Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
hakanbayliner

Tamd41 gjorde en liten maja här...hjälp

Rekommendera Poster

Halloj! Har en bayliner trophy med en aqad41/tamd41 motor. Skulle sjösätta igår. Glömde plastplattan mellan sjöfiltret och locket med resultat att luft kom in. Såg efter ett tag att tempen drog iväg mot 100grader. Fixade problemet fick ur luft fickan och lock på plats. Tagit bort slangen mellan avgaskrök och växlare och vatten kommer ur växlaren nu. Den kyler helt okej obelastad vid typ 7-8 knop stiger den till 90grader och laddar jag på sticker den ännu mer. Så fort jag drar ner på farten sjunker tempen relativt fort. Vad kan nu ha blitt? Sötvattnet har varit fullt och oförändrad nivå hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kanske är luft... Har haft ner laddluftkylet i år. Är det sötvattenskylning på den eller salt? Det var glykol där men kan lika gärna vara vinterkonserv glykolen. Men där kan ju lätt blivit luft. Hur luftar man den delen? Nivån är full iaf. Impellern trycker ju vatten genom värmeväxlaren iaf men kanske för lite om dom blir kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka ner efter jobbet imorrn och testa följande tänkte jag. Vill inte riva värmeväxlaren innan midsommar med risk för att inte kunna åka ut. Tänkte försöka öppna slangar och allt jag kan hitta samtidigt som jag häller glykol i expansionen för att få bort ev luft. Ta bort impellern ocb kolla den. Spola ur åt alla håll mot drev, genom värmeväxlaren osv. Funkar inte det får jag väl riva växlaren, byta termostater osv. Låter det förnuftigt? Mer ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kanske är luft... Har haft ner laddluftkylet i år. Är det sötvattenskylning på den eller salt? Det var glykol där men kan lika gärna vara vinterkonserv glykolen. Men där kan ju lätt blivit luft. Hur luftar man den delen? Nivån är full iaf. Impellern trycker ju vatten genom värmeväxlaren iaf men kanske för lite om dom blir kass?

I laddluftkylaren går det sjövatten. Det kan inte bli några luftfickor i sjövattensystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat kylvattenslangen till drevet ? Om du brukar konservera genom att lossa den kanske du har glömt sätta fast den. Då får inte båten något vatten när du går upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt alla bälgar och även slang men tempen stiger låångt innan plan. Redan vid 7 knop (kommer inte ihåg varvtalet) är den högre än vad den varit tidigare sommrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men har du bytt impeller, inte bara tittat på den ?

Och var den gamla det minsta skadad eller saknade delar - se till att du fått rätt på alla delar. Oljekylaren är väl närmaste anhalt de kan fastna i och då blockera flödet.

 

Vattenpumpsimpellern (alltså för sötvattenslingan) skulle också kunna vara en bov, inte ovanligt med slitage på den. Men det händer inget plötsligt med den bara för att motorn går upp i temp.

Så jag tror du har dåligt sjövattenflöde, och det är på den sidan du skall koncentrera dig. Det skall inte bara "komma" vatten - det skall formligen välla ut i lite högre fart. Vi talar om 5-10 hinkar i minuten, så det kan vara svårt att avgöra om det är tillräckligt bara genom att titta.

 

Hjälpte till med ett mycket liknande problem på just en TAMD41 (överhettade på fullgas men aldrig på marsch), och där hittade vi inte felet förrän felsökning med tryck- och flödesmätare genom hela slingan. Visade sig sitta mycket gamla impellerrester i just oljekylaren, men som var nästan omöjliga att se.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering bara sitter inte sjövattenfiltret efter sjövattenpumpen (impellern)?

Hade för mig att det var så av den anledningen att impellerbitar skulle stanna där!

