Punkstock 0 Postad 17 Juni , 2014 Hej. Hoppas alla haft en fin båtsommar hitills! Har ett bekymmer. Har en gammal 120 hp Johnsson v4 VRO. Har "Avinstallerat" Vro och blandar soppan själv. Efter den operationen sjösattes båten. Gick kalas bra på låga och höga varv. Efter ca 5-10 min i ca 20-25 knop sackar motorn till och tappar några knop några sekunder men sen kommer upp i öbskad fart igen. Efter det så åkte vi runt i mys fart ca 5 knop i nån timme utan problem. Badar lite och sen ska vi bege oss hem. upp i march fart igen och helt plötsligt tappar den all fart och dör. Polarn som va med fick sitta vid blåsan och handpumpa helöa vägen hem och då går den klockrent. Har oxå bytt membranet i vro. Antar att den tjuvsuger luft eller nåt. Den orkar alltså inte hålla bränsletrycket, Har fått som tips att koppla in en extern elbränslepump typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-523226/ Så då till frågan. Vart ska den placeras? Innan eller efter bensinblåsan? Ska man ha kvar blåsan. Måste jag ersätta VRO bränslepumpen eller går det att köra med denna oxå? Men om jag nu kopplar på den och vill ha elpumpen påslagen när jag kör. Är inte risken då att man surar ner motorn. Eller känner den av när det räcker med att skicka på bensin osv. Hoppas nån är kunnig i ämnet, så man får ut några båtdagar denna sommar! Tack på förhand! MVH Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Punkstock 0 Postad 17 Juni , 2014 Någon kunnig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 17 Juni , 2014 Hur har du avinstallerat vro:n? Om du har pluggat igen slangarna är det antagligen där du har läkage. Hade gissat på membranet men det hade du ju bytt. Har du kollat bränslefiltret? Har haft en likadan motor och den gjorde precis så när det blev skit i soppafiltret, gick bra på låga varv men efter ett tag på högre varv stannade den. Extern pump har jag aldrig provat så där har jag inget att tillföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Punkstock 0 Postad 17 Juni , 2014 Hur har du avinstallerat vro:n? Om du har pluggat igen slangarna är det antagligen där du har läkage. Hade gissat på membranet men det hade du ju bytt. Har du kollat bränslefiltret? Har haft en likadan motor och den gjorde precis så när det blev skit i soppafiltret, gick bra på låga varv men efter ett tag på högre varv stannade den. Extern pump har jag aldrig provat så där har jag inget att tillföra. Hej! Jo jag har pluggat den och kopplat bort oljegivare samt kopplat ur kontakten för "oljelarmet" satte i en bult och slangklämma på oljeledningen. Får kolla om det tjuvar där! Soppafiltret är av modellen ok/q8 =) som sitter på bensinslangen. Den är nybytt i fjol, ska dock kolla den igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 17 Juni , 2014 Kollat slangarna hela vägen från tanken? Spontant tänker jag på partiklar i tanken som satt igen delar av flödet någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Punkstock 0 Postad 17 Juni , 2014 Kollat slangarna hela vägen från tanken? Spontant tänker jag på partiklar i tanken som satt igen delar av flödet någonstans. Inte granskat den med förstoringsglas direkt. Men kanske borde göras! Även att byta blåsa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser