BearTheFear 0 Postad 21 Juni , 2014 (redigerade) Hej! Jag har nyligen köpt en ny båt med en Yanmar YSM 12G från -79. Motorn startar på 2-3 sekunder även när det är kallt och den går fint, om än lite lågt på tomgång. Jag har dock upptäckt två problem: 1. Oljetrycksvarning lyser och summern ljuder efter start. Detta pågår i ca 2-3 minuter, men sen slocknar det. Aldrig några problem med oljetryck under gång eller när motorn är varm. Om man går för motor ca 20 min i början på dagen och sedan seglar i 4-5 timmar brukar inte oljevarningen tändas. Jag är noga med att oljeinkomster är tillräcklig (se punkt 2). Är det oljetrycksgivaren som spökar, eller är det oljepumpen? Pumpen verkar ju funka när motorn bara blir lite varm... 2. Motorn läcker olja någonstans på höger framsida. Jag har ännu inte kunnat lokalisera läckaget. Det läcker inget när olja är kall, kör man en timme kommer det ingenting. Om man däremot kör flera timmar blir det mer. När vi körde en hel dag, ca 12 timmar med bara ett kortare stopp läckte det ca 0,5 dl olja. Jag hoppas på att det är så lätt som att det en packning som behöver bytas? Vart börjar jag felsökningen? Jag hoppas även på att dessa två problem är separata och inte påverkar varandra, men det känns ju onekligen som att det kanske kan vara något som påverkar varandra. Med vänlig hälsning, Björn Redigerad 21 Juni , 2014 av BearTheFear Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juni , 2014 Oljetryckskontakten sitter väl där i framkanten på maskinen vill jag minnas, det är inte den som läcker? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BearTheFear 0 Postad 22 Juni , 2014 (redigerade) Hej och tack för ditt svar! Ja, det vore förstås bra om det var bara en liten del som orsakar båda problemen. Jag ska titta på det så fort jag kommer ner till båten. Men kan det verkligen läcka så mycket från en sån grej? Fast det kanske är lite tryck innanför oljetrycksgivaren... Och jag menar förstås oljenivå och inte oljeinkomster i mitt första inlägg Redigerad 22 Juni , 2014 av BearTheFear Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2014 Finns 7 nyttiga sidor om smörjsystemet i DENNA MANUAL.Tycks vara en "trochoid pump" istället för kugghjuls, finns en beskrivning plus animation här.Haha, erkänner direkt att kugghjulen inuti min arma skalle inte till fullo hänger med när jag glor på animationen. :-)Knepigt att trycket sviktar vid kall- men inte varm olja, brukar väl snarare vara tvärtom eftersom den bli mer lättflytande vid ökad temp. (Het motor och gassänkning till tomgång brukar vara kritiskt ifall motorn är sliten.) Oljepumpar har en fjäderbelastad övertrycks-ventil som shuntar tillbaka olja från tryck- till sugsidan ifall nånstans 3-5 kgf/cm2 överskrids, kanske kärvar den på nåt vänster? Eller så falsklarmar det som sagts ovan.Nå, hoppas manualen ger nån ledtråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 23 Juni , 2014 Har Du rätt viskositet på oljan ? se http://albincumulus.files.wordpress.com/2009/12/yanmar_handbok2.pdf skall vara SAE 10W-30 en lite ovanlig viskositet. Antar att Du bytt olja nyss och passat på att rengöra oljefiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 23 Juni , 2014 Alltid bra att lossa anslutningarns till oljetrycksgivsren och säkra god elektrisk kontakt. De brukar ärga lite med åren- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser