Minuten 9 Postad 17 Juni , 2014 Har en bärbar hp-dator som skulle vara bra att ha med ut i båten, men vet inte hur jag skall få till det med laddningen från 12V systemet. Hur har ni löst detta med laddning av datorer ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Juni , 2014 Med en 12 volts adapter till lämplig spänning. Finns att köpa på t ex Elfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2014 Vilken spänning vill datorn ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Brukar i regel använda en "Lapptopladdare bil". Brukar alltid va lika svårt att hitta i både Kjell&co och Claes Olssons webbkatalog. Har köpt på bägge ställena. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/laptop-laddare/laptopladdare-bil-120-w-p44473 http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/laptop-laddare/laptopladdare-bil-70-w-p44472 Den omvandlar 12 Volts spänningen mellan 15 och 24 Volt och det finns med några pluggar som passar olika datorer. Fick ett akut problem med ett nätaggregat till ett elpiano. Åkte till Kjell&co. De hade ett nätaggregat som passade, men det fanns inte med nån passande plugg. Killen som expedierade mig letade dock fram en plugg som passade i deras stora sortiment. Så tar du med dig datorn till Kjell&co så hjälper de dig så du får rätt. Pluggen kan ju vänds så man får plus i mitten eller på höljet och dessutom skall ju spänningen ställs in. Vid ett tillfälle när jag skaffat ny dator, så fanns det ingen plugg som passade, så jag la till i Björlanda Kile Gbg och gick in till SeaSea och köpte en inverter - som ju omvandlar 12 Volt till 230, men jag använder om möjligt omvandlaren från 12 till - i mitt fall - 19 Volt i första hand. Redigerad 18 Juni , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 18 Juni , 2014 Jag har en inverter på 300W som jag laddar dator, videokamera, kamera m.m. med. Kostar några hundralappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 18 Juni , 2014 Använder också en inverter. Billigt och med fördelen att man kan ha den till alla laddbara elprylar ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2014 En 12V laddare från Kjell kostar 200 spänn (hälften på eBay). Inverter + laddare drar ca 25% mer ström och kostar några hundra mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 18 Juni , 2014 Dell-datorer någon laddplugg som ofta inte finns med till 12 V laddarna för datorer har jag erfarit. Kolla att laddaren klarar just din dator. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 18 Juni , 2014 En 12V laddare från Kjell kostar 200 spänn (hälften på eBay). Inverter + laddare drar ca 25% mer ström och kostar några hundra mer. Ström ombord är inget problem Bara att skaffa mer batterier & solceller! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2014 Dell-datorer någon laddplugg som ofta inte finns med till 12 V laddarna för datorer har jag erfarit. Kolla att laddaren klarar just din dator. Mackey Går man på märkesladdare så brukar det finnas även till udda maskiner. Märkesladdarna har ofta fler finesser som tex att både köra på 12 resp 230V. Jag fixade en laddare, en DC/DC omvandlare + en kontakt från återvinningsstationen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser