Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
cyberax

Akut hjälp, Mercruser verkar ha tappat en plugg i skölden och läcker in vatten vid sjösättning

Rekommendera Poster

Hej

 

Sjösatte båten idag. När jag tog upp båten så märkte jag efter att det stod mycket vatten i båten men trodde det var mest regn när jag lyckades lysa med ficklampa nu så ser det ut som en plugg eller skruv suttit där och att det forsar in bara där genom skölden.

 

Min fråga, här har jag en sprängskiss, bild när det läcker samt vad jag tror är artikeln nr. Vad är detta för bullt och vilken funktion har denna. Sitter direkt upp till höger om vad jag tror är axeln.

 

Är det rätt plugg, 22-328022, nr 5 på sprängskissen ? Och vad har denna för funktion ?

 

Tacksam för hjälp då jag sitter ute på båtklubben nu ;)

 

 

post-94198-0-81756700-1403022271_thumb.jpg

post-94198-0-58975500-1403022240_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som ett Mercruiser drev och då kan det vara bälgen till växelviren.

 

Kan sänka en båt genom vatteninträngning.

 

När bytte du bälgar senast?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Tack för ditt svar. Det är just genom det hålet som det ser ut att ha suttit en "skruv" som det läcker in. Sätter man fingret för så slutar det. Kan det vara samma sak som växelväljare, min gissning är att det är någon skruv som suttit där som skakat loss efter alla år. Innan jag körde upp den för säsongen blev det en tur på 4-5 timmar då jag bytte båtklubb, då hade den legat i vattnet hela säsongen utan att sjunka men under den långa turen i december förra året märkte jag mot slutet att det stod vatten i båten när den skulle uppe.

 

Se bild, just detta lilla hål är det.

 

Yes, är ett gammalt Mercruiser från 1992, Gen 1 tror jag.

post-94198-0-85648400-1403028591_thumb.jpg

Redigerad av cyberax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara att hålet för tryckgivaren. Kolla om det är gäng i hålet och dra i en skruv. Är helt klart tumgäng om det är ett gängat hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...