lawea 16 Postad 17 Juni , 2014 Har en Flipper 666HT som i grunden är en ganska tyst båt (tycker jag), men tyst kan bli tystare.... (och jag tänker inte byta till segelbåt). Efter ett mindre högtalarprojekt i bilen fick jag upp ögonen/öronen för butylgummi. Det dämpar riktigt fint och jag har förstått att en del använder det i motorrum också. En fundering jag har är om det gör någon skillnad att använda sånt material på dolda ytor av insida skrov? Kommer det att minska resonansljud och ljud från sjögång? Finns det några nackdelar förutom det estetiska när man öppnar en lucka och tittar in? Andra tips? //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 19 Juni , 2014 Bump :-) Ingen som labbat med ljudisolering av skrovet för att dämpa ljud vid sjögång? Är det lönt att hålla på med sånt. Pulpeter lär väl också kunna generera en del resonans? Bör ju gå att dämpa med butylgummimattor. Men det är ju kanske inte jättesnyggt med svart isolermatta när man öppnar en durklucka eller dörr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1725 3 Postad 19 Juni , 2014 Hej Den typ av matta som jag tror du menar lämpar sig bäst för att minska resonansljud som uppkommit av materialets egen svängning - finns alltid lite och skapar ett lågfrekvent oljud. Kallas även tungmattor. Jag vet inte om jag skulle lägga ned så mkt energi på att få tyst i en motorbåt när allt brusar och dundrar runtomkring. Med det sagt så finns det ingenting som inte säger att man kan göra det om man vill - tyst är ju alltid trevligt. F 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Juni , 2014 (redigerade) För mig är butylgummit starkt förknippat med enastående GASTÄTHET, alltså som klassiskt materialval för utspända innerslangar inuti fordonsdäck. (Slangar och lagningslappar är sällan luktfria men klistret/solutionen var på sin tid ett billigt berusningsmedel för sniffare. Naturskyddsföreningen har i dagarna publicerat en inlaga där just butylgummit omnämns som riskfaktor för hälsan.)Kan tycka att vad gäller LJUDISOLERING så är knappast butylgummits egenskaper särskilt lämpade, annat än i trådhuvudets anförda högtalarsammanhang? (Den hittills ofta använda lösningen vad gäller båtljuddämpning består av omväxlande poröst tjocka skumgummi-mattor typ porolon och tunna men tunga asfalts/bitumen-mattor och har nog sina fördelar rent praktiskt? Att införa ett nygammalt innerslangs-material - taget från högtalarbranchen - som allmän väggbeklädnad i en båt känns tveksamt. Men vid övertygande bevisföring ändrar jag naturligtvis gärna åsikt/fördom!? )Behöver man främst gasstäthet så välj gärna butylgummi, men behövs vanlig båt-ljudisolering för väggbeklädnad så välj beprövade material för detta ändamål kan jag därför fortfarande skeptiskt tycka?Glöm kort sagt butylgummit i detta sammanhang för man ligger ju inte inuti en högtalarlåda och andas kanske en hel natt. Bara en fundering?? Redigerad 19 Juni , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Juni , 2014 Titta på karnag.se dom har ljudabsorbenter som kan funka. Blir mindre vikt oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser