Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
gladius

Ologiskt beteende

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Nyss hemkommen från den första längre seglingsturen med övernattning. Bra fart med kraftiga vindar toppade 6,5 knop med en Albin Viggen. Seglade med fock och stor (andra dagen intaget första rev). Seglatsen var Åkersberga - Ingmarsö tor. Totalt ca 35 sjömil, fågelvägen. Vi fick dock kryssa sista halvan hem.

 

Nu till min fråga: Min Albin Viggen beter sig olika om jag seglar för styrbords eller babords halsar. När jag seglar för styrbordshalsar så är båten lovgirig och tung på rodret. Vid babordshalsar går hon betydligt lättare på rodret och är mycket mer neutral.

 

Min rigg är ordentligt uppspänd och i år har jag dessutom tagit hjälp av min nyinköpta vajert så jag har god koll på riggspänningen. Masten står rakt, jag har lodat med storfallet. Masten något böjd bakåt, inte mycket men en aning, vilket jag förstått ska vara bra även för en mastheadriggad båt. Seglen jag använde var inte original men ganska gamla och ganska ok. Jag har inte kunnat se något konstigt med kölen eller rodret.

 

Säg mig nu ni vise män; Vad kan detta bero på?

 

Med vänlig hälsning Thomas Svärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tung och felplacerad rorsman/skeppare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För tung och felplacerad rorsman/skeppare?

Nej jag tror inte det. Jag väger numera efter att ha kört 5:2 i ett år 74 kg och min fru väger väl ca 57 kg. Vi sitter förhoppningsvis rätt placerade i båten, På den sida som är högst upp:-).

 

Nää, en bättre förklaring önskar jag mig.

 

Kan det vara så att båten är ojämnt lastad?

Motorn sitter mer åt babord än styrbord, ett batteri på styrbords sida, ca 30 liter bensin på babords sida men allt annat enligt mitt tycke jämnt fördelat.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Redigerad av gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trimmar du seglen, är de lika på båda bogarna? Tänker på placering skotpunkter - både på fock och stor. Står masten rakt i riktning BB-SB?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i höst när du har tagit upp båten följande. Placera en planka på var sida om kölen och parallellt om rodret, då är det lättare att se olikheterna om de inte lajnar rakt eller om rodret går lite vid sidan av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur trimmar du seglen, är de lika på båda bogarna? Tänker på placering skotpunkter - både på fock och stor. Står masten rakt i riktning BB-SB?

Hej Peter!

 

Masten står rakt! Jag trimmer egentligen inte seglen sådär något vidare. Storseglet behåller samma skotning när jag byter bog i alla fall initialt. Justerar sedan skotningen beroende på hur vinden vrider eller i vilken riktning jag seglar. Rent generellt så tror jag jag skotar storseglet lika (illa) vid styrbord som babords halsar. Focken trimmar jag nästan inte alls vid kryss. Jag drar den så tight jag kan beroende på vanten. Själva skorpunkten har jag ingen riktig kläm på, ännu, men den är lika för focken oavsett sida och storsegelskotpunkten sitter i mitten, den har jag ännu inte börjar justera:-)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Redigerad av gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i höst när du har tagit upp båten följande. Placera en planka på var sida om kölen och parallellt om rodret, då är det lättare att se olikheterna om de inte lajnar rakt eller om rodret går lite vid sidan av.

Hej Pseudonym!

 

Bra tips! Detta ska jag kolla upp när båten kommer upp på land! Men vad göra om det är olikheter?

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du någon Vindex som indikerar hur högt du går på respektive bog? Är den i så fall rätt inställd? Har du tell-tails i seglen som visar hur de är trimmade mot vinden? Med dessa hjälpmedel är det lättare att segla 'optimalt' på de olika bogarna.

Ibland blir man lurad av vågorna, det är inte alltid som de är i paritet med rådande vindriktning. Det kan vara stora skillnader på SB- resp BB-bog beroende på geografin runtomkring eller på hur vinden har vridit eller om det är strömt i området.

