Gäst MaxSchmeling Postad 16 Juni , 2014 Jag anser att det är en oljesensor men Volvo Penta kallar den för tryckgivare. Skillnaden är 1.000 spänn och tyvärr tror jag på den dyrare lösningen. Detaljen än tvåpolig men ena polen har gått av. Motorn är en av våra TMD41A. Någon som kan avgöra "tvisten"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2014 §1 Volvo Penta har alltid rätt. §2 Om så inte är fallet inträder automatiskt §1 Vänligen sätt in mellanskillnaden mellan "oljesensorn" och tryckgivaren på mitt konto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 16 Juni , 2014 Kan det inte vara så att det ena är tryck-givaren och det andra är larm för lågtryck?Har för mig att det är så på min AQAD-40. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 Juni , 2014 Kan det inte vara så att det ena är tryck-givaren och det andra är larm för lågtryck? Har för mig att det är så på min AQAD-40. // Mats W Hmmm... jag behöver en likadan, på bilden alltså. VP säger att det är en givare för 700 spänn men om jag kollar sprängskissen så är det en oljesensor för 1.700 spänn. Visst, billigare är bättre men jag vill inte ha det billigt... jag vill ha rätt grej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Juni , 2014 Vore även "rätt" OCH "billigt" fel?/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 Juni , 2014 (redigerade) Vore även "rätt" OCH "billigt" fel? /B Visst, så kan man läsa texten... om man vill. Trolliga hälsningar Redigerad 16 Juni , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Juni , 2014 Jag ville det. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 17 Juni , 2014 (redigerade) Bilden har försvunnit, åtminstone för mig. Oljetrycks-givare/sensor/(eng. sender) i mina ögon samma sak, kopplas till ett instrument Oljetrycks-kontakt/switch är något helt annat än ovan, kopplas till en varningslampa. Det finns kombinerade med utgång från givare och switch i samma enhet. På 70 och 80-talet var VDO hovleverantör till av givare till Volvo Car. Ex: http://www.defender.com/category.jsp?path=-1%7C311%7C2349096&id=2349100 Köpt som VDO-givare är priset säkert ett helt annat än som reservdel från Volvo och tar vi bort Marine och köper den till t.ex. en bil, så faller nog priset ytterligare 50 %, Redigerad 17 Juni , 2014 av guestsson 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 Juni , 2014 (redigerade) ............."detta" min glada o.a. Max, er med säkerhet en VDO-givare, som kombinerar alarm och mätning till temp-instrument. När du hittar 2 priser, så vet du inte vilken givare du hittar *lol* 2 poler= dyr (kombi) "Kombi" passar ju till dig, och din motor; vill jag tro............. OM du vill ha denna givaren till riktig hög pris: Sej till. Jag köper en, och dubblar priset .....only for you.......... Redigerad 17 Juni , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 18 Juni , 2014 ............."detta" min glada o.a. Max, er med säkerhet en VDO-givare, som kombinerar alarm och mätning till temp-instrument." Kan fortfarande inte se bilden, men antar att burken har två anslutningar. Även så är det inte säkert att det är en kombo. Många av dessa givare och switchar är potentialftria (Floating ground). Om den fortfarande är någorlunda hel kan det ju vara värt besväret att mäta upp den. http://www.vdo-instruments.com/sensors/pressure-sensors-switches.html Det är fortfarande KG Knutsson som är general agent för VDO i Sverige. Det är inte otänkbart att de vet precis vilken som passar, men jag skulle nog dubbelkolla genom att mäta också. http://www.dtco.vdo.com/generator/www/com/en/vdo/dtco/hidden/admin/countryselection/sweden/sweden_en.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser