Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
ioor

Byta b20 mot utombordare?

Rekommendera Poster

Står i valet att skrota min gamla b20 å ersätta med en utombordare, ca 150hk 90-tal. Båten är en hajen dc21, är det vansinne? kommer den att kännas piggare? gå dyrare? Tanken är att plugga drevhålet å svetsa ett bracket.

Kan tillägga att b20 är i okänt skick och sitter med ett 250 drev.

/Ioor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer sannolikt att kännas mycket piggare och också inte gå dyrare. Men det gäller att bracketen blir riktig gjort så motorn får rätt monteringshöjd och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har grubblat en hel del på monteringshöjden, vill slippa motorhiss eller vad det kallas. Finns det några riktlinjer hur mkt den ska höjas i samband med hur långt bakom den hamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet ngt om nonteringshöjder när motorn flyttas bak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet ngt om nonteringshöjder när motorn flyttas bak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet ngt om nonteringshöjder när motorn flyttas bak?

En tum höjning per fot setback är en gammal tumregel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i valet att skrota min gamla b20 å ersätta med en utombordare, ca 150hk 90-tal. Båten är en hajen dc21, är det vansinne? kommer den att kännas piggare? gå dyrare? Tanken är att plugga drevhålet å svetsa ett bracket.

Kan tillägga att b20 är i okänt skick och sitter med ett 250 drev.

/Ioor

En bättre lösning än ett fast svetsat bracket är att köpa en PROBOX.

Det är ett Hydraliskt ställbart Trim o Tiltbart fäste som bultas till akterspegeln, monterades som standard på bla. Uttern 6300. Idag finns ingen nytillverkning, men det finns ett antal monterade och en hel del komponenter kvar efter den produktionen.

Jag har möjlighet att få fram ett antal av dessa.

Kontakta mig för mer information.

post-95442-0-42303100-1404388929.jpg

post-95442-0-55126100-1404388956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre? varför är det bättre än att nyttja motorns egen trim? Om dom inte är jättebilliga så tycker jag att bästa lösningen är bracket samt motorns trim. Å med billiga menar jag tiden det tar att bygga ett å några rostfria profiler.

/Ioor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre? varför är det bättre än att nyttja motorns egen trim? Om dom inte är jättebilliga så tycker jag att bästa lösningen är bracket samt motorns trim. Å med billiga menar jag tiden det tar att bygga ett å några rostfria profiler.

/Ioor

Jag har bytt ut min b20/100aq mot en utombordare Suzuki 140

Blev mycket bättre. Orginal ska båten göra 24knop. Nu kan man åka 35

Om man har hemlängtan.och förbrukningen blir mycket mindre.

Men det var mycket jobb.och funderingar på hur man skulle konstruera det hela.

Jag har en folkparks 22 som är ca21fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mae222: Lägg gärna ut bilder och info, då detta är ett ämne som alltid är aktuellt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mae222: Lägg gärna ut bilder och info, då detta är ett ämne som alltid är aktuellt:)

Jo jag skulle kunna berätta mycket erfarenheter. Men jag kan berätta hur jag gjorde och tänkte.

Jag hittade lite gamla 4 kants järn i skogen. Sedan tog jag en enkel liten elsvets och vinkelkap och skapade min konstruktion. Sedan lämnade jag den vidare för seriös svetsning och galvning.

De flesta måtten är självklara. Som vinken som motorn ska monteras i och avståndet till akterspegen bestäms av att motorn ska kunna tilta up så långt som möjligt.

För mig blev det först en romb som jag sedan ändrade till en trakantigare låda.

 

Denna låda kläde jag in med tak plåt och

Är nu mera en ankar låda och basen till badbryggan.

Jag valde en motor med lång rig för att inte motorns bak skulle komma för nära vattenytan.

I 4kants hären borrade jag hål för motorns 4 bultar och förstärkte med järn rör inuti för att inte

Mosa 4 kants järnet när man drar åt motorbultarna.

 

Som sagt det mesta av alla mått är logiska och det största jobbet var att förstärka akterspegen på insidan

Det kanske inte behövs på alla båtar

Är inte vid båten nu men ska försöka ta några färska bilder.

Fråga om ni vill veta några mera specifika detaljer. /mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre? varför är det bättre än att nyttja motorns egen trim? Om dom inte är jättebilliga så tycker jag att bästa lösningen är bracket samt motorns trim. Å med billiga menar jag tiden det tar att bygga ett å några rostfria profiler.

/Ioor

 

Probox är framtagen i första hand just för att kunna monteras som alternativ till "inombordare/drev",

dels av viktskäl, Probox väger 35kg, jmf. det med bara vad ett drev väger.

Om du sen tittar på den bifogade bilden så ser du att övre vridpunkten sitter 340mm högre än

överkanten på motorplåten, och motorplåten sitter 350mm ut från aktern.

När man trimmar ut motorn med Probox flyttas motorn i en större "radie" vilket gör att propellern arbetar i

"renare" vatten, och båten gräver inte ner aktern på samma sätt. Därför monteras Probox med fördel högre än vid en normal aktermontering.

 

Med ett fast bracket kan du inte "tilta" upp motorn om du inte monterar den betydligt längre ut från aktern. Tex. behöver en Honda BF115-150 helt uppfälld min 615mm mellan akterspegeln och motorns infästning på ett fast "bracket" för att gå fri.

 

Probox har en cylinder som sköter både trim o tilt, och innehåller även en säkerhetsventil som skyddar motorn vid påkörning, och väger som sagt endast 35kg.

 

Vad är prisskillnaden mellan tex. en Honda BF115 med resp. utan Trim/Tilt...?

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om Probox.

Jag har nu tagit över rättigheterna och inneliggande lager av färdiga Probox, tillverkningsdelar och reservdelar.

 

Mvh/ KentW

post-95442-0-39970600-1405456379.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...