Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
MickeEklund

Lösning för alkylatbensindunkar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en liten 6hp snurra jag brukar använda till en gummibåt på landet för trevliga kvällsfisketurer.

Jag skulle gärna köra fullt ut på alkylatbensin och då helst direkt ur de smidiga 5 litersdunkarna man enkelt kan köpa på macken. Att de kostar mer gör inte så mycket då snurran drar extremt lite.

Som det är nu så kör jag med en vanlig trycktank och blandar olja/bensin i denna och givetvis så står jag med en massa bensin kvar i denna tank efter semestern som jag oftast får lämna in till miljöstationen.

Finns det någon smidig lösning för soppaslang/pumpblåsa samt luftskruv att bara skruva på en vanlig 5-liters alkylatdunk på marknaden?

Eller finns det någon som tillverkat en egen lösning för detta ändamål och vill dela med sig av tips?

Tacksam för alla tips o svar..

Med vänlig hälsning Micke E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll tillbaka i dunken och spara till nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill helst slippa trycktanken helt och köra direkt från de mindre alkylatdunkarna för att spara plats i gummibåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra hål i ett dunk lock och montera en nippel så att du kan sätta slang i båda ändar, en ner i dunken med avpassad längd, den andra till motorn, någon form av luftning får du ordna med. Ingen raketteknik precis.

Någon form av fastsättning av dunken krävs även.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinen som blir kvar efter sommaren kan jag ta hand om.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på Aspens sidor, lagringstiden är 3-5 år.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra hål i ett dunk lock och montera en nippel så att du kan sätta slang i båda ändar, en ner i dunken med avpassad längd, den andra till motorn, någon form av luftning får du ordna med. Ingen raketteknik precis.

Någon form av fastsättning av dunken krävs även.

Kalle

Biltema har anslutningar för olika motorfabrikat billigt, vet inte om de får plats på ett dunklock.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigaste lösningen är nog att borra två hål i ett dunklock, klippa av soppaslangen från trycktanken och köra ner den i dunken. Andra hålet sätter du lämplig plugg eller skruv i och öppnar när du skall köra.

Finlösning finns nog om du hittar ett Wallas lock, dom bukar ha slanganslutningar klara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...