 

Mvh Adam

 

P.s. kolla efter sprickor i slangkopplingen som är i plast på drevet där slangen är ansluten, brukar kunna bete sig så då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog loss impellern precis hälften av vingarna är kraftigt böjda men inget gummi släpp eller nåt. Köpte ny och satte dit för ca: 2 mån sen penta original sen har den inte varit använd eller startad ens. Får väl köpa ny igen för säkerhetsskull

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej spolat åt alla håll och kanter ikväll impeller ditsatt och plockat ur termostater. Provkört och fortfarande samma problem. Nu tog jag loss avgaskröken och undersökte lite. Det var en typ mantlad historia. Jävlar vad rost å skit de var i sjövattensdelen många av dom små hålen var täppta. Har nu rensat ur krafsat och spolat. Ser mycket bättre ut men får nog kanske fundera på ett nytt så småning om. Ska se på fredag om det blev nåt bättre av den rensen annars tar jag nog ner växlaren till veckan. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetifan kändes som det blev bättre låg i typ 10-11 knop nu 90-95 grader. Ska riva växlaren till veckan och kolla hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj, termostaterna ska enligt VP inte vara fullt öppna förens vid 92-96 grader. Att tempen stiger till över 90 grader vid belastning är fullt normalt för denna motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag rivit lite i grejerna och har en fråga till. Värmeväxlaren har tre kammare. En halva och sen är den andra halvan delad i 2 kammare. Som mitt lock satt så är in och utlopp på växlaren i dom små kammrarna. Vad är den tredje och stora kammaren till? Där finns ju inget in eller utlopp så där kommer väl ingenting cirkulera? Har iaf kört rensning i alla tuber och spolat men den verkade ganska okej redan. Har lossat locket till laddluftkylet igen och spolat bakvägen mot impellern genom oljekylaren som är bytt för nåt år sen och där verkar gå bra med vatten igenom. Får väl smälla ihop och prova igen men nu börjar det bli mindre och mindre kvar att prova. Börjar nästan tro att slangen hoppat lös nere vid drevet som nån sa. Jaja hoppas på svar om värmeväxlarens kammrar iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en kran nere vid drevet som går att stänga. Du har inte kommit åt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På utsidan? På insidan finns finns ingen på min iaf. Skulle det inte vara helt stopp då? Eller du tänkte om den är lite stängd så kanske det blir för dåligt drag i grejerna...ja det kanske kunde vara nåt. Alla ideer är bra i detta läget. Ska provköra imorrn efter min stor rensning idag så får vi se. Ryckte ur slangen till knät nyss när jag prov startade och det sprutade rejält ur växlaren på tomgång. Kom även lite hostande tillbaka ur knät oxå vet inte om det är normalt dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se det enkelt genom att gasa på med motorn med friläge i. Om slangen som går från drevet till pumpen drar ihop sig (blir platt), så har du problem med intaget av vatten. Råkade ut för många år sen att min var halvstängd, gick bra på låga varv, men tempen stack direkt när jag gasade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah det måste jag prova. Tack för tipset! Läste nånstans att man kunde blåsa tryckluft i sjöfiltret bakåt mot drevet för att följa bubblorna och kolla om slangen på utsidan hoppat av. Nu har jag ju ett par saker till att prova om provturen blir negativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den hoppar av så kommer du märka det genom att båten tar in vatten och sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skrev själv att det bubblar på utsidan

Det vet både du och jag vad han menar. Du kanske inte läste hela inlägget?

 

Jag tror han föredrar att läsa om tips och inte liknande hån

 

Tyvärr har jag inget att bidra med då du verkar ha provat de normala åtgärderna. Följer detta med hopp om lösning

 

Ps

Om ingem svarat på den iden med avstängd kran sjövatten plac. på insidan sköld.

Den sitter på själva " muffen" till anslutning för slangen. Säg ca kl 5 inifrån båten sett mot skölden.

Dock finns det slangansl. Utan "avstängningsventil"

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej detta blir mitt sista inlägg i detta ämnet för jag provkörde idag efter min värmeväxlar rensning och nu går den kanon. Eldade på fullt skaft med 8 pers och full packning 22knop i 40minuter och tempen gick aldrig över 90 grader. Vill tacka alla som gett mig olika tips och ideer och tack för ett kanonbra forum! Over and out.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...