ludde863 0 Postad 21 Juni , 2014 Hej Jag har fått en gammal Yamaha 8a/P165 (typ från 1970) av en släkting. Den har stått i hans garage i minst 20år.När jag fick den kollade jag först gnistan, det fanns gnista på ena stiftet(kanske något svag) och inget på den andra. Men jag testade båda tändspolarna och båda fungerar. Så jag tog av svänghjulet, slipade lite på brytarspetsarna och ställde in den brytaren som jag inte fick någon gnista på till 0.4mm.Nu när jag testade igen så får jag ingen gnista från något av stiften. (Har självklart nya stift o prova med)Frågan är om jag ställer in brytarna rätt, för när jag ställde in den ena på 0.4, när nockeln ligger på som mest på brytaren, så ser det ut som att brytaren är öppen nästan hela varvet runt när jag snurrar på svänghjulet, vilket ser helt fel ut i mina ögon. För man ställer väl in brytaren när kolven står högst upp i cylindern?Hoppas ni fattar mitt problem och att någon kan hjälpa mig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 22 Juni , 2014 Förstår inte riktigt konstruktionen men gnistan brukar komma då brytaren (BS) öppnar, inte när sluter. På tomgång (utan gas) skall alltså BS öppna några grader runt ÖD på resp. cyl. Kan alltså vara några grader efter ÖD. Öppningen av BS skall ske tidigare då gasen ökas och skall då inträffa före ÖD. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 22 Juni , 2014 Förstår inte riktigt konstruktionen men gnistan brukar komma då brytaren (BS) öppnar, inte när sluter. På tomgång (utan gas) skall alltså BS öppna några grader runt ÖD på resp. cyl. Kan alltså vara några grader efter ÖD. Öppningen av BS skall ske tidigare då gasen ökas och skall då inträffa före ÖD. Tack för svar. Precis, på alla motorer jag har meckat med innan så är brytaren bara öppen en väldigt kort stund på ett varv. Men nu, iallafall när den är inställd på 0.4mm så är den öppen mycket längre, det finns liksom ingen skarp kurva på nockeln utan den är mycket jämnare än vad jag har sett tidigare. Förresten, finns det något sätt att testa en kondensator med en multimeter? Börjar tro att mina krånglar då jag ibland lyckas få fram en gnista för att nästa gång jag testar så är den borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde863 0 Postad 12 Juli , 2014 Bumpar min tråd lite. Har pillat lite mer med motorn men utan framgång. Jag har flyttat på kondensatorerna för att se om någon var trasig men fick inte fram någon gnista. Har även testat samma sak med tändspolen. Den konstiga är att när jag flyttade tillbaka allt så att det satt som det satt från början så får jag ingen gnista alls, inte ens från det stiftet jag fick på förut. Och så tycker jag att brytarna beter sig konstigt. Näär jag har ställt in dom på 0.4 vid ÖD (där nockeln är som tjcokast) så är brytarna fortfarande öppna efter ett halvt varv på svänghjulet, där jag tycker att dom ska vara stängda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser