Barmeister 4 Postad 17 Juni , 2014 Hej Undrar över denna delen som sitter i termostathuset på en VP B30. Är det en temperaturgivare? Har inte kunnat hitta den delen på sprängskissen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 22 Juni , 2014 Jo! det är en tempgivare, men den ser väldigt hemmagjord ut. Man har tagit en fläns från ett kopparrör, och limmat fast givaren med kemisk metall, eller något sånt. Kabeln är till får att jorda givaren i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 23 Juni , 2014 Jo! det är en tempgivare, men den ser väldigt hemmagjord ut. Man har tagit en fläns från ett kopparrör, och limmat fast givaren med kemisk metall, eller något sånt. Kabeln är till får att jorda givaren i blocket. Tack Rollen för svar. Frågade en firma och de blev väldigt ställda när de såg bilden... Den temperaturgivare som de säljer till min motor sla gängas i. De frågade också om min nuvarande gick att gänga ur men, det verkar bli svårt, säkert ett hemmabygge som du gissade på. Har inte provat att ta loss den gamla ännu ur den brickan som den sitter fast i. Frågan blir ju hur det ser ut när jag får loss den gamla givaren: Blir det bara ett hål i brickan utan gängor(?). Och nästa att ta ställning till är hur jag får dit en ny givare utan att det läcker om det nu inte finns gängor!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 23 Juni , 2014 Jo! det är en tempgivare, men den ser väldigt hemmagjord ut. Man har tagit en fläns från ett kopparrör, och limmat fast givaren med kemisk metall, eller något sånt. Kabeln är till får att jorda givaren i blocket. Tack Rollen för svar. Frågade en firma och de blev väldigt ställda när de såg bilden... Den temperaturgivare som de säljer till min motor sla gängas i. De frågade också om min nuvarande gick att gänga ur men, det verkar bli svårt, säkert ett hemmabygge som du gissade på. Har inte provat att ta loss den gamla ännu ur den brickan som den sitter fast i. Frågan blir ju hur det ser ut när jag får loss den gamla givaren: Blir det bara ett hål i brickan utan gängor(?). Och nästa att ta ställning till är hur jag får dit en ny givare utan att det läcker om det nu inte finns gängor!? Förmodligen är det inte ett originalinstrument du har. Då är det ingen mening att köpa en originalgivare. Den passar förmodligen inte till instrumentet. Du får köpa både instrument och givare, för att vara säker på att de passar ihop. Sen får du tillverka en fläns med rätt gänga till givaren. Jag brukar silverlöda en mutter med rätt gänga, till flänsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 23 Juni , 2014 Jo! det är en tempgivare, men den ser väldigt hemmagjord ut. Man har tagit en fläns från ett kopparrör, och limmat fast givaren med kemisk metall, eller något sånt. Kabeln är till får att jorda givaren i blocket. Tack Rollen för svar. Frågade en firma och de blev väldigt ställda när de såg bilden... Den temperaturgivare som de säljer till min motor sla gängas i. De frågade också om min nuvarande gick att gänga ur men, det verkar bli svårt, säkert ett hemmabygge som du gissade på. Har inte provat att ta loss den gamla ännu ur den brickan som den sitter fast i. Frågan blir ju hur det ser ut när jag får loss den gamla givaren: Blir det bara ett hål i brickan utan gängor(?). Och nästa att ta ställning till är hur jag får dit en ny givare utan att det läcker om det nu inte finns gängor!? Förmodligen är det inte ett originalinstrument du har. Då är det ingen mening att köpa en originalgivare. Den passar förmodligen inte till instrumentet. Du får köpa både instrument och givare, för att vara säker på att de passar ihop. Sen får du tillverka en fläns med rätt gänga till givaren. Jag brukar silverlöda en mutter med rätt gänga, till flänsen. Tack Rollen, jag frestar på med mera i frågan!; Förstår vad du menar. Saken är den att tempmätaren har varit ur funktion sedan vi köpte båten. Tänkte nu ta tag i detta och började då med givaren och vad jag fann är ju det du fått se. Så tänkte mig både ny givare och mätare och naturligtvis koppla ihop dessa kompatibla delarna. Nu till min begränsning i kunskap: Silverlöda... något man gör själv..? Eller ska jag ta bort gamla givaren, ta med mig själva godset till någon som gör ett gängat hål för originalgivaren eller vad säger du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser