Kalabra 0 Postad 17 Juni , 2014 Min motor går varm och jag har kollat att impellern är ok samt att termostaten öppnar som den ska. Skvallerstrålen skickar ut vatten som den skall men så vitt jag förstår så är det vattenflödet före termostaten? Jag har testat att köra den utan termostatlocket och jag ser att den pumpar upp vatten till termostathuset. Har också testat att köra den utan termostat så att jag garanterat har öppet flöde men den blir varm ändå. Min misstanke är att det är stopp någonstans efter termostaten dvs i motorblocket..? Någon som sitter på information som kan hjälpa mig med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Juni , 2014 Är du helt säker på att vulkningen mellan impellercentrum och gummi inte släppt? Motorn kan då t.ex. kyla OK på låga varv men inte höga. Kan vara svårt att se om man inte letar. Ta reda på ÅM och leta efter sprängskisser. Kolla om din motor har en "poppet valve alt. pressure valve" och gör i så fall ren denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Tack för svaret! Impellern sitter i ett fast grepp runt axeln och spinner inte. Jag kan inte hitta att det skall finnas någon poppet eller pressure valve på min motor, -91:a. Vad menar du med ÅM? Jag har inte sett några tendenser till detta problem tidigare, motorn har alltid gått som en klocka med bra effektuttag (26kn med en Uttern 5300). Svallerröret, är det vattnet för eller efter att vattnet passerat genom motorblocket eller är det direkt från vattenpumpen på väg upptill termostaten? Eftersom det alltid kommer vatten från det så bör det väl rimligen vara före eftersom det kommer vatten även om termostaten är stängd? Om jag blåser i skvallerröret så hör jag pysljud i termostathuset så det verkar vara fri passage den vägen. Hjälp mig med tips på vad jag ska kolla.. Redigerad 18 Juni , 2014 av Kalabra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Juni , 2014 ÅM = årsmodell Hur vet du att den går varm, uppmätt verklig temp eller larm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Förenklat är kylvattenflödet: vattenpump, stigarrör, här delas flödet, 1:a slingan är avgasmanteln, 2:a slingan fyller powerheadet men här sker inget flöde förrän termostaten öppnar, först då blir det flöde och detta vatten förenar sej med det övriga i avgasmanteln för att fara ut i avgaspipan. Skvallerstrålen är kopplad till avgasmanteln, därav att det pissar här direkt. Huvuddelen av kylvattnet går ut via avgaspipan så det kan alltså pissa bra ur skvallerstrålen men ändå inte kyla om t ex powerheadet är igenkalkat/korroderat. Antingen är termostaten kass eller är den OK, är den OK och motorn ändå inte kyler finns problemet nån annanstans. Kör inte motorn utan termostat, denna motor har ett lågtrycks/högvolyms kylsystem och därav avsaknaden av tryckhållningsventil. Pga det låga trycket f-ckar du upp flödena när du kör utan termostat och du riskerar istället att få kylproblem som du INTE skulle haft med termostaten i. Om du tittar på hur mycket termostaten öpnnar jämfört med hålet den lämnar efter sej fattar du nog va jag menar. Jag skulle börja med att riva vattenpumpen igen. Inte helt ovanligt att folk vrider slithylsan fel eller får nån övergång till stigarröret på sniskan. Sen är det inte bara impellern som är slitdel i vattenpumpen vilket många tycks tro. Slitplattan och slithylsan är minst lika viktiga. Kör man inte i alltför mögigt vatten brukar dessa delar hålla 2 impellrar, är de repiga ska de bytas. Av nån anledning brukar den sämsta kombon vara sliten hylsa/platta med ny impeller, funkar oftast sämre än den gamla impellern som nyss byttes och då är det alltså definitivt läge för ny hylsa/platta oxå. Yamaha säljer servicekit för vattenpumpen där slithylsa/platta ingår tillsammans med nödvändiga tätningar och lite annat bra o ha. Bilden visar ett kit till en 3-cylindrig 30.. Redigerad 18 Juni , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Tack för bra svar! Motorn är en 30hk Yamaha -91 och den är i bra skick skulle jag påstå. I grunden är mitt problem att motorn börjar gå ojämt när jag drar på gas, anledningen till det har verkstaden sagt är att det sitter en tempgivare som känner av om motorblocket är för varmt och sedan sluter den en krets som påverkar tändningen för att man inte skall kunna köra motorn för varm. Utifrån detta har jag nu köpt ny impeller, tagit isär och gjort ren termostaten och kontrollerat att den öppnar och stänger vid rätt temp och sen skruvat ihop. Jag testade att starta motorn med termostatlocket bort för att se att det pumpade hela vägen upp till termostaten, bra tryck! Har testat att köra den hemma och kunna konstatera att termostaten öppnar. När jag nu sjösatt igen och skall dra på beter sig motorn på samma sätt igen, den går ojämt när jag drar på och den känns varm.. Mätte med ir termometer på blocket och det var runt 85-95 grader på vissa ställen. När jag känner på kylvatten från skvallerröret så är det svalt när jag kör på tomgång och när jag lägger i växeln(låga varv) blir kylvattnet rejält varmt ca 50-60 grader. Så fort jag