Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
mgronlund

Akut hjälp - Vilken propellerstigning på Flipper 666 HT 2000 Merc 4,3 225hk?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Behöver hjälp att ta reda på vilken stigning som är "rätt" till min Flipper 666 HT årsmod. 2000

Den som sitter på har en stigning på 25"!!  Mycket tveksam till om detta är original...?

någon som vet?

Det kan också förklara att den är rätt seg upp i planing men går fort som attan när den väl kommer upp i fart. (40+ knop) (eller har jag fel?)
 

Motorn är Mercrusier 4,3 225 hk med Alpha One Gen II drev.

 

Jag prioriterar hellre vrid och styrka, över hög toppfart då vi ofta är många i båten eller vill åka vattenskidor.
Så tankarna går mot 4-bladig propeller. Bra eller dålig tanke?

 

Kan det påverka motorn negativt att gå ner i stigning?

Vad händer med varvtalet?

 

Mycket tacksam för snabba svar, snart är det midsommar och då bär det ut i skärgården.

Tips, trix, rekommendationer, länkar. Allt välkomnas!

 

Redigerad av mgronlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla mercury.se dom har en propellerguide som kanske kan hjälpa dig. Vill minans att typ USA online har en också.

 

Sen låter väl 25 i stigning lite mkt (tycker jag) men det beror ju på vad du har för utväxling på drev också. Utväxlingen bör vara 1.62, tror jag och i så fall låter väl en stigning runt 19-21 mer ok ur min synvinkel.

 

Går du ner för mkt i stigning kommer motorn att övervarva på fullgas samt att den kommer varva för mkt vid marschfart. 

 

Får du ut fullvarv på motorn? 

 

Många hävdar ju att en 4-bladig alu propp är väldigt bra för att få bra acc samt bra ekonomi vid marschfart. Nackdelen är att man tappar lite på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tung last och lägre krav på hög toppfart kan absolut en fyrbladig propeller vara ett bra alternativ.

 

Det viktiga är att båten går bra med den belastning du har som oftast.

 

När man ska köpa nu propp brukar det gå att få prova olika propellrar för att se vad som passar bäst. Om du inte vill ha med dig vänner och bekanta i båten - eller om inte de har lust att följa med när du ska prova - så kan du ju lasta ned båten med rätt vikt i sandsäckar eller vattendunkar.

 

Har båten trimplan och/eller är det möjligt att trimma in drev/rigg vid start så kommer du ju snabbare upp i plan. Ta med det i testerna av ny propeller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med både 22" och 23" rostfria 3-blad propellrar i samma båt. 23" ger drygt 50 knop och 22:an ca 47 knop, men 22" är bäst i acceleration. Rekommenderar 22":an eftersom man sällan är ute efter toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack till er alla, värdefull input! Jag hamnade på Propellertrim på Långholmen (Stockholm) idag som rekommenderade mig en 4-bladig alu-propeller med 21" stigning. 

Vilken skillnad!! Den hoppar upp i plan nu, varvar fint och otroligt jämn och vibrationsfri gång. Den blev också mycket bättre vid girar och ventilerar ingenting, även i skarpa girar och hög fart. Grymt bett!!
WOT på min motor ligger mellan 4400-4800 och den varvar precis 4800 i maxfart och nära 45 knop på gps:en. runt 3000 varv ligger den på bekväma 25-26 knop vilket känns som en skön och ekonomisk marschfart.

 

Har inga trimplan (ännu) men drevet går ju att trimma upp och ner.

 

Jag tror jag kör med den här proppen ett tag då jag oftast har båten lastad med folk som också vill ut i vår vackra skärgård. Kanske lyxar med en riktig stålpropp till nästa säsong ;)

 

Tack än en gång allesamman och ha en trevlig midsommar!

 

//Mats på Resarö

Redigerad av mgronlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...