Oldtimer 81 Postad 17 Juni , 2014 Konstig att ingen diskuterar plånböcker.............. Världens bästa accumulator löser lika få problem som världens dyraste plånbok. Innkomst och förbruk måsste avstämmas. Har någon här hittat en "genial" accumulator som bevisar motsatsen? Du måsste producera ca. 25% mer enn vad du förbrukar...................nästan som svensk moms *lol* Vanliga dödliga ;-) bly-accar är helt OK i fritidsbåt. Lever 5+ år och kostar inte Gucci................ Varför låter ni er åka på alla dessa "krängare" som lovar "lite inn och mycket ut"? SweBank-kund? Optimera din el-anläggning; med enkla medel. Använd din gamla plånbok, om den inte är utsliten. 100 Ah till 2k ? Ni går på en nit? Gucci plånbok till 2k...........tja, inte blir det mer i den................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 17 Juni , 2014 Ja, det är klart. Som med så mycket annat vad gäller båtar vill man (jag) ha så mycket valuta som möjligt för pengarna. En del av den "valutan" är tilltro till att det finns ström så det räcker för mina behov. En annan är att det är bökigt att byta stora tunga batterier. Sen vill jag inte plötsligt stå där med ett investeringsbehov på 5-10.000 utan att veta att det är på väg. Plånboken är en annan faktor som outtalat finns med, naturligtvis. Att då veta hur man behandlar sina batterier på bästa sätt är naturligtvis frestande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 Juni , 2014 Antagligen är vi eniga? Men jag är inte helt säker....... Du kommenterar ju inte mitt huvudpoäng................ "Ström så det räcker" var kommer den från? Plånboken eller producenten? "Frestande" att veta lol* Hobby-elektriker tror sig veta på maringuiden; tro inte på alla....... Vem kann mann lita på som inte at mätt på en anläggning i en fritidsbåt; men med "pondus" vet vad som är fel; eller rätt? Accumulatorer är kemi. Plånböcker är kapital. Balans är ökonomi. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 18 Juni , 2014 Ja - det är ekonomi i batterier, du har helt rätt där. Men för att veta vilket man skall ha, måste man ju räkna in alla parametrar. Om ett batteri håller dubbelt så länge, och tål att laddas ur 100% istf 50% men kostar 3 ggr så mycket är det ändå en bra affär. Tar det dessutom laddning snabbare är det ju en stor bonus för en som seglar och använder motor sällan.Billigast är ibland bäst, ibland inte.Men, sådant vet i alla fall inte jag, och utan att fråga vet man ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 18 Juni , 2014 Jag har en elsituation som är synnerligen god på min segelbåt. Utan minsta investering eller smärta i plånboken är det fullständig balans. Mitt trick? Jag har ingen el ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 18 Juni , 2014 Även jag var där, men har fastnat i komfort-träsket. Skönt m kall mjölk till barnen till exempel, eller en fungerande plotter när man seglar ensam. Så, jag har blivit el-slav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2014 Ingen el = total obalans? Ingen el kan ju vara en utmaning det också men för oss som vill ha det lite mer bekvämt så är ju el en välsignelse. Vill man ha ett bekvämt liv ombord med en massa elprylar så krävs och bra system för att tillföra el och bra batterier. Man ska ju glömma bort att det finns något som heter utveckling, det som var bra för några år sedan kan vara ersatt med betydligt bättre grejor idag. Det gäller bara att försöka hänga mig och strunta i falska profeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 19 Juni , 2014 Självklart förstår jag det. Min båt används i ärlighetens namn till dagsturer, så bristen på el är inget problem. Men jag har alltid seglat enkelt utrustade båtar, jag gillar kontrasten mot vardagens kvävande komfort. Numer är jag tvåbarnsfar och jag antar att man får ge sig in i det "bekväma träsket" när vi någon gång igen satsar på en större båt. När jag och min fru var på tvåmånaders segling i vår 31-fotsbåt var det en asketisk historia. Toaletten var en röd hink, maten var konserverad eller torkad (eller serverad på restaurang...) och någon värme fanns inte. Visst, lite slitigt, men jag gillar't! //N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 19 Juni , 2014 Självfallet måste tillförd och använd el vara någorlunda i balans, inga dyra batterier kan ersätta uppladdningen. Jag hör till de som tycker att charmen med semester är att det inte alls är som hemma. Ändå är det trevligt att ha lite el ombord för kyl, radio, vindinstrument, mm och som just nu i regnet för dator. Ett råd till nilsnobbing är att låta barnen förstå att det är skillnad och se till att göra sådant som barnen gillar fast det inte är dator eller tv. Det kan ta en vecka att komma in i båtlivet, men sedan brukar hela familjen uppskatta att man inte har det som hemma. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 Usch! Har även jag/vi fastnat i komfort och elträsket Gilla läget? Tjaa....Man är där man är och gör det man gör. Jag får väl ändå försöka att anpassa mig efter plånboken, tekniken, prioritera och kanske även avstå från uppkomna behov ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser