Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Yder

Montera biltemas styrning

Rekommendera Poster

Jag köpte en billig 17 fots HT-båt i februari, utan motor och utan styrning men väl på en fin Brandrup kärra...

Nu har jag fixat en 70 hp Evinrude och köpt Biltemas styrning men får inte riktigt ihop det. Jag har köpt alla delar som draglänk och allt det där men när jag skulle välja styrvajer så fanns bara 16, 17 och 18 fot... jag chansade och tog 17 fot i tron att antalet fot skulle symbolisera en 17 fots båt med styrpulpet som min. När jag nu ska försöka trockla ihop allt så har jag 5 mil vajer över, så även om jag valt Biltemas 16 fots vajer så hade den också varit för lång. Styrpulpet sitter som på en vanlig Ryds Hajen mfl.

Ska jag mäta ut och skaffa en kortare? Eller jag har gjort något bagatellfel? Om jag nu ska ha kortare vajer, passar vajer från annan leverantör Biltemas prylar, dvs är alla kompatibla?

Jag har sett att det finns vajer 6,7,8 fot osv... kanske detta vore något. Det konstiga är väl att Biltema i så fall säljer vajer till båtar som är avsevärt längre än 17 fot... men jag kan ju såklart ha gjort någon dunder blunder.

HJÄLP! Jag vill sjösätta nu ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avföring inträffar som de säger i Amerikat :-)

Längen i fot på vajern mäts på vajerns hölje. Mät alltså från styrsnäckan till där den fästes på motorn så får du rätt mått. Att knöla ihop flera meter vajer funkar väl men blir antagligen trögstyrt med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då blir det att returnera Biltemas vajer... Man kan ju undra varför dom säljer så långa vajrar när dessa inte går att korta ner...

Får väl åka till Skånemarin i Ängelholm och köpa ny för horribla pengar ;(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för all info, det har löst sig nu... Biltema Hbg var lite utsålt när jag var där så hittade bara 16, 17 och 18 fots vajer. Var nere i veckan och bytte till en med "rätt" längd.

Tyvärr fick jag lite fel info av personalen som sa att då jag hade en 17 fots båt så skulle jag ha "Styrvajer 17 fot". Jag påpekade detta för kundtjänst när jag var där så vi får väl se om de justerar sina rutiner :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...