Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
MickeR76

Mercury 150 EFI 2-takt 01

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har hittat en båt med en Mercury 150 EFI 2-takt 01. Har ni några erfarenheter? Vad ska man tänka på vid ett begagnatköp?

 

Har även hört att Mercury gör dåliga motorer, ligger det någon sanning i detta?

 

Mvh

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i grunden Merc/Mariner 1,6 liter V6, möjligen 2 liter, samma motor större cylindervolym. Den har hängt med sedan 80-talet. Förgasarmodellen är pålitlig och jag har inte hört att det skall vara några speciella problem med EFI-varianten, förutsett att den sköts om som den skall.

 

Att Mercury skulle göra dåliga motorer var nytt för mig. Jag tror att de och Yamaha är marknadsledande, vilket antagligen svårförenligt med att tillverka skräp, åtminstone om man funnits på marknaden i + 60 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Är det något speciellt man ska undersöka innan man köper en motor av denna modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både 2 och 4 takt och varit supernöjd. Just nu inne på tredje året med min 115hk EFI och är supernöjd! Går hur fint som helst, aldrig varit något problem.

 

Ha en skön båtommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack för alla svar.

Är helt novis på båtmotorer, detta forum hjälper mig enormt.

 

Har nu varit och provkört motorn, har några funderingar.

 

1. På min nuvarande Evinrude 60 hk hoppar växlarna in lätt, på denna så "rasslade" det till, inget extremt men ändå. Säljaren hävdade att detta var normalt på en motor i denna storlek. Stämmer detta?

 

2. Det fanns en digital varvräknare, motorn låg på ca 750rpm vid tomgång, är detta normalt.

 

3. Det tog ett bra tag ca 15-20 sek för kylvattnet att komma ut, sedan var det en fin stråle. Ska det vara så?

 

4. Den analoga orginalvarvräknaren funkade inte, kan det tyda på andra allvarliga problem?

 

I övrigt kändes motorn bra, god servicehistorik, verkade hel och ren, gick enormt bra. Köpläge?

 

Stort tack på förhand!

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en Mercury 200hk förgasarmotor från -05. Jag reagerade på provkörningen att inget kylvatten kom och då den stått ett tag tänkte jag att impellern var slut och stängde av. Jag läste sedan att skvallerhålet sitter efter termostaterna och att det därför tar en stund innan strålen kommer igång.

 

Jag skall montera motorn nästa vecka och kan återkomma om jag hittar fler egenheter.

 

750varv låter ok för tomgång.

 

Har hört från flera håll att det låter en del när man lägger i växlarna på större Mercury. Man får lägga i bestämt och inte vara för långsam, så minskar man ljudet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknaren är ganska säkert kopplad till en av laddningsregulatorerna. Möjligen skulle det kunna vara strul med batteriladdningen. På min V6 -98 fanns två separata 20 A generatorer, med var sin regulator som satt baktill mellan cylinderbankarna.antagligen samma på denna motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack guestsson.

 

Finns det något enkelt sätt att testa laddningen?

Är det dyra komponenter om det är så att man blir tvungen att byta dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt  att kolla att allt är helt. Motorn har nämligen två separata 20 A generatorer som kan separeras och ladda var sin batteribank eller vara parallellkopplade och lämna 40 A till en batteribank. Det senare brukar vara standard. Du kan koppla in en voltmeter över batteriet och kolla att spänningen när motorn startats. Om den stiger kan du vara ganska säker på att minst en av 20 A generatorer är hel. Att kolla båda generatorerna med säkerhet kräver tid och omkoppling i motorn och naturligtvis lite kunskap hur man gör. Det som brukar paja är en av de kombinerade laddningsregulatorer/likriktare. Kostar runt 1000 kr på nätet tror jag. 

 

Not: Ofta finns en voltmeter inbyggd i t.ex. ett ekolod eller så kanske det finns en på instrumentbrädan. Den går bra att använda som alternativ till ett mätinstrument. Det viktiga är att spänningen stiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...