Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
BearTheFear

Oljeläckage YSM12G

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har nyligen köpt en ny båt med en Yanmar YSM 12G från -79. Motorn startar på 2-3 sekunder även när det är kallt och den går fint, om än lite lågt på tomgång.

 

Jag har dock upptäckt två problem:

1. Oljetrycksvarning lyser och summern ljuder efter start. Detta pågår i ca 2-3 minuter, men sen slocknar det. Aldrig några problem med oljetryck under gång eller när motorn är varm. Om man går för motor ca 20 min i början på dagen och sedan seglar i 4-5 timmar brukar inte oljevarningen tändas. Jag är noga med att oljeinkomster är tillräcklig (se punkt 2). Är det oljetrycksgivaren som spökar, eller är det oljepumpen? Pumpen verkar ju funka när motorn bara blir lite varm...

 

2. Motorn läcker olja någonstans på höger framsida. Jag har ännu inte kunnat lokalisera läckaget. Det läcker inget när olja är kall, kör man en timme kommer det ingenting. Om man däremot kör flera timmar blir det mer. När vi körde en hel dag, ca 12 timmar med bara ett kortare stopp läckte det ca 0,5 dl olja. Jag hoppas på att det är så lätt som att det en packning som behöver bytas? Vart börjar jag felsökningen?

 

Jag hoppas även på att dessa två problem är separata och inte påverkar varandra, men det känns ju onekligen som att det kanske kan vara något som påverkar varandra.

 

Med vänlig hälsning, Björn

Redigerad av BearTheFear

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetryckskontakten sitter väl där i framkanten på maskinen vill jag minnas, det är inte den som läcker?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och tack för ditt svar!

 

Ja, det vore förstås bra om det var bara en liten del som orsakar båda problemen. Jag ska titta på det så fort jag kommer ner till båten. Men kan det verkligen läcka så mycket från en sån grej? Fast det kanske är lite tryck innanför oljetrycksgivaren...

 

Och jag menar förstås oljenivå och inte oljeinkomster i mitt första inlägg :)

Redigerad av BearTheFear

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns 7 nyttiga sidor om smörjsystemet i DENNA MANUAL.

Tycks vara en "trochoid pump" istället för kugghjuls, finns en beskrivning plus animation här.
Haha, erkänner direkt att kugghjulen inuti min arma skalle inte till fullo hänger med när jag glor på animationen. :-)

Knepigt att trycket sviktar vid kall- men inte varm olja, brukar väl snarare vara tvärtom eftersom den bli mer lättflytande vid ökad temp. (Het motor och gassänkning till tomgång brukar vara kritiskt ifall motorn är sliten.) Oljepumpar har en fjäderbelastad övertrycks-ventil som shuntar tillbaka olja från tryck- till sugsidan ifall nånstans 3-5 kgf/cm2 överskrids, kanske kärvar den på nåt vänster? Eller så falsklarmar det som sagts ovan.
Nå, hoppas manualen ger nån ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att lossa anslutningarns till oljetrycksgivsren och säkra god elektrisk kontakt. De brukar ärga lite med åren-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...