Klabbe 0 Postad 27 Mars , 2005 Hej, köpte en ryds 478GT -04 på trailer i vintras. ett problem bara. ekipaget är ca 1 dm för högt för min garageport... Och det är såklart stålbågen till vindrutan som tar i. Än så länge har båten stått i garaget utan vindruta. Men nu börjar solen skina och en tur med båten pockar på. Och att skruva av och på vindrutan varje gång båten skall parkeras känns inte som en bra lösning. (Ja, jag har provat att släppa ur luften ur däcken, fattas fortfarande ett par cm). Någon som vet något om någon fällbar vindrutebåge eller något i den stilen..? /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 27 Mars , 2005 Alternativet att ha båten liggandes i vattnet är inget bra eller? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Mars , 2005 Hej Klas! Dä säger: att skruva av och på vindrutan varje gång båten skall parkeras känns inte som en bra lösning. Hur ofta ska du parkera båten i garqaget? Är det fler gånger än inför vintern? Har aldrig hört talas om något fällbart system annat än att det på vissa båtar finns fällbara styrpulpeter. Hälsningr: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst per Postad 27 Mars , 2005 Höj garageporten ett par decimeter istället... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Mars , 2005 Nedsänkningar, två rännor, i garagegolvet, under porten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 Mars , 2005 Byt fälgar på trailern till några feta lågprofil fälgar/däck!! Vinner du säkert dom saknande centimetrarna på detta vis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klabbe 0 Postad 28 Mars , 2005 tack för kreativa förslag... 1) ligga i sjön: njae, jag kör runt i olika vatten, däremellen på trailer. och vill gärna kunna låsa in den då och då under säsongen 2) bärande balk ovanför porten = inget kul att bygga om.. 3) fräsa ur; inregningsrisk, fast det kanske inte gör nåt med tanke på att det är en båt som står där inne ;-) 4) lågprofil. tja fast det är bara 13'' hjul, ska man ha lägre får det väl bli skottkärrehjul... /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 Mars , 2005 Du säger att det är stålbågen för rutan som tar i, men du säger inte att själva rutan tar i. I så fall: Kan du inte bygga om den övre delen av bågen så att du kapar den en bit på sidorna och byter ut den övre delen till en något mindre dimension? Min tanke är att du i så fall bara kan haka i övre rör-delen i den nedre. Bara lyfta bort/haka i alltså. Det va bara en tanke.... Häsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Mars , 2005 Undrar om det helt enkelt blir enklast att du gör bågen delbar ungefär där bilden visar. I ena delen limmar du dit ett innerrör så den andra delen kan passa ovanpå och så drar du en rostfri bult (typ insex) igenom alltihop med låsmutter på andra sidan. Den skruven som håller rutan i övre delen får du förstås skruva i och ur också varje gång du skall ut/in i garaget. Kanske inte det övre fästet inte behövs? (fast jag misstänker att den verkligen behövs för att staga upp rutan och förhindra vibrationer och så i den) - om ja, så kunde du ju strunta i den och såga bort den fästpunkten på bågen. Då har du bara två skruvar att fixa med varje gång det är dags för ned-up montage av bågen. Blir ju lite ingrepp i båten det här men men, det får du leva med i så fall. Fast personligen skulle undvika att gör ingrepp i båten utan istället skulle jag nog göra två sluttande nedsänkningar för hjulen under porten så du kommer under porten på det sättet. Om du nån gång skall flytta så är det väl bara att fylla igen med betong eller så igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 28 Mars , 2005 Du skulle oxå kunna vara så fräck att monterade ett par mindre hjul bakom orginalen, typ skottkärre hjul eller nåt, bara dem håller.......backa in tills det tar stopp, lyft med domkraft, ta bort dem för stora hjulen......sänk....och backa vidare. lite bökigt men de tar max 5 min att få in skiten att du slipper ha sönder nåt.........backa lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Mars , 2005 Kanske du kan hitta på nåt med RAM mount fästen för att enkelt och snabbt få den delbar? http://www.ram-mount.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser