Gå till innehåll
lördag 03 januari 2026
adde_xboy

Hur lämna över båten för service?

Rekommendera Poster

Hej!

Hade lite problem att sätta en lämplig rubrik. Har tidigare haft hjälp av en kompis med dessa saker men kan inte ha det längre, och själv har jag tummen mitt i handen. Ni som lämnar bort service/reparationer på inombordsmotorn, är det vanligt att mekanikern kan komma till båten, eller kör man den sjövägen till deras verkstad? Andra lösningar? 

Frågan avser er utan trailer som ligger på en båtklubb, som inte alltför sällan ligger relativt ödsligt till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du veta för att du skall få tips om hur du skall göra med din båt, eller, försöker du checka av en affärsidé?

Ambulerande mekaniker är inte särskilt ovanliga, inte här på Västkusten iaf.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad är det du skall ha gjort och kanske ännu viktigare - var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

Just nu har jag båten på land för vårunderhåll. Killen som lyfter den för mig, började med ambulerande båtmotoservice. Sen hyrde han en verkstad vid en kaj med möjlighet att ta upp ganska stora båtar.

I regel går jag till hans verkstad när det är nåt jag vill ha hjälp med - han bytte bl.a. motor för mig för ett par år sen. Hade lite strul med den nya motorn förra sommaren när jag var i Årgäng. Det var en tisdag. Killen hade så fruktansvärt mycket att göra för att han skulle gå på semester på fredagen. Han skulle kunna komma upp och hjälpa mig på Söndagen - Köra 18 mil, enkel resa, när han hade semester.  :)

Stora dela av sin arbetstid åker han runt och servar båtar på plats. 

Så det finns nog alla sorters servicemän.

post-53310-0-20148400-1402925546_thumb.jpg

Min båtmekaniker Anders Olofsson

http://www.marinetec.se/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen affärside'. Planerar att sköta konservering och vårrustning själv men funderar hur jag ska lösa större grejer, eller om något pajjar i en gammal inombordare (vilket det gör förr eller senare).

En ambulerande och duktig mekaniker vore att föredra. Bor i Sthlmsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...