Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
d99fish

Tips på hur man lägger till på säkrast sätt?

Rekommendera Poster

Jag är ny båtägare och har gått förarbeviskurs i vintras, där fick man dock inte riktigt lära sig så mkt praktiskt som jag skulle vilja, utan det var mest teori :)

 

När vi var ute på premiärturen i göteborgs skärgård i helgen så lade vi till vid en ö brevid en farled (visade sig vara ett dåligt beslut) och gjorde detta genom att gå in mot ön med draggen ikastad, såg till att den fäste bra i botten och knöt sedan en tamp mot en järnögla som satt i berget.

 

Den satt där fint i några timmar, men så kom det en stenabåt förbi utanför och drog svall på 1.5m eller så, vilket gjorde att draggen släppte och båten gick in mot berget. Som tur är såg vi det och jag hoppade i och kunde hålla emot den (liten båt på 200kg bara) utan några skador.

 

Nu har vi ju lärt oss att man kanske ska hitta lä från svall, iallafall om man är dum nog att ligga där Stena går förbi ;)

 

Nu är jag ute efter tips på vad man bör ha för strategi när man ankarar upp sig vid en ö? Hur många tampar ska man fästa, var strategin rätt med draggen och så från början? Vågar man lämna båten utan tillsyn när den ligger med ankare på detta sätt eller är det vanligt att det släpper?

 

Allmäna tips och kommentarer är välkomna! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort ämne som det redan skrivits mycket om här på MG.

Ska berätta lite om hur jag gör och tänker.

Planering: hur ser vindprognosen ut för den tid jag tänkt ligga. Hur ser bottnen ut där jag tänkt ligga. Var går farleder (ja, jag har gjort sammma misstag!) eller var brukar fritidsbåtarna köra. Vissa drar stora svall.

Välja ankare: du skriver dragg. Själv litar jag aldrig på en dragg (därmed svar på en av dina frågor ovan). Draggen har den fördelen att den går att fälla ihop till litet format. Det är den enda fördelen anser jag. Funkar som ankare när man fikar eller fiskar. Jag föredrar ankare av bruce-typ för de flesta bottnar i Stockholms skärgård. Olika vad man gillar och olika vilken botten det är.

Fällning av ankare: det sägs att man ska lägga ut ankaret minst tre gånger vattendjupet från där båten ligger vid förtöjning. Jag tycker det är för lite och lägger det gärna 5-10 gånger vattendjupet. Nackdelen med det är dels mycket ankarlina att ta in dels att risken att någon annan ankrar över din lina ökar. Därmed beror det på situationen.

Fastdragning av ankare: jag lägger ut ankaret och efter ca 3 gånger djupet fäster jag det mot en knap (eller eftersom jag har ankarspel på en av båtarna stoppar jag det) och kör lite framåt så ankaret sätter sig i botten. Forsätter sedan in mot land.

Fastsättning i land: jag fördrar att försöka dra mina linor runt något i land. Runt träd brukar funka bra, stenar funkar mindre bra. På det sättet har jag alltid möjlighet att släppa förtöjningen och ändå få med mig linan om jag hastigt tvingas iväg. Sätter man kilar så tar jag hellre att lämna en kil för 20:- än en lina för 250:- .

Jag har oftast minst två tampar i land, en åt babord och en åt styrbord. Ligger man så att man har vinden in från sidan så lägger jag även spring eller akterändor.

En bra strategi är att välja att gå in mot någon utbuktning i stranden på lagom höjd att komma iland på. Om man lägger sig inne i en inbuktning kan stäven lätt driva åt sidan vid tex ett vindskifte och slå emot klipporna.

 

Det är mycket att tänka på men mycket avgörs av hur länge man tänker ligga och vilken uppsikt man kommer ha av båten. Efter ett tag går det mesta på rutin, som att lära sig cykla.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då har du redan lärt dig den första saken; man bör undvika parkering där det är risk för svall från andra båtar.

(Lugn, det blir fler misstag i början; Gott omdöme fås av erfarenhet. Och erfarenhet fås av dåligt omdöme. Parkeringsskador är pyssel för vintern, epoxi är bra. :-)

 

Annars är det bra råd ovan. Jag brukar också lägga linan runt och tillbaka till båten. Då kan man släppa landförtöjningen stående på båten vilket är enklare.

 

Håller med om att dragg funkar för lunch eller fiske, inget man ligger på länge eller över natten. Jag har en brucekopia.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort ämne som det redan skrivits mycket om här på MG.

Ska berätta lite om hur jag gör och tänker.

Planering: hur ser vindprognosen ut för den tid jag tänkt ligga. Hur ser bottnen ut där jag tänkt ligga. Var går farleder (ja, jag har gjort sammma misstag!) eller var brukar fritidsbåtarna köra. Vissa drar stora svall.

Välja ankare: du skriver dragg. Själv litar jag aldrig på en dragg (därmed svar på en av dina frågor ovan). Draggen har den fördelen att den går att fälla ihop till litet format. Det är den enda fördelen anser jag. Funkar som ankare när man fikar eller fiskar. Jag föredrar ankare av bruce-typ för de flesta bottnar i Stockholms skärgård. Olika vad man gillar och olika vilken botten det är.

Fällning av ankare: det sägs att man ska lägga ut ankaret minst tre gånger vattendjupet från där båten ligger vid förtöjning. Jag tycker det är för lite och lägger det gärna 5-10 gånger vattendjupet. Nackdelen med det är dels mycket ankarlina att ta in dels att risken att någon annan ankrar över din lina ökar. Därmed beror det på situationen.

Fastdragning av ankare: jag lägger ut ankaret och efter ca 3 gånger djupet fäster jag det mot en knap (eller eftersom jag har ankarspel på en av båtarna stoppar jag det) och kör lite framåt så ankaret sätter sig i botten. Forsätter sedan in mot land.

Fastsättning i land: jag fördrar att försöka dra mina linor runt något i land. Runt träd brukar funka bra, stenar funkar mindre bra. På det sättet har jag alltid möjlighet att släppa förtöjningen och ändå få med mig linan om jag hastigt tvingas iväg. Sätter man kilar så tar jag hellre att lämna en kil för 20:- än en lina för 250:- .

Jag har oftast minst två tampar i land, en åt babord och en åt styrbord. Ligger man så att man har vinden in från sidan så lägger jag även spring eller akterändor.

En bra strategi är att välja att gå in mot någon utbuktning i stranden på lagom höjd att komma iland på. Om man lägger sig inne i en inbuktning kan stäven lätt driva åt sidan vid tex ett vindskifte och slå emot klipporna.

 

Det är mycket att tänka på men mycket avgörs av hur länge man tänker ligga och vilken uppsikt man kommer ha av båten. Efter ett tag går det mesta på rutin, som att lära sig cykla.

Lycka till!

 

Mycket matnyttigt här, man tackar!

 

Dragg skaffade jag för att de sa på kursen att det var ett bra all-round ankare, men det kanske betyder att den inte är riktigt bra på någon botten då :)

 

Hur djupt det var där jag slängde i draggen vet jag inte, men det ska jag vara uppmärksam på nästa gång! Du drar både från aktern och fören alltså, men ankarlinan drar väl ut aktern? Är det för att kunna kontrollera aktern med en lina från land?

 

Bra tips med att dra linan fram och tillbaka till båten, för det hade vi lite problem med när vi skulle kasta loss sedan! Vi kommer nog ligga mest vid klippor (inga träd), så jag tänkte förlita mig på kilar som finns i bergen redan, men att köpa ett par egna kilar kan ju vara en bra ide!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då har du redan lärt dig den första saken; man bör undvika parkering där det är risk för svall från andra båtar.

(Lugn, det blir fler misstag i början; Gott omdöme fås av erfarenhet. Och erfarenhet fås av dåligt omdöme. Parkeringsskador är pyssel för vintern, epoxi är bra. :-)

 

Annars är det bra råd ovan. Jag brukar också lägga linan runt och tillbaka till båten. Då kan man släppa landförtöjningen stående på båten vilket är enklare.

 

Håller med om att dragg funkar för lunch eller fiske, inget man ligger på länge eller över natten. Jag har en brucekopia.

 

Hehe, tack det var lite lugnande att höra!

 

Frun var lite skärrad efter incidenten, så det kunde varit en fridfullare första tur för att inte avskräcka henne ;) Men hon tyckte det var väldigt trevligt fram till den slet sig :P

 

Jag ska kolla efter bruceankare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ska kolla efter bruceankare!

 

Kallas också stukankare, safequip, maxankare etc eftersom Bruceankare är (var) ett skyddat varumärke. Frågar man på en båt-tillbehörsaffär efter en Bruce-kopia vet de vad man letar efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ytterligare tips är nån meter eller två närmast ankaret av kätting. Tynger ned så ankaret ligger ned och greppar bra. Ger också fördelen att det blir lite båge på linan så det finns lite slack för svall så inte ankaret i sig börjar flytta på sig utan linan plus bågen av kättingen skapar lite rörlighet.

 

Jag har två Bruce kopior :) en i fören för att ligga på svaj och en bak för att ligga mot land! 50m gånger två fram för att nå runt träd och tillbaka samt en extra kraftig 50m lina fram för "nöd/bra att ha när det blåser upp". Detta dock för att båten är stor, vill ha god marginal och jag gillar riskminimering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag ska kolla efter bruceankare!

 

Kallas också stukankare, safequip, maxankare etc eftersom Bruceankare är (var) ett skyddat varumärke. Frågar man på en båt-tillbehörsaffär efter en Bruce-kopia vet de vad man letar efter.

 

Ok, ska kika runt efter ett sådant, tackar för tipsen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ytterligare tips är nån meter eller två närmast ankaret av kätting. Tynger ned så ankaret ligger ned och greppar bra. Ger också fördelen att det blir lite båge på linan så det finns lite slack för svall så inte ankaret i sig börjar flytta på sig utan linan plus bågen av kättingen skapar lite rörlighet.

 

Jag har två Bruce kopior :) en i fören för att ligga på svaj och en bak för att ligga mot land! 50m gånger två fram för att nå runt träd och tillbaka samt en extra kraftig 50m lina fram för "nöd/bra att ha när det blåser upp". Detta dock för att båten är stor, vill ha god marginal och jag gillar riskminimering.

 

Tricket med kätting körde jag faktiskt redan, hörde det på kursen jag gick, är ju även bra för att minska slitaget just runt ankaret!

 

hehe, det låter som du har grejer för alla situationer då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragg funkar i de flesta fall här på västkusten, men man behöver en med tillräklig vikt, 1,5-2 meter kätting fäst i draggen ökar möjligheten att få fäste i botten, och förhindrar stenar och klippor på botten att slita så hårt på dragglinan. När jag lagt mig på plats vid klipporna så hänger jag en vikt med en lina och en kabinhake på dragglinan, kabinhaken sätter jag runt dragglinan och viktens lina behåller jag ombord när den får glida ut längs dragglinan några meter. Detta gör att båten hålls ifrån klipporna samt att linan hamnar djupare och risken för att andra båtar skall få den i propellern minskar, vikten hjälper även till med att få en bättre vinkel på linan så draggen/ankaret får bättre fäste i botten och draggen behöver inte ligga lika långt ut som annars. Jag hade dragg i min förra båt, nu använder jag mest ett plogankare av brucetyp men har både dragg och stockankare med ombord om det skulle behövas.

 

När jag väljer förtöjningsplats så vill jag ha både vind och sjölä, alltid nosen så nära vindriktningen som möjligt (viktigare ju mer det blåser). Att förtöja på klipporna mot de stora farlederna i hamninloppet skall man undvika i det längsta, i början när katamaranerna kom i färjetrafiken så hände det att båtar blev uppspolade på land när dessa körde förbi i hög fart (Seacat och Stena). Jag ser även gärna att det ligger att par böar (undervattens stenar)i inloppet till viken där jag lägger mig då dessa effektivt bromsar upp svall och eventuell sjö.

 

Till förtöjningarna i land använder jag kilar eller de bergdubbar/öglor som kryssarklubben satt ut i många av våra vikar, när jag har kilar så är det minst 2 linor iland som gäller (har råkat ut för att kilar har släppt vid enstaka tillfällen). Det kan även behöva något spring eller kanske en lina till andra sidan viken om möjligheter till detta finns (tänk på att inte stänga av för andra båtar). Som tipps så har SXK (svenska kryssarklubben) tagit fram ett par pärmar med utmärkta skisser över utvalda naturhamnar här på västkusten, jag rekommenderar dessa som hjälp att hitta bra natthamnar i vikarna längs vår kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...