Har du en kompass så du kan läsa av när det är lovning eller fallning på gång? Vinden vrider så gott som alltid c:a 10-20 grader cykliskt var 10-20 minut (mycket beroende på väderläge, vindstyrka och omgivande landformation). Hittar man rätt i denna cykel och slår vid rätt tidpunkt blir resultatet alltid bättre än eljest och man kommer längre sträcka än övriga 'snedseglare' runtomkring.

Båten kan så klart vara osymmetrisk eller ojämnt lastad och riggen ojämnt spänd men det är i regel andra saker som gör att det upplevs suboptimalt på de olika bogarna.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Seacaten jag seglar sitter en tung 9.9 hk på styrbords sida, ganska långt från mitten. Tanken, kanske 20 kg totalt i genomsnitt (halvfull) är mer eller mindre i mitten, kanske nån decimeter åt babord. Batteriet vet jag ärligt talat inte var det är (pinsamt - ska kolla nästa gång!) Det är en markant skillnad, med klar fördel till styrbords bog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gissar att den stora boven i dramat är skotblocken efter din beskrivning. Sitter de olika långt fram twistar seglet olika, dvs det öppnar sig mer i toppen på ena bogen vilket påverkar hur båten upplevs, fart och krängning.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Du har gjort, men ett vanligt misstag många gör när de lodar masten är att de just bara lodar masten. Du kommer då att få en mast som står i 90 grader mot vattenytan men inte självklart mot båten. De flesta båtar lutar lite beroende på hur de är inredda/lastade och den lutningen får du som vinkelskillnad på masten i förhållande till båten. Själv brukar jag lägga båten i våg med hjälp av ett långt slangvattenpass och vattenhinkar som motvikt. Har man gjort en bra uppriktning en gång så är det bara att mäta avståndet mellan gafflarna på vantskruven och så är det måttet klart till nästa säsong. Bara man kommer ihåg att märka upp styrbord och babords vant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte hur Du har gjort, men ett vanligt misstag många gör när de lodar masten är att de just bara lodar masten. Du kommer då att få en mast som står i 90 grader mot vattenytan men inte självklart mot båten. De flesta båtar lutar lite beroende på hur de är inredda/lastade och den lutningen får du som vinkelskillnad på masten i förhållande till båten. Själv brukar jag lägga båten i våg med hjälp av ett långt slangvattenpass och vattenhinkar som motvikt. Har man gjort en bra uppriktning en gång så är det bara att mäta avståndet mellan gafflarna på vantskruven och så är det måttet klart till nästa säsong. Bara man kommer ihåg att märka upp styrbord och babords vant.

Jag gissar (Hoppas) att att han med "lodat" menar att han har mätt den mot fasta punkter på båten.

Själv använder jag spinakerfallet och mäter mot röstjärnen för att få masten rak.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ovanligt att man upplever att båten tar bättre höjd på ena bogen än på den andra.

Det är betydligt mer ovanligt att en båt är lovgirig och tung på rodret på ena bogen men inte på den andra.

 

Spontant är jag inne på att det är något som är "fel" ovan vattenlinjen.

Att båten är lovgirig beror i sådana fall på att du får mera tryck i storseglet  och/eller mindre tryck i förseglet. på den ena (lovgiriga) bogen.

Mastens lutning och skotpunkterna för förseglet är som tidigare nämnts två saker att beakta.

Mät skotpunkterna så att de verkligen är lika placerade, lika långt bak och lika långt från masten ut mot relingslisten.

Kolla att masten lutar lika mycket åt vardera hållet även när du seglar på ena och andra bogen.

 

En sak till, sitter skotpunkten för storen säkert i mitten? Mät!

 

Regniga hälsningar från Stockholms skärgård.

Mackey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar (Hoppas) att att han med "lodat" menar att han har mätt den mot fasta punkter på båten.

