Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
danzo

AQAD41 varnar för värmen på motorn.

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en nimbus 26 dc med en aqad41 diesel på 200hk som varnar för att den blir varm men dock så släpper detta när jag drar av och ligger runt 3-3200varv men om jag kör på fullvarv så tjuter den. Detta uppstod samma säsong som jag bytter till mindre propellrar vet inte om detta har med varandra att göra eller inte, men lika bra att ta upp det direkt.

Det som jag har gjort är föllande är: tömt och gjort rent för allt vatten så att de har flöde för både sötvattnet och för saltvattnet (den är sötvattenskyld), bytt givaren till tempen, bytt termostater. men problemet kvar står, någon som har en aning om vad detta kan bero på? någon som har haft samma problem eller liknande?

Tacksam försvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lufttillförseln i motorrummet?  Dieslarna vill ha mycket syre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har en nimbus 26 dc med en aqad41 diesel på 200hk som varnar för att den blir varm men dock så släpper detta när jag drar av och ligger runt 3-3200varv men om jag kör på fullvarv så tjuter den. Detta uppstod samma säsong som jag bytter till mindre propellrar vet inte om detta har med varandra att göra eller inte, men lika bra att ta upp det direkt.

Det som jag har gjort är föllande är: tömt och gjort rent för allt vatten så att de har flöde för både sötvattnet och för saltvattnet (den är sötvattenskyld), bytt givaren till tempen, bytt termostater. men problemet kvar står, någon som har en aning om vad detta kan bero på? någon som har haft samma problem eller liknande?

Tacksam försvar.

Jag hade bytt impeller, om du inte redan gjort detta.

Lycka till!!

// Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att du bytt till lägre stigning på proppen, så att toppfarten är lägre och du kommer snabbare upp i plan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes detta är vad jag har gjort med propparna.

Impeller har jag bytt jag har gjort allt som skulle kunna ha med detta och göra så som termostater tempgivare och impeller och även rensat både sötvattenkulningen och saltvattenkylningen men inget har hjälpt.

Den har exakt samma mängd luft till sig som den har haft de senaste 7 åren och aldrig varit några problem innan =)

Mina tankar är att det kanske kan vara någon annan givare som kan vara paj och inte just tempgivaren för om jag läst rätt så finns det två givare, en som ger tempen och en som ger varningsdonet singnaler och även så går samma varnare på oljetrycket och där är det inget fel enligt mätarna. En annan sak det skulle kunna vara är att larmdonet är fel inställt eller att motorn ger en annan temp med de nya propparna. Men allt detta är spekulationer där av att jag vänder mig hit=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några tankar längs vägen för sjövattnet som jag hade kollat: silen in på framkant drevet - tulpaner, slangen från drev in i båt kan delaminera, kammen inne i impellerhuset sliten, slangar från sköld in till impeller kan delaminera på insidan, sjövattenfilter tätt, igentäppt framsida oljekyl. Antar att du inte har ett fullvarv över 3800-3900. Kan din krök börja bli trång efter turbon? Jobbigt men hoppas du hittar det inom kort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några tankar längs vägen för sjövattnet som jag hade kollat: silen in på framkant drevet - tulpaner, slangen från drev in i båt kan delaminera, kammen inne i impellerhuset sliten, slangar från sköld in till impeller kan delaminera på insidan, sjövattenfilter tätt, igentäppt framsida oljekyl. Antar att du inte har ett fullvarv över 3800-3900. Kan din krök börja bli trång efter turbon? Jobbigt men hoppas du hittar det inom kort. 

Jag kan få båten att varva 3900 men dock är det inte här pipet uppstår utan redan innan vid 34-35 och lite när som egentligen men bara efter 30, de olika ställen för skit att fastna i sötvattenkylningen är kollad och motorn kyler, det är bara att den piper när motorn får en värmepik och sedan går den tillbaka och slutar pipa, den går aldrig högre i värmen än vid pipet även om jag kör med pipet ett tag. Kan det vara som så att det är något slags övervarvningsskydd som gör att den piper då den kan vrava mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är säker på att det inte är oljetrycksgivaren som löser ut larmet? Hade själv en 41:a en gång och fick byta denna givare ett par ggr. Har du provat att ta bort sladden till oljetrycksgivaren för att se om pipet kvarstår?

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är säker på att det inte är oljetrycksgivaren som löser ut larmet? Hade själv en 41:a en gång och fick byta denna givare ett par ggr. Har du provat att ta bort sladden till oljetrycksgivaren för att se om pipet kvarstår?

/Moltas.

Hej,

Detta är jag inte helt säker på faktistk, men har precis som du kommit fram till att dessa går på samma varnare. Så tänkte kolla detta lite närmare så fort jag är uppe vid båten nästa gång. Skall bara hitta vart alla givarna sitter=) Så om du har någon bra bild kvar på vart de sitter så hade jag varit tacksam.

Tack för hjälpen, återkommer med svar på vad det kan vara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...