Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
toaen

Tankar om bottenfärg!?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I morgon skall jag sjösätta. 22 månader sen sist - fast det var en knapp vecka sen jag tog upp. Inte så farligt med beväxtningen, Men så var jag ju i Vänern en månad förra sommaren. Det som växer i saltvatten dör i sötvatten och tvärt om.

När man skärskådar min båts botten är den väl inte speciellt bra. Tjärepoxyn som den målades med för länge sen är slut på stora ytor och bottenfärgen är ganska ojämn med tjocka partier och kanter mm. Dvs som det alltid är när man köper en gammal båt.

När jag tar upp nästa gång (hösten 2015) hoppas jag det långtidsprojekt som står i mitt båthus är klart och jag kan ställa in båten där. Slipa ner botten till gelcoaten, laga upp de skador som med all sannolikhet finns och lägga på en ny epoxygrundfärg.

På förra båten hade jag VC17. Tror att man började måla den i botten med den bottenfärgen 1984 och båten var slät och fin trotts 25 års återkommande målning. Under de åren jag hade båten och målade med VC17 hade jag inget problem med beväxtning. För utom sista året, som var en veritabel katastrof. Det var väl det året som man med myndigheternas hjälp förstörde färgen. Totalt hela båtbotten var täckt av havstulpaner.

Om jag gör i ordning botten på min "nya" (35 år gamla) båt - va katten skall jag använda för bottenfärg.

Är VC17 fortfarande lik dålig!?

Det finns nåt som heter Coppecoat! Epoxybehandling och långtidsbottenfärg i ett.

Jag har inte den förmågan och det sinnelaget att jag måste ha det billigaste. Det är ju ett ganska stort jobb att slipa ner botten och lägga på en epoxybehandling. Med tanke på det tilltalar det mig inte att bara se på pengar och ta det absolut billigaste, Snålheten bedrar ofta visheten.

Hur ser ni gamla rävar på problematiken!?

Finns det några andra bra alternativ!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade kanske varit intressant att ni talar om var ni har båten. Det är ju en viss skillnad på öst och västkust tex.

Själv har jag hemmahamnen i mellersta Bohuslän

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade kanske varit intressant att ni talar om var ni har båten. Det är ju en viss skillnad på öst och västkust tex.

Själv har jag hemmahamnen i mellersta Bohuslän

Min ligger i mellersta Öresund men en kollega i Strömstad har använt samma sorts färg några år nu med lika gott resultat, den är ju avsedd för bl a dina vatten och gifthalt mm anpassad till rådande förutsättningar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min ligger i mellersta Öresund men en kollega i Strömstad har använt samma sorts färg några år nu med lika gott resultat, den är ju avsedd för bl a dina vatten och gifthalt mm anpassad till rådande förutsättningar,

Han handlar väl inte sin bottenfärg på Biltema i Norge - väl!?  :ph34r:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Han handlar väl inte sin bottenfärg på Biltema i Norge - väl!?  :ph34r:

I Norge använder dom väl inte bottenfärg, den är för dålig har jag hört, de vill ha toppfärg istället! ;)

Redigerad av Larsakelarsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rensade bottenfärgen förra året. P g a tidsbrist blev det inte den planerade hårda bottenfärgen med koppar som jag tänkt utan jag plumsade i med enbart 4 lager epoxigrundfärg. Lite inspirerad av en båtklubbskollega som gjorde likadant året innan.

Nu parkerar jag i Mälaren med längre utflykter i (nåja) saltvattnet i östra Skärgården. Förra säsongen var en positiv överraskning. En och annan snäcka och en del grönt slem.  Ca 2 timmars pyssel med högtryckstvätt och rotborste gjorde rent med det. Svag grönfärgning kvar men jag är inte så känslig för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rensade bottenfärgen förra året. P g a tidsbrist blev det inte den planerade hårda bottenfärgen med koppar som jag tänkt utan jag plumsade i med enbart 4 lager epoxigrundfärg. Lite inspirerad av en båtklubbskollega som gjorde likadant året innan.

Nu parkerar jag i Mälaren med längre utflykter i (nåja) saltvattnet i östra Skärgården. Förra säsongen var en positiv överraskning. En och annan snäcka och en del grönt slem.  Ca 2 timmars pyssel med högtryckstvätt och rotborste gjorde rent med det. Svag grönfärgning kvar men jag är inte så känslig för det.

Jag har ju båten i sjön hela året. Nåja - nån vecka på land kan den väl få vart annat år. Sjösatte före middag och väntar just nu på kompisen som ville följ med den långa turen för motor från där jag tog upp båten på Smögen till båtplatsen i Springets småbåtshamn. Styvt en distansminut. Det var länge sen vi var ute med båt tillsammans.

Förra våren valde jag att inte ta upp utan gick till Vänern i stället. Det påstås att det som växer i saltvatten dör i sötvatten och vice versa.

För oss som bor på västkusten är ju vattnet i Stockholms skärgård inte direkt nåt saltvatten, men det kanske är tillräckligt salt för att ha menlig inverkan på beväxningen.

För egen del kanske det skulle kunna fungera att gå upp Nordre älv till Kungälv och ligga där några dar. En daglig promenad - för motionens skull - till Göteborgs kexfabriks bräckbod. :unsure:

Det nog inte var så smart. Kanske bättre för kroppen att ta upp varje vår och skrapa bort havstulpanerna.  ;)

Det var nog nyttigare att bära upp sten på fästningsmuren och kasta ner dem igen. Bohus fästning ligger ju strax intill gästhamnen i Kungälv -. tur jag kom påt  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst en del om Coppercoat, det tror jag är ruggigt bra mot både osmos o tulpaner. Hade jag råd och ork att får botten helt plastren skulle jag utan tvekan dra på det.

Annars är nog VC17 överlägset den mjuka självpolerande färgen som liksom växer i knöliga drivor på vissa ställen.

Jag är bortskämd med att hemmahamnen ligger helt i sötvatten från en älv som fyller på i det oändliga, så jag behöver nog ingen bottenfärg alls...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-53310-0-80672300-1403180019_thumb.jpg

Man kanske skulle flytta till Ljusen.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman
Postad (redigerade)

Toaen!

Det finns så många uppfattningar, men jag har min......

Kör med Coppar-coat, köp från England. Dvs, jag håller på fast-hård bottenfärg.

Snygg bild, vad tror du om denna då? Gula båten verkar bekant på någe vis....hmm...

:-))))

post-72750-0-15949100-1403257827.jpg

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen!

Det finns så många uppfattningar, men jag har min......

Kör med Coppar-coat, köp från England. Dvs, jag håller på fast-hård bottenfärg.

Snygg bild, vad tror du om denna då? Gula båten verkar bekant på någe vis....hmm...

:-))))

Jo din bild är bättre än min - som jag tog med telefonen.

Den gula båten känner jag igen på nåt konstigt sätt, kan det va densamma som den här!?

post-53310-0-02025400-1403262579_thumb.jpg

Har varit inne på Coppercoat - den bygger ju inga tjocka skikt som många andra bottenfärger gör. Problemet är väl att den inte är laglig här. Fast man kan ju ha den som epoxygrund och måla över ett lager med Biltemas självpolerande bottenfärg - eller!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...