lägger ur växeln så svalnar det igen... Hjälp mig med tips på vad jag skall kolla härnäst. Redigerad 18 Juni , 2014 av Kalabra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Juni , 2014 Jag skulle börja med att riva vattenpumpen igen. Inte helt ovanligt att folk vrider slithylsan fel eller får nån övergång till stigarröret på sniskan. Sen är det inte bara impellern som är slitdel i vattenpumpen vilket många tycks tro. Slitplattan och slithylsan är minst lika viktiga. Kör man inte i alltför mögigt vatten brukar dessa delar hålla 2 impellrar, är de repiga ska de bytas. Av nån anledning brukar den sämsta kombon vara sliten hylsa/platta med ny impeller, funkar oftast sämre än den gamla impellern som nyss byttes och då är det alltså definitivt läge för ny hylsa/platta oxå. Hjälp mig med tips på vad jag skall kolla härnäst. Har jag inte redan gjort det....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Jag skulle börja med att riva vattenpumpen igen. Inte helt ovanligt att folk vrider slithylsan fel eller får nån övergång till stigarröret på sniskan. Sen är det inte bara impellern som är slitdel i vattenpumpen vilket många tycks tro. Slitplattan och slithylsan är minst lika viktiga. Kör man inte i alltför mögigt vatten brukar dessa delar hålla 2 impellrar, är de repiga ska de bytas. Av nån anledning brukar den sämsta kombon vara sliten hylsa/platta med ny impeller, funkar oftast sämre än den gamla impellern som nyss byttes och då är det alltså definitivt läge för ny hylsa/platta oxå. Hjälp mig med tips på vad jag skall kolla härnäst.Har jag inte redan gjort det....?Sorry, glömde kommentera att både kopp och platta var fina utan repor. Sen var det som sagt bra vattenflöde upp till termostaten när jag provstartade utan termostatlocket. Det som förbryllar mig är att skvallerstrålen är sval på tomgång men blir varm så fort jag lägger i växeln. Det är precis som att vattnet tar en ny väg och hettas upp. Redigerad 18 Juni , 2014 av Kalabra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2014 Inte ett dugg förvånande. När du lägger i växeln ökar belastningen, varvet minskar och därmed flödet medan kylbehovet ökar.. Ja, är du helt hundra att pumpen pumpar som den ska o att alla övergångar är rätt är det bara att leta strypningar. Vattenintagen i växelhuset, kolla innanför locken till avgasmantel o topplocksmantel, lyfta powerhead o kolla stigarrör och adapterplatta osv. Men jag sätter fortfarande en slant på pumpen eller dess övergångar, i 9 av 10 fall är det där problemet finns.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 19 Juni , 2014 Inte ett dugg förvånande. När du lägger i växeln ökar belastningen, varvet minskar och därmed flödet medan kylbehovet ökar.. Ja, är du helt hundra att pumpen pumpar som den ska o att alla övergångar är rätt är det bara att leta strypningar. Vattenintagen i växelhuset, kolla innanför locken till avgasmantel o topplocksmantel, lyfta powerhead o kolla stigarrör och adapterplatta osv. Men jag sätter fortfarande en slant på pumpen eller dess övergångar, i 9 av 10 fall är det där problemet finns.. Stort tack för bra svar, jag lär mig saker hela tiden. När jag skruvade ihop pumpen så var jag noga med att titta på plattan och jag bedömde både den och impellerhuset att vara i bra skick. Sedan var jag noga med att verkligen träffa både utloppshålet i pumphuset och ingångshålet för röret som leder vidare upptill motorn. Det är svårt att veta vad rätt tryck är när det gäller vattenpumpen men som det är nu så upplever jag att det är ett bra tryck upptill termostaten. För säkerhets skull så skall jag kika igenom denna delen av kylsystemet igen. Jga kommer nog inte att ge mig på att skruva ytterligare i motorn för att leta strypningar utan då får det bli verkstan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2014 Det är inte främst övergångarna i sej, det går knappt o få ihop fel, utan dess gummitutor som tätar som måste sitta på plats o va i bra skick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2014 Släng gärna upp en bild på slitplatta/hylsa oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 19 Juni , 2014 Plattan och gamla impellern samt huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 19 Juni , 2014 Dum fråga kanske, men sitter impellern åt rätt håll? Roterar motorn inte medurs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 24 Juni , 2014 Idag kom domen från verkstaden. Det är en bussning tätar vattenröret uppe i riggen som släppt. Den har sedan trillat ut genom avgasporten och detta har medfört att kylningen (vattnet) inte kommer upp hela vägen till motorblocket pga läckaget. 6500:- för att åtgärda det.. Enligt dem så behöver man riva hela motorn för att montera tillbaka bussningen. Bussningen är den som sitter längst upp på vattenröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joens 0 Postad 25 Maj , 2018 Trådlyft! Hur gick det med detta? Bilden du visar där, hur påverkar den? Är inte med helt på vad det innebär, ska den sitta på röret eller i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser