mamma88 0 Postad 18 Juni , 2014 Då jag inte är speciellt bra på motorer så tänkte jag att jag slänger ut en fråga här och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag och en kompis köpte en gammal sportbåt i helgen med en Mercury 90hk rak sexa från -86. Allt funkade när vi åkte ifrån säljaren. När vi sedan la i båten och skulle starta upp båten så ville den inte fungera mer. Allt verkar fungera när man vrider på nyckeln men den vill bara inte starta. vi har lyckats ha igång den 2ggr men den dör så fort man vill ha ner den på tomgång. Jag misstänker 1: gammal bensin, går det tömma systemet på gammal bensin utan att ha väck alla tändstift? Jag misstänker 2: motorn är tung och när vi är 2 vuxna i aktern så ligger den understa tändstiftet under vatten, påverkar detta något? Jag misstänker 3: Hittade en (vad jag tror) jordkabel som hade gått av som satt emellan chassit och det understa tändstiftet. kan detta påverka? Skulle vara otroligt tacksam för svar:) / M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Juni , 2014 Jag misstänker 2: motorn är tung och när vi är 2 vuxna i aktern så ligger den understa tändstiftet under vatten, påverkar detta något? Inge bra är bara förnamnet. Finns kanske t.o.m. möjligheter att via avgasporten fylla cylindern med vatten på det sättet, vilket kan bli mycket dyrt. Utombordare orkar inte trycka ut avgaserna genom propellern på låga varv, mottrycket från vattnet är för stort och motorn kvävs i sina egna avgaser. För att råda bot mot detta sitter det ett mindre avgasutsläpp högt upp baktill på riggen. Jag gissar att även detta utsläpp på er motor ligger under vattenytan och då kommer ni aldrig att få motorn att gå bra. Ett vanligare problem är att utsläppet ligger över vattenytan i friläge och framväxel, men att motorn "oförklarligt" stannar under back då utsläppet hamnar under vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Ball motor som jag tyvärr inte kan så mycket om MEN äldre Murklor hade en sk mercury-switch som skulle förhindra start i tiltat läge men oftast ställde den bara till strul. Om din motor har en, var den sitter, om den ska byglas eller öppnas får du själv lista ut om inte nån mer kunnig på gamla Murklor svarar.. 1: Förgasarna töms genom dränpluggar i botten på flottörhusen.. 2: Sitt inte två i aktern då Tomgånsutblåsen en bit ner på riggen ska ALLTID befinna sej ovan vattenytan, annars går det illa.. 3: Tändstift har ingen jordkabel, de är ju typ tokjordade i powerheadet. Men koppla in den på nåt lämpligt ställe om du hittar nåt som inte jordar i närheten där kabeln skulle kunnat sitta.. Redigerad 18 Juni , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Juni , 2014 gustsson var på hugget o hann svara utförligt på 2:an medan jag skrev.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 20 Juni , 2014 Har ni har testat och choka motorn när ni startar? På mercury behöver man trycka in nyckeln samtidigt som man vrider om för att göra detta. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser