk kör som galningar och lite fler poliser hade troligen gjort det lite lugnare i trafiken. Visste inte att det är fri fart på E6:an men tydligen. Inga poliser och inga plåtpoliser heller.

 

Inlägget är bara lite debatt om riktig säkerhet när det gäller båtar. Det vet väl alla att det är farligt att hoppa från båt men ändå kommer det ske olyckor. Att Transportstyrelsen nu reagerar är väl gulligt. De har till och med gjort fina bilder på en säker hamn. Snutte då. Vore nog bra om de brydde sig om riktig säkerhet på sjön. Räcker nog att fråga någon erfaren som haft båt hela livet eller någon som är verksam på sjöräddningen (SSRS) så får man det gratis utan att betala Transportstyrelsen får sådant trams.

 

Jag själv som skaffade båt i mogen ålder fick mycket bra tips av en erfaren fiskare som hade sin båt granne med min. Flera mycket värdefulla erfarenheter som gjort livet för mig och min familj säkrare. Dock har åldern medfört att han sålt sin båt och finns ej vid bryggan mer.

 

 

Själv var jag hos en kompis på Valberget på midsommarafton. När det gäller drycker tog jag det starkaste som bjöds på - Loka med citron.  ;)

 

Fast det är ju väldigt mycket lugnare här ute än det var för ett antal år sen. (kopierat från en annan tråd - jag är lat)

 

Det var några år, då var det så många ungdomar som invaderade våra samhällen, speciellt Smögen, Polisen blev tvungen att stänga av Smögenbron några gånger för det gick inte att ta sig fram med bil pga alla fulla ungdomar.

 

Jag hade beredskap på elverket en midsommar och fick ett  kabelfel mellan ett par kabelskåp längst ut i väster på Smögen. Är man ung och full och skall festa, så bryr man sig inte om att det kommer en bil som skall fram. När jag äntligen lyckades ta mig fram och konstaterat att det var kortslutning på en kabel, var det att ta sig tillbaka till förrådet i Kungshamn för att hämta en ny kabel att dra ut tillfälligt.

 

Ringde en arbetskompis som följde med - om jag kom och hämtade honom - han hade tagit sig ett "järn". Hans kompis som tillsammans med sin familj var och firade midsommarafton hos arbetskompisen följde också med. På väg till Smögen blev vi stoppade av polisen, som ville veta anledningen till att vi ville köra över bron. När jag vevade ner rutan luktade det antagligen sprit, så jag fick blåsa. Det var ju inga problem. Jag har ju inte druckit sprit sen 1948.

 

När det gäller säkerhet till sjöss brukar jag ha tre punkter som jag ser som viktigast

 

1, Håll dig alltid kvar ombord.

2, Ha alltid reda på var du är.

3. Akta dig för land - det farligaste på havet, är nämligen land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen "Håll dig alltid kvar ombord"

 

Nja inget bra råd till de 10 som i helgen fick fly båten då den började brinna.

 

http://www.dt.se/dalarna/mora/explosionsartad-brand-i-bat-10-personer-till-sjukhus

 

Lägger till en viktig sak. Se till din båt att den tekniskt är ok så undviker man en del otrevligheter.

 

Av min forne bryggranne fick jag. Se upp med vädret och dimma kan komma riktigt fort och han berättade om händelser som han själv blivit överraskad av. Även att nybörjarfelet att tycka att vindarna är rätt så ok vid bryggan men kan vara helt annorlunda när man kommer ut ett stycke. Blåser det från sydväst blir det snabbt gropigt runt Kungshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Flest skador sker i hamnen

den 19 juni 2014

Majoriteten av de som skadas inom fritidsbåtlivet får sina skador i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste skadeorsaken. Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet."

 

ja så skriver Transportstyrelsen.

Kanske dags att ändra fyllelagen då den inte gör någon större nytta i sin nuvarande utformning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Flest-skador-sker-i-hamnen/?transportarea=All

 

Förslagsvis.

Har du mer än 0,2 promille får du inte hoppa mellan båtar där en av båtarna är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop.

Eller varför inte 0,2 gräns då du är ombord även om båten är förtöjd. Du kanske behöver behöver göra något "av väsentlig form för säkerheten".

Ta med alla båtar av typ Viking line mm då det händer att folk ramlar överbord, men låt bli mindre öppna båtar så fyllon som ska pinka kan få fortsätta att stryka med.

 

"Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet."  Dags att damma av förslaget med hjälm för seglare, kanske riktigt bra, även när de ligger i hamn.

Spikskor kanske också kan öka greppet när man hoppar till bryggan.

Nej, detta är inte en ny 0,2 tråd om gamla ämnet utan en helt ny om säkerhet som tydligen Transportstyrelsen tidigare missat.

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen "Håll dig alltid kvar ombord"

 

Nja inget bra råd till de 10 som i helgen fick fly båten då den började brinna.

 

http://www.dt.se/dalarna/mora/explosionsartad-brand-i-bat-10-personer-till-sjukhus

 

Lägger till en viktig sak. Se till din båt att den tekniskt är ok så undviker man en del otrevligheter.

 

Av min forne bryggranne fick jag. Se upp med vädret och dimma kan komma riktigt fort och han berättade om händelser som han själv blivit överraskad av. Även att nybörjarfelet att tycka att vindarna är rätt så ok vid bryggan men kan vara helt annorlunda när man kommer ut ett stycke. Blåser det från sydväst blir det snabbt gropigt runt Kungshamn.

 

Man kan ju undra varför det börjar brinna i en båt som ligger still. 

 

Naturligtvis skall en båt va ShipShape (and Bristol fashion) sen finns det ju många saker som kan inträdda eller som man glömmer.

 

Din forne bryggranne var inte så dum. 

 

Vi har ju helt olika referensramar när det gäller båtar och sjöliv.

 

Nu vill det nog väldigt mycket vind och länge i farvattnen runt Kungshamn för att det skall bli otrevligt gropigt. Det finns betydligt värre ställe. Insjöar tex.

 

Vi gick med 12-15 m/sek rakt i nosen(nordlig vind) i 4 dar för ca 14 dagar sen. "Fega" och lata som vi är, smög vi oss naturligtvis (valde väg) så vi fick så lite påverkan av väder och vind som möjligt.

 

Dan innan vi skulle över Öregrundsgrepen och Gävlebukten la sig vinden och vi fick en mycket behaglig resa utan nästan nån sjögång alls. Vi mötte en seglare som gått motsatta hållet när det var som värst - det hade inte varit trevligt.

 

Jag läste igenom länken i ditt första inlägg för en stund sen. Jag måste hålla med dig. Har de inget annat att syssla med än sånt trams.

 

Jag hade en svärson som var sjukligt säkerhetsmedveten. Han hade alla möjliga säkerhetsarrangemang och larm och lås och skydd och all annan möjlig skit åt det hållet. Jag vet ingen som råkade ut så illa och så ofta. Han hade garderat sig med all möjlig säkerhetsutrustning, men han såg sig aldrig för.

 

Är det lite så idag!? 

 

Vi skall skyddas in i minsta detalj, så att vi slipper konsekvenserna av våra egna dumma handlingar.

 

Ombord på min båt är det förbjudet att "hoppa" iland. Det går lika bra att kliva. Man får bara inte va så förbaskad rädd för att få en repa i gelcoaten. Bättre en repa i gelcoaten än en bruten lårbenshals.

 

Jag skulle åka och hälsa på min gamla sjuka mor i Göteborg. Det blåste orkanvindar från sydväst. Man tänker ju alltid - se till båten, även om det kan innebära en sväng ner i hamnen så att man ser att vattenlinjen ligger ungefär på rätt nivå.

 

Ser båten ganska tidigt när jag är på väg ner mot hamnen. Det så underligt ut. Tog mig med stor möda ut på pontonbryggan  och konstaterade att lovart förände hade gått av. Tog mig med nästan lika stor möda tillbaka till land. Åkte till Göteborg och hälsade på min mor. 

 

Det värsta som kunnat hända hade varit att båten på nått sätt hade skadat grannbåten. Hade den slitit sig helt hade den drivit ner och blivit plast/glaspulver mot vågbrytaren. Inget att riskera liv och lem för en gammal båt. 

 

Dan efter hade vinden lagt sig och jag kunde byta ut föränden i lugn och ro, utan några större risker.

 

Att däremot förare av stor och/eller snabba båtar skall va nyktra tycker jag är en bra lag.

 

Flytväst tycker jag inte är det viktigaste - mer än för barn.

 

Det skall va säkerhetssele och livlina med tre krokar. Jag har löst det genom att alla flytvästarna i min båt har inbyggd säkerhetssele. Håll dig alltid kvar ombord - men börjar det brinna så gå naturligtvis ut. Skulle det börja brinna när du är ute på havet - då ligger du "pyrt till". Om man inte har en lösning för det - livflotte tex, Men en livflotte är inte heller helt riskfritt.

 

Det är farligt att lev - man kan rentav dö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda logiska är ju att förbjuda det som är problemet. Totalt förbud mot hamnar är alltså det enda raka :-)

Eller förbjuda Transportstyrelsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

 

Än har jag mycket ork kvar.

 

Finns mer än 0,2:an som jag är med och tjötar om. T.ex. hur idiotiskt det kan vara att trycka i barnen kemiskt tillverkat smörsurrogat kallat margarin när det finns äkta vara.

 

Där har vi ett annat statligt verk Livsmedelsverket som tycker det ska vara margarin på mackan ungarna äter i skolan. Sjukt och ännu mera sjukt när man ser att det är multinationella Unilever som ligger bakom. Dessutom att Monsanto ligger bakom.

 

Kolla gärna hur margarin tillverkas och man behöver varken vara trädkramare eller försvarare av regnskogar för att bli förbannad på skiten de serverar i skolorna.

 

Bifoga länk: http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

 

Nej allt kan man inte kämpa emot men vissa saker kommer jag engagera mig i.

 

Ett tag var det livsfarligt att äta ägg, kolesterolet skulle ta död på dem som åt för många. Numera är bluffen överbevisad och folk kan få äta sina ägg utan dåligt samvete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inlägget är bara lite debatt om riktig säkerhet när det gäller båtar. Det vet väl alla att det är farligt att hoppa från båt men ändå kommer det ske olyckor. Att Transportstyrelsen nu reagerar är väl gulligt. De har till och med gjort fina bilder på en säker hamn. Snutte då. Vore nog bra om de brydde sig om riktig säkerhet på sjön. Räcker nog att fråga någon erfaren som haft båt hela livet eller någon som är verksam på sjöräddningen (SSRS) så får man det gratis utan att betala Transportstyrelsen får sådant trams.

 

Du är väl en av de som klagat på att det saknats statistik innan den nya lagen om sjöfylleri skrevs. Nu när Transportstyrelsen har börjat samla in statistik, och agerar på det de finner där, så är det också fel? Själv tycker jag det mest är synd att de bara samlar in statistik i två län.

 

SSRS har för övrigt nog mycket liten kunskap om hur ofta folk skadar sig i hamnar, eftersom de inte larmas ut till olyckor där, utan det faller under räddningstjänsten.

 

Dock lite nyfiken på vad du anser vara riktig säkerhet på sjön?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är väl att förbjuda fritidsbåtar helt eller? Om vi kollar på alla 4 - hjulingsolyckor som sker varje helg runt om i landet, vore det nog bättre att brottas med den statistiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Inlägget är bara lite debatt om riktig säkerhet när det gäller båtar. Det vet väl alla att det är farligt att hoppa från båt men ändå kommer det ske olyckor. Att Transportstyrelsen nu reagerar är väl gulligt. De har till och med gjort fina bilder på en säker hamn. Snutte då. Vore nog bra om de brydde sig om riktig säkerhet på sjön. Räcker nog att fråga någon erfaren som haft båt hela livet eller någon som är verksam på sjöräddningen (SSRS) så får man det gratis utan att betala Transportstyrelsen får sådant trams.

 

Du är väl en av de som klagat på att det saknats statistik innan den nya lagen om sjöfylleri skrevs. Nu när Transportstyrelsen har börjat samla in statistik, och agerar på det de finner där, så är det också fel? Själv tycker jag det mest är synd att de bara samlar in statistik i två län.

 

SSRS har för övrigt nog mycket liten kunskap om hur ofta folk skadar sig i hamnar, eftersom de inte larmas ut till olyckor där, utan det faller under räddningstjänsten.

 

Dock lite nyfiken på vad du anser vara riktig säkerhet på sjön?

 

Hej

 

Riktig säkerhet på sjön är det som ger någon effekt.

 

Exempelvis att de båtar man ger sig ut med är sjövärdiga och tekniskt fungerande. Ungefär samma krav som för bilar kraftigt ökade säkerheten för trafiken.

 

Att den som framför båten är kompetent att göra det.

 

Att man besitter gott omdöme så man inte ger sig ut i väder man inte klarar av samt att man håller sig uppdaterad om eventuella förändringar i väder FÖRE man ger sig ut.

 

Att man ska använda flytväst när man ger sig ut på sjön och att det finns sådana i lämplig utformning för respektive person och väder. Alltså en seglarväst vid kallt väder är nästan värdelös om man hamnar i kallt vatten.

 

osv.

Jag tror du fattar vad jag menar med riktig säkerhet.

Jag tror på någon form av regelbunden besiktning av båtar och någon form av kompetensprov för att få framföra en båt. Gamla väl debatterade 0,2:an tror jag inte tillförde ett smack till ökad säkerhet. De med alkoholproblem kör båt fulla ändå. Men den behöver vi inte fortsätta med här då vi redan har trådar för den.

 

Att sitta och rita fina bilder över en säker brygga som Transportstyrelsen gör är som att sparka in öppna dörrar hos de flesta och slöseri med dyra resurser. Fattar man inte att en trappa kan vara lämplig om det är en meter ned till bryggan från stora segelbåten ska man inte vara på bryggan alls.

 

 

 

Edit. Tillägg om säkerhet

 

Att alla båtar ska ha en riktig räddningsstege som fungerar i verkligheten och som går att fäll ut ifrån vattnet av den som ligger där. Idag finns det många båtar som det inte går att fälla ut stegen från vattnet eller nästan omöjligt och många som man inte kan klättra ombord på då de går för lite ned i vattnet.

Min båt CE märkt och allt hade en galen steg och är nu ersatt av en kassettstege som går ned ett bra stycke i vattnet. 

 

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Riktig säkerhet på sjön är det som ger någon effekt.

 

Men det som du kritiserar är det som kommer att ge effekt, eftersom statistiken visar att det sker många olyckor i hamnar, och då ofta vid ilandstigning. Trappor må vara små och enkla, men är troligen ett effektivt sätt att minska skaderisken, speciellt i kombination med bryggfendrar. Och det handlar nog inte bara om då man har en meter i höjd mellan båt och brygga, man kan skada sig illa även vid mindre hopp. Även grepplinor och stegar vid bryggorna är en bra livförsäkring, som ofta saknas.

 

Och även om det är självklart för dig, så betyder det inte att det är det för de flesta. Att lägga resurser på områden där många skadar sig tycker jag själv är bra använda pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

+1 Det är det enda man ser utav krabban tyvärr :(

Och vad det beträffar antal poliser ute hos oss (Hunnebo, Kungshamn och Smögen) så var det väldigt mycket poliser. Hur Du bär Dig åt för att missa dessa det fattar iaf inte jag! Man ser väl det man vill se.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

+1 Det är det enda man ser utav krabban tyvärr :(

Och vad det beträffar antal poliser ute hos oss (Hunnebo, Kungshamn och Smögen) så var det väldigt mycket poliser. Hur Du bär Dig åt för att missa dessa det fattar iaf inte jag! Man ser väl det man vill se.....

 

 

Jag såg heller inga poliser i Kungshamn på midsommarafton. Möjligtvis berodde det på att jag var i båten på förmiddagen och på Valberget hos en kompis på eftermiddagen/kvällen. Där är det i regel alltid lugnt,

 

Däremot var en patrull med en skaplig ribbåt inne i Springet/Tångenhamnen på  eftermiddag dan före midsommarafton. 

 

De flesta Poliser är väl som alla andra yrkesmän - de försöker att va där de bäst behövs. Synd bara att de behövs. 

 

Jag har fått fortkörningsböter av polisen ett par gånger av den enkla anledningen att jag körde för fort och råkade hamna i en av deras kontroller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

+1 Det är det enda man ser utav krabban tyvärr :(

Och vad det beträffar antal poliser ute hos oss (Hunnebo, Kungshamn och Smögen) så var det väldigt mycket poliser. Hur Du bär Dig åt för att missa dessa det fattar iaf inte jag! Man ser väl det man vill se.....

 

 

Jag såg heller inga poliser i Kungshamn på midsommarafton. Möjligtvis berodde det på att jag var i båten på förmiddagen och på Valberget hos en kompis på eftermiddagen/kvällen. Där är det i regel alltid lugnt,

 

Däremot var en patrull med en skaplig ribbåt inne i Springet/Tångenhamnen på  eftermiddag dan före midsommarafton. 

 

De flesta Poliser är väl som alla andra yrkesmän - de försöker att va där de bäst behövs. Synd bara att de behövs. 

 

Jag har fått fortkörningsböter av polisen ett par gånger av den enkla anledningen att jag körde för fort och råkade hamna i en av deras kontroller. 

 

Ja Tommy det måste ha varit för att Du var vid båten :), för jag var i Kungshamn/Smögen vid flertalet tillfällen, både under dagen och senare på natten för att hämta pojken som sölat runt på Smögen. Vi hade iaf minst 5 st Polisbussar och ett antal polisbilar. På Smögen hade De vid de tillfällena jag åkte förbi även kontroller. 

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att du bara orkar krabban. Jag är ingen fan av nuvarande 0,2 lag men när jag läser dina inlägg så tror jag du gör mer skada än nytta med ditt evinnerliga tjötande om 0,2:an.

 

(Ett tips till transportstyrelsen, förbjud män på sjön då 9 av 10 omkomna är män)

+1 Det är det enda man ser utav krabban tyvärr :(

Och vad det beträffar antal poliser ute hos oss (Hunnebo, Kungshamn och Smögen) så var det väldigt mycket poliser. Hur Du bär Dig åt för att missa dessa det fattar iaf inte jag! Man ser väl det man vill se.....

 

Jag vet att det brukar vara en hel del poliser där festen är på midsommar (bryggan Smögen, Kungshamn och Hunnebo mm) men någon liten kontroll längs så stora trafikerade vägar hade nog varit lämpligt. Förhoppningsvis tidigare på dagen för att kontrollera nykterheten hos bilister.

 

Du för gärna förklara hur man gör för att se något som inte finns. Själv vill jag gärna se poliser längs vägarna för de har en positiv inverkan på trafiktempot och därmed säkerheten. Kanske Svensson då skulle lära sig att man först kikar i backspegeln och därefter använder blinkers före omkörningar och filbyten på motorvägar. Max 1 av 3 använder blinkers på motorvägar, exempelvis E6:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kanske införas förbud att öppna gylfen också, har hört att flertalet av ovan nämnda män som drunknar på sjön har just gylfen öppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...