Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Minuten

Hur ladda dator ombord.

Rekommendera Poster

Har en bärbar hp-dator som skulle vara bra att ha med ut i båten, men vet inte hur jag skall få till det med laddningen från 12V systemet. Hur har ni löst detta med laddning av datorer ombord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spänning vill datorn ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Brukar i regel använda en "Lapptopladdare bil". Brukar alltid va lika svårt att hitta i både Kjell&co och Claes Olssons webbkatalog. Har köpt på bägge ställena.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/laptop-laddare/laptopladdare-bil-120-w-p44473

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/laptop-laddare/laptopladdare-bil-70-w-p44472

Den omvandlar 12 Volts spänningen mellan 15 och 24 Volt och det finns med några pluggar som passar olika datorer.

Fick ett akut problem med ett nätaggregat till ett elpiano. Åkte till Kjell&co. De hade ett nätaggregat som passade, men det fanns inte med nån passande plugg. Killen som expedierade mig letade dock fram en plugg som passade i deras stora sortiment. Så tar du med dig datorn till Kjell&co så hjälper de dig så du får rätt.

Pluggen kan ju vänds så man får plus i mitten eller på höljet och dessutom skall ju spänningen ställs in.

Vid ett tillfälle när jag skaffat ny dator, så fanns det ingen plugg som passade, så jag la till i Björlanda Kile Gbg och gick in till SeaSea och köpte en inverter - som ju omvandlar 12 Volt till 230, men jag använder om möjligt omvandlaren från 12 till - i mitt fall - 19 Volt i första hand.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en inverter på 300W som jag laddar dator, videokamera, kamera m.m. med.

Kostar några hundralappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder också en inverter. Billigt och med fördelen att man kan ha den till alla laddbara elprylar ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 12V laddare från Kjell kostar 200 spänn (hälften på eBay). Inverter + laddare drar ca 25% mer ström och kostar några hundra mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dell-datorer någon laddplugg som ofta inte finns med till 12 V laddarna för datorer har jag erfarit.

Kolla att laddaren klarar just din dator.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 12V laddare från Kjell kostar 200 spänn (hälften på eBay). Inverter + laddare drar ca 25% mer ström och kostar några hundra mer.

Ström ombord är inget problem ;) Bara att skaffa mer batterier & solceller!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dell-datorer någon laddplugg som ofta inte finns med till 12 V laddarna för datorer har jag erfarit.

Kolla att laddaren klarar just din dator.

Mackey

Går man på märkesladdare så brukar det finnas även till udda maskiner. Märkesladdarna har ofta fler finesser som tex att både köra på 12 resp 230V.

Jag fixade en laddare, en DC/DC omvandlare + en kontakt från återvinningsstationen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...