daffyH 1 Postad 20 Juni , 2014 (redigerade) När motorn går på tomgång så laddar den ok(runt14v) men när jag gasar så laddar generatorn för mycket, över 16v. Jag bytte generatorn där laddningsregulatorn sitter inbyggd och trodde felet skulle lösas men det gjorde inte det. Läste här i forumet om dåliga batterier, kan de skapa dessa problem? Kan det vara något kabelbrott eller dålig kontakt någonstans...? Någon som vet hur jag går vidare, de är midsommar och inte många mekar som är tillkängliga... Redigerad 20 Juni , 2014 av daffyH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 Juni , 2014 Kontrollera att du har ordentlig kontakt mellan generator och batteri på både plus- och minussidan. Säker på att regulatorn är inbyggd? Säker på att nya regulatorn är hel? Hur mäter du spänningen? På batteriet? Vad är det för typ av generator och regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 20 Juni , 2014 Testa att mäta med en multimeter på batteriet när motorn går för att utesluta fel på din voltmätare vid panelen,låter nästan som att den visar fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daffyH 1 Postad 21 Juni , 2014 Det är en Delco-Remy 95 amper generator. Jag har mätt med multimeter och och på tomgång så ligger den på 14,7v, den är som högst mellan 2000-2500varv på 17,5v sen går den ner till 16,5v på högre varv. Helt säker på den nya är jag inte men jag köpte den ny i butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 21 Juni , 2014 Är det batteriet du mäter på, eller på generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daffyH 1 Postad 21 Juni , 2014 Det är på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2014 Den här generatorn har möjlighet till sense-ledning som ska sättas på batteriet. Alternativt kan den sättas på plus på generatorn dvs den grova ledaren till batteriets pluspol. Är den ej ansluten kan jag tänka mig att man får en hög spänning från generatorn. Nån slags maxgräns. Bra ifall det skulle bli avbrott i sensledningen. https://www.google.it/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=44ilU73uEIHnywP32YDQDw&url=http://www.delcoremy.com/Documents/Alternator-Instruction-Sheets/40SI-installation-instructions_10523421.aspx&cd=3&ved=0CB8QFjAC&usg=AFQjCNHL6mRB-KvpeNjvpuj-aMGQt8QTMg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daffyH 1 Postad 21 Juni , 2014 (redigerade) De blev för avancerat för mig, ska kontakta en mek på måndag och hoppas jag kan få bukt på problemet. Tack för alla svar och jag återkommer med en lösning för de som är intresserade. Redigerad 21 Juni , 2014 av daffyH 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Juni , 2014 Det är inte säkert att en mek är så insatt i problemet. I vår båt var inte sense inkopplad på batteriet fast installationen var gjord av ett varv. Följden blev att laddningen blev väldigt dålig och batterierna slets ut i förtid. På generatorn satt en gul ledare ansluten till pluspolen, den som grova ledaren till batteriet också skruvas fast på. Det är inte omöjligt att kolla själv att sensepolen är ansluten till batteriet eller ej. Är den inte kopplad till något drar du en klen ledare till batteriets pluspol. Låter som en onödig operation men ger den stora fördelen att spänningsfall i kablarna till batteriet kompenseras av högre spänning på generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daffyH 1 Postad 23 Juni , 2014 Jag har försökt se vart kablarna tar vägen men hittar inte fram, de går ihop i en kabelhärva bakom motorn och sen tappar jag dem. Vilken av kablarna är det som ska sitta på batteriet, bifogar en bild. Ska jag prova och dra en kabel själv? För att se om det är det som är felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 23 Juni , 2014 Den tjocka röda går till + på batteriet. Eventuellt via något annat, tex amperemätare och startmotorplint. Den tjocka svarta går till jord. Här är jag inte 100% säker men: Den tunna röda är avkänningskabeln som ska gå direkt till batteriet. Den blå går till laddningslampan. Det där ser inte ut som en maringenerator. Om du har bensinmotor så kan det bli riktigt ohälsosamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 23 Juni , 2014 Såvida du inte har förväxlat den blå och röda vid inkopplingen av generatorn... Om du har kopplat avkänningskabeln till laddningslampan och exiteringskabeln (som ska gå till lampan) till batteriet så skulle nog generatorn kunna få för sig att överladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 23 Juni , 2014 Den övre anslutningen i bilden ska alltså gå till batteriet och den undre till laddningslampan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daffyH 1 Postad 23 Juni , 2014 Tack för hjälpen alla inblandade! Jag provade att koppla från den över direkt till batteriet. Nu laddar den 14,5v vid tomgång och när jag drar på gasen. Måste vara ett kabelbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser