Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
and30ers

VC17

Rekommendera Poster

Funderar på att byta till VC17. Det har genom åren funnits olika varianter av VC17 som är olika giftiga och troligtvis olika bra mot beväxning. Vilka erfarenheter har Du av dessa varianter och dess funktion? Är du nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade VC 17NT på botten och roder i fjol. Bottnen såg hur fin ut som helst när jag lyfte i höstas. Rodret fanns lite växt på, men det hade varit utsatt för direkt solljus, vilket bottnen inte varit. Lägger på VC 17NT i år igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt vc17,i många år nu.Fördelen är tycker jag,det bygger inte på jättelager av bottenfärg lite snäckor blir det,men det betyder ju att det inte är så livsfarligt fördjurlivet som makthavarna säger.Snäckorna lär yngla av sig i slutet av juni,om jag har rätt,kan man ha sin Pärlauppe just då,lär man klara sig.De nya bottenfärgerna ger åtminstone mig huvudbry.Hur fa....skall man göra rätt i alla lägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla VC17 NT fungerar utmärkt men är tyvärr bara godkänd på västkusten. Den nya VC17 echo har jag inte prövat själv men är väl något sämre samt måste läggas på i minst två lager samt är av den självpolerande typen, vilket jag inte gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har använt Mille light i 3-4år med väldigt bra resultat. Alldrig haft någon som helst beväxning. /N :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde själv Mille Light förre året men i slutet av sommaren, efter 2000 seglade sjömil, var färgen borta. Enligt uppgift är det mindre underhåll när man väl gått över till VC17, därav min plan att byta. Samt en förhoppning om att båten blir halare/snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ja då förstår jag seglade ca: 700 sjömil bara, och jag har sett att det är dåligt med färg på vissa ställen, men hoppas kunna segla längre och längre ju äldre barnen blir :-nojd Vi får väl stämma av i höst hur resultatet blev. Mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Jag bor på ostkusten och har ej tillgång till västkustfärgerna. Jag gjorde misstaget att testa VC17 eco för två somrar sedan och den fungerade uselt!! Det var snarare så att färgen verkade göda havstulpanerna. Det fanns inte en millimeter av undersidan av båten som inte hade havstulpaner. Båten tappade rejält i hastighet och det var ett jäkla jobb att slipa och fixa till. Det enda som verkar fungera är västkustfärgerna som är lite starkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde också misstaget att testa VC17 Eco förra året. Vid sjösättning åkte jag omkring i 30 knop, när det var dags för upptagning så lyckades jag pressa upp båten i 17 knop :-? Hade iofs fuskat lite och bara lagt på ett lager...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

För två år sedan hade jag VC 17nt på min här på västkusten och det gör jag aldrig om igen. Fullt med tulpaner! Numera använder jag Mille Xtra med mycket koppar i. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...