Själv använder jag spinakerfallet och mäter mot röstjärnen för att få masten rak.

 

Hej Janken!

 

Tyvärr lodade jag masten mot vattenytan! (Lät storfallet hänga med en tyngd. Ny vet jag att detta inte betyder att masten står rakt i förhållande till båten. Jag ska använda din metod nästa gång jag tittar till båten :-)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ovanligt att man upplever att båten tar bättre höjd på ena bogen än på den andra.

Det är betydligt mer ovanligt att en båt är lovgirig och tung på rodret på ena bogen men inte på den andra.

 

Spontant är jag inne på att det är något som är "fel" ovan vattenlinjen.

Att båten är lovgirig beror i sådana fall på att du får mera tryck i storseglet  och/eller mindre tryck i förseglet. på den ena (lovgiriga) bogen.

Mastens lutning och skotpunkterna för förseglet är som tidigare nämnts två saker att beakta.

Mät skotpunkterna så att de verkligen är lika placerade, lika långt bak och lika långt från masten ut mot relingslisten.

Kolla att masten lutar lika mycket åt vardera hållet även när du seglar på ena och andra bogen.

 

En sak till, sitter skotpunkten för storen säkert i mitten? Mät!

 

Regniga hälsningar från Stockholms skärgård.

Mackey

Hej Mackey!

 

Tack för tipsen från dig och alla andra visa och kunniga seglare. Nu har jag fått många bra förslag på vad som kan vara orsaken till min fundering. Nästa gång jag är vid båten ska tumstocken med och jag kommer att ha lite mätjobb att göra. Det ska bli kul och se om jag hittar någon orsak.

 

Tack alla!

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man talar om lovgirighet så menar man ofta hur stor kraft man känner i rorkult/ratt.

Men det är inte ett mått på lovgirigheten i sig. Skall man bedöma om lovgirigheten är symmetrisk, skall man studera roderutslaget i stället, alltså hur stor styrvinkel rodret/rorkulten har.

Det är inte ovanligt att roderbladet är såpass osymmetriskt, att det vid liknande roderutslag åt respektive håll orsakar väsentligt olika roderkraft.

 

En bekant hade en båt vars roder innebar att roderkraften ALLTID var åt ena hållet, vare sig han kryssade för BB eller SB halsar, samma vid motorgång eller slör.

 

Efter att vi mätt upp hur osymmetriskt roderprofilen var, så spacklade han upp den "tunna" sidan med NM:s lättspackel så roderprofilen blev symmetrisk. Simsalabim!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att inte masten står för mycket lutad akteröver, då blir en båt lik din viggen tungstyrd. Ställ den rakt upp och ner, inte lika sportigt utseende men en lättare båt att styra. Lite föböj ca. en masttjocklek brukar vara lagom. Olika uppträdande på olika bogar är svårare att gissa sig till men någonstans skiljer sig inställningarna eller skotning åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att inte masten står för mycket lutad akteröver, då blir en båt lik din viggen tungstyrd. Ställ den rakt upp och ner, inte lika sportigt utseende men en lättare båt att styra. Lite föböj ca. en masttjocklek brukar vara lagom. Olika uppträdande på olika bogar är svårare att gissa sig till men någonstans skiljer sig inställningarna eller skotning åt.

 

Jask har rätt, en mast som lutar akteröver flyttar segelplanet akterut och båten blir lovgirig, lika på båda bogarna om inställningarna är lika. Således är det något annat som gör att du upplevde att din båt är lovgirig på ena bogen men inte på den andra.

Återigen: Har du Vindex eller tell-tails så du ser om du skotar 'rätt' på respektive bog?

Hade vågorna samma 'infallsvinkel' mot båten på båda bogarna?

Har du kollat så skotpunkterna (både förseglets o storseglets) är symmetriska?

Har du kollat så masten är trimmad 'mitt i båten'?

Mer än så kan man nog inte hjälpa till med för att få rätt på dina seglingsupplevelser och båtens uppförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...