Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
kawa

Problem med autopilot ST 5000

Rekommendera Poster

Har en Autohelm (Raymarine) ST 5000 autopilot till hydraulstyrningen på min snipa, Rospiggen28, som inte vill riktigt. Den ställer sig i standbyläge ibland.

Oftast om båten går ca 20 grader ur kurs och ap ska styra tillbaka så klarar den 5-6 grader sen går den i standbyläge. Händer ibland att den går i standby även när båten följer kursen. Har kollat anslutningarna och inte hitat några fel där. Den är inte kopplad med NMEA.

Har googlat och försökt hittat tips men inte lyckats. Nu hoppas jag på hjälp här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig :( .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här beteendet är naturligtvis felaktigt. Jag tror inte det finns något normalt fall som gör att den går in i standby utan att först varna. För du får väl inga varningar?

Det jag kan tänka mig i så fall är att det är någon form av glappkontakt, t.ex i spänningsmatningen som får autopiloten att återstarta och gå in i standby mode. Kolla din spänningsmatning och kontakterna mellan enheterna så att det inte glappar någonstans. Men det faktum att den gör det oftare vid vissa typer av manövrar, alltså att det verkar vara ett repeterbart fel, talar lite mot det här beteendet.

Ett mera långsökt fel är att det är fel i knappsatsen och att den ibland registrerar falska nertryckningar som att gå in i standby mode. Men då borde den pipa. Fast det gör den kanske? Är felet inte bara glappkontakt, så hade i alla fall jag givit upp och lämnat in den för service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här beteendet är naturligtvis felaktigt. Jag tror inte det finns något normalt fall som gör att den går in i standby utan att först varna. För du får väl inga varningar?

Det jag kan tänka mig i så fall är att det är någon form av glappkontakt, t.ex i spänningsmatningen som får autopiloten att återstarta och gå in i standby mode. Kolla din spänningsmatning och kontakterna mellan enheterna så att det inte glappar någonstans. Men det faktum att den gör det oftare vid vissa typer av manövrar, alltså att det verkar vara ett repeterbart fel, talar lite mot det här beteendet.

Ett mera långsökt fel är att det är fel i knappsatsen och att den ibland registrerar falska nertryckningar som att gå in i standby mode. Men då borde den pipa. Fast det gör den kanske? Är felet inte bara glappkontakt, så hade i alla fall jag givit upp och lämnat in den för service.

Oj, glömde skriva att den piper innan den går i standby.

Tack för tipsen. Får kolla kablaget en gång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har helt glömt bort att berätta att felet är avhjälpt. Det var dålig minuskontakt som orsaka mitt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...