Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
kultis

Problem med växelförare yamaha 5hk

Rekommendera Poster

Hej alla

Har försökt söka, så snälla skjut mig inte om denna tråd redan finns. Har en yamaha från mitten-slutet 80-tal som jag bytt packbox vid propellern på. Men nu får jag baske mig inte ihop det. Vet hur delarna ska sitta men hur jag än gör så får jag bara motorn att backa oavsett vilket lägga växelföraren är i. Som jag förstår det har växelförare 3 hack, fram, neutral och back. Dessa lägen måste flytta hela drivaxeln så att den drivs av främre eller bakre drevet i växelhuset. Hoppas jag inte är ute och cyklar nu. Men även när allt är isär får jag det inte att fungera. Axeln rör sig endast någon millimeter när man ändrar växelläge. Känns som den borde röra sig lika mycket som godset på växelföraren ändrar sig?

Det sitter som en liten sprint som är inskjuten i den främre ändan av drivaxeln, men den sticker endast ut någon millimeter, känns inte som att den "når" växelföraren, ska det vara så?. Var försiktig när jag tog isär det och tror mig inte ha tappat någon del. Finns det någon här som varit ute för detta, eller har några tips.

Hoppas min förklaring utan bilder räcker.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det råder viss begreppsförvirring i ditt inlägg.
Drivaxel = axel mellan växelhus och motor

Proppelleraxel = Axel vid vilken propellern är infäst.

Du beskriver att hela propelleraxel skall flyttas för att växla. Detta är ingen normal konstrukltion. I tråd nedan beskrivs funktionen sm gäller för de flesta växelhus och som jag tror även ditt. Det framgår inte om du demonterat drivaxel, men detta torde vara helt nödvändigt för att få ihop detta rätt.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70279-problem-att-f%C3%A5-i-backen/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för länken, ursäkta min förvirrade förklaring, det är precis som du skriver, Jag får läsa på i tråden du länkade till. Drivaxeln är inte demonterad i nuläget. Men med hjälp av bilderna så ska jag nog kunna lista ut ut något. 

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstruktionen på din motor verkar vara som följer:

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1985/5SK/LOWER%20DRIVE9/parts.html

Växling sker genom att nedersta fasade delen av 15 dras upp och ned med växelspaken på motorn. Den fasade delen av 15 löper mot pinnen 36. Då 15 förs nedåt pressas pinnen 36 bakåt och tar med sig dog clutchen 40. Då 15 är fullt nedpressad låser dog clutchen till drevet längst bak, dvs backväxeln ligger. Om 15 nu lyfts så behövs en kraft för att föra dog clutchen framåt mot neutral och sedan framväxeln. Denna kraft står fjädern 37 för. Fjädern måste alltså ligga innanför pinnen 39.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...