Abbe2 96 Postad 16 Juni , 2014 (redigerade) Det ser ut som Norge får en lag om obligatorisk flytväst i båt innan Sverige. Dock inte den föreslagna som skulle gälla alla båtar under 8 meter, utan bara för båtar med barn i. http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Lavere-promillegrense-til-sjos-3441985.html#.U56_ol5ODwI Redigerad 16 Juni , 2014 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 19 Juni , 2014 Ja det är nog inte så dumt! Heja Norge! Visst blir det svårt att kontrollera och lagföra de som bryter mot den nya bestämmelsen. Men jag ser det mer som en sund markering för flytvästanvändandet. Här i Sverige upplever jag det mer som att alltför många vill markera att man är vuxen/odödlig/fri att själv välja när man inte använder flytväst eller cykelhjälm. Men hur skulle deras barn reagera om någon deras föräldrar/vuxna syskon drunknar eller blir hjärnskadad för att de inte använde flytväst/cykelhjälm, när väl olyckan är framme? Men vågar man som enskild person bryta mot den dresskoden som verkar råda ombord? En kappseglare vill nog inte i regel visa sig mesig och riskera att få en töntstämpel om dresskoden ombord är "flytvästlös"! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 19 Juni , 2014 Ja det är nog inte så dumt! Heja Norge! Visst blir det svårt att kontrollera och lagföra de som bryter mot den nya bestämmelsen. Men jag ser det mer som en sund markering för flytvästanvändandet. Här i Sverige upplever jag det mer som att alltför många vill markera att man är vuxen/odödlig/fri att själv välja när man inte använder flytväst eller cykelhjälm. Men hur skulle deras barn reagera om någon deras föräldrar/vuxna syskon drunknar eller blir hjärnskadad för att de inte använde flytväst/cykelhjälm, när väl olyckan är framme? Men vågar man som enskild person bryta mot den dresskoden som verkar råda ombord? En kappseglare vill nog inte i regel visa sig mesig och riskera att få en töntstämpel om dresskoden ombord är "flytvästlös"! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 21 Juni , 2014 (redigerade) Jag slarvar ofta med flytvästen. Anledningen är nog att jag testat många olika varianter, i vattnet, och känner väl till deras begränsningar. Människor drunknar även med flytvästar på sig, det är bara att läsa statistiken........ I en av båtarna jag fiskar ifrån är det omöjligt att ta sig upp i båten, oavsett vilken typ av flytväst jag använder, men utan flytväst kan jag ta mig upp i båten. Fullt klädd för fiske i november-mars finns det få eller inga flytväster som klarar att vända mig rätt om jag slår mig medvetslös...... Flytväst är bra på många sätt, och i många situationer, men någon lag vill jag inte se, det finns väldigt många andra aspekter på säkerhet som är minst lika viktiga. Jag är för användande av flytväst, men man måste också vara medveten om de begränsningar som olika västar och flythjälpmedel har, och dessutom vara väl förtrogen med hur de funkar när man hamnar i vattnet. Som med allt annat, träna, testa och försök så ni får en bild av vad er utrustning klarar av i olika situationer..... Saxat ur transportstyrelsens rapport gällande olyckor med fritidsbåtar: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Statistik/Fritidsbatar/ Fiske Minst 12 av de omkomna var ute för att fiska. 1 hummerfiskare, minst 1 nätfiskare och 3 trollingfiskare (omkom vid en och samma olycka). . Flytvästanvändning Minst 5 av de omkomna hade flytväst på sig. Flytvästen är ingen garanti för överlevnad men i många lägen ökar den chanserna väsentligt. En grupp med sakkunniga kommer att bildas under Transportstyrelsens ledning. Den ska få i uppdrag att specialstudera dödolyckorna och sedan bedöma hur många som överlevt om de haft flytväst. Dödsorsaker En klar majoritet av dödsfallen kommer sig av att man har hamnat i vattnet och drunknat. Vanligtvis sker det då en liten båt kapsejsar eller vid fall över bord Majoriteten av de omkomna drunknade. 6 av de omkomna drunknade inte. 4 av dem avled av skador de fick i samband med 2 högfartsrelaterade olyckor. 1 person förgiftades av sin båtvärmare då han låg och sov. 1 av de omkomna satt på fördäck och gled i sjön i samband med en grundkänning och omkom omedelbart av svåra skador orsakade av båtens propeller. Detta hände trots att båten hade pulpit och trots att flytväst av räddningsmodell användes. Alkohol Än så länge har endast ett begränsat antal uppgifter om alkohol i samband med olyckorna kommit in, därför redovisas inga uppgifter ännu. Erfarenhetsmässigt tar det lång tid innan Transportstyrelsen nås av information om promillehalter. Dock kan konstateras att det i flera fall har konstaterats höga promillehalter. Redigerad 21 Juni , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2014 Flytvästlag, cykelhjälmslag, lekhjälmar för barn varje gång jag hör talas om dessa i och för sig välmenande förslag kommer jag att tänka på Galenskaparnas sketch "Nya hjälmlagen" https://www.youtube.com/watch?v=t4jVD1Hk9jw Man kan inte lagstifta om allt och framförallt skall man inta lagstifta om saker som i praktiken är omöjliga att kontrollera, vi har nog med lagar som det är och att lägga resurser på att kontrollera ytterligare en är inte det bästa resursutnyttjandet när det finns viktigare lagar vars efterlevnad inte kontrolleras ofta nog. Det finns dom som motiverar en del lagar med att man skall "skicka signaler" få folk att tänka efter och liknande men det är något som kan åstadkommas utan att man i onödan byråkratiserar samhället ytterligare. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 21 Juni , 2014 Ursäkta ,jag glömde visst bort att Sverige kommit allt närmare världen numera vilket inte Norge har gjort! En gång i tiden var det betydligt vanligare att alla ombord hade flytväst. Det fanns även solidaritetstankar en gång i tiden då man tyckte att man skulle undvika att dricka alkohol om man visste att någon i sällskapet hade alkoholproblem eller dålgilgt ölsinne. Sverige var även ett föregångsland när det gällde säkerhetstänkande på många olika plan. Rullbältet är till exempel en svensk uppfinning. Nu är det mesta av det tänket borta. Vi har oftast anpassat oss till det oskyddade, fria och fatalistiska tänket som råder i väldigt många länder. Är friheten att göra sina egna säkerhetsval,kravlösheten från myndigheter, släkt, vänner och besättningen värd att kämpa för? Vem vågar och vill visa sig "töntig"om dresskoden är flytvästlös när man är på sjön och hjälmfri när man cyklar? Ska man låta bli att använda flytväst och hjälm bara för att myndigheterna inte har möjlighet att kolla upp om folk följer rekommendationer /bestämmelser? För vems skull ska man vara rädd om sitt eget liv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 21 Juni , 2014 Ursäkta ,jag glömde visst bort att Sverige kommit allt närmare världen numera vilket inte Norge har gjort! En gång i tiden var det betydligt vanligare att alla ombord hade flytväst. Det fanns även solidaritetstankar en gång i tiden då man tyckte att man skulle undvika att dricka alkohol om man visste att någon i sällskapet hade alkoholproblem eller dålgilgt ölsinne. Sverige var även ett föregångsland när det gällde säkerhetstänkande på många olika plan. Rullbältet är till exempel en svensk uppfinning. Nu är det mesta av det tänket borta. Vi har oftast anpassat oss till det oskyddade, fria och fatalistiska tänket som råder i väldigt många länder. Är friheten att göra sina egna säkerhetsval,kravlösheten från myndigheter, släkt, vänner och besättningen värd att kämpa för? Vem vågar och vill visa sig "töntig"om dresskoden är flytvästlös när man är på sjön och hjälmfri när man cyklar? Ska man låta bli att använda flytväst och hjälm bara för att myndigheterna inte har möjlighet att kolla upp om folk följer rekommendationer /bestämmelser? För vems skull ska man vara rädd om sitt eget liv? Riktigt så illa är det inte, det är fortfarande en hel del av oss som undviker alkohol när vi umgås med personer med alkoholproblem. Jag har inga problem att visa solidaritet, jag använder flytväst i de situationer där jag utifrån min kunskap vet att jag kan ha nytta av den, vilket inte är alla situationer i mitt båtliv. Menar vi allvar med att vilja rädda liv, så tror jag att det är kunskap och erfarenhet som räddar flest liv. Vi kanske istället borde lagstifta om förarintyg och manöverprov för alla typer av fartyg?? Eller vattentät VHF i fickan på alla som är ensamma i båten, så de kan ropa på hjälp när de inte kan ta sig upp i båten, kanske borde också nödraketer och säkerhetsbesiktningar av samtliga båtar i fritidsbåtsflottan vara obligatiriskt. Det finns en lång rad av olika parametrar som leder till dödsolyckor, att lagstifta om flytväst skulle eventuellt rädda något enstaka liv varje år, men ska lagstiftningen då precisera vilken typ av väst som måste användas vid olika tillfällen? Flytvästar testas i regel med lätt sommarklädsel, vi som är ute med båten 3 och kanske 4 årstider med tung klädsel vet hur pinsamt dåliga många flytvästar är. I mina ögon är en sådan lagstiftning ett slag i luften....... Lägg i stället krutet på utbildning och upplysning om hur verkligheten ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2014 Ursäkta ,jag glömde visst bort att Sverige kommit allt närmare världen numera vilket inte Norge har gjort! En gång i tiden var det betydligt vanligare att alla ombord hade flytväst. Det fanns även solidaritetstankar en gång i tiden då man tyckte att man skulle undvika att dricka alkohol om man visste att någon i sällskapet hade alkoholproblem eller dålgilgt ölsinne. Sverige var även ett föregångsland när det gällde säkerhetstänkande på många olika plan. Rullbältet är till exempel en svensk uppfinning. Nu är det mesta av det tänket borta. Vi har oftast anpassat oss till det oskyddade, fria och fatalistiska tänket som råder i väldigt många länder. Är friheten att göra sina egna säkerhetsval,kravlösheten från myndigheter, släkt, vänner och besättningen värd att kämpa för? Vem vågar och vill visa sig "töntig"om dresskoden är flytvästlös när man är på sjön och hjälmfri när man cyklar? Ska man låta bli att använda flytväst och hjälm bara för att myndigheterna inte har möjlighet att kolla upp om folk följer rekommendationer /bestämmelser? För vems skull ska man vara rädd om sitt eget liv? Okej så du vet säkert att det var vanligare att alla hade flytväst förr? Eller är det bara det vanliga gnället om att det var bättre förr, ungdomens förfall osv osv. Hänsynen till folk med alkoholproblem vet jag inte vad det har med flytvästlagstiftning att göra och det är något som man bara kan uttala sig om i sin egen bekantskapskrets när man känner folk så väl att man känner till deras eventuella problem. Svensk trafiksäkerhet är en av världens bästa och är betydligt bättre än på den tiden när rullbältet kom till, Volvo är fortfarande ledande på säkerhet och utvecklingen fortsätter hela tiden med airbagar överallt, och aktiva system som bromsar åt dig, varnar när du kommer för nära diket och liknande,så jag vet inte vilket tänk som har försvunnit. Friheten att göra sin egna säkerhetsval är tydligen något som somliga är övertygade att andra inte klarar av, parat med en längtan tillbaka till ett mer omhändertagande samhälle, men den som inte bara minns dom bra sakerna, ja dom fanns, kommer också ihåg den förmyndarmentalitet som rådde förr, en del personer inom maktens högsta sfärer tyckte inte medborgarna var mogna att handskas med farliga saker som Coca cola, flipperspel, eller parabolantenner. I Sverige har vi en unik frihet på sjön, ingen kan hindra mig att helt outbildad, utan försäkring hoppa i en båt som myndigheterna inte känner till existerar med 1000 hästar och bränna iväg i 200 knop, ändå trots denna helt oreglerade sektor händer oerhört få olyckor och svenska fritidsbåtägare är organiserade och utbildade i stor omfattning, svensk sjöräddning drivs helt ideellt och utan kostnad för staten. Trots att allt ser mycket bra ut och fungerar mycket bra vill somliga vänner av ordning eller vad det kan röra sin om byråkratisera denna sektor och som främsta anledning har dom inget annat att komma med än osubstansierat gnäll. Värna friheten på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Juni , 2014 Ursäkta att jag envisas med att dra paraleller till biltrafiken, men jag kan se vissa paraleller. Visst! Både bilarna och vägarna har blivit säkrare sedan rullbätet uppfunnits. Men alltför många bilisters stora frihetsbehov att själva få bestämma hur hårt de vill trycka ned högerfoten och hur bra koll de har på att bra på att få stopp på sin bil i tid trots att kövarningslamp oena blinkar för fullt över vägen. Det är bara alla andra idioter som krockar! Inte jag! Och skulle jag mot all förmodan göra det så var det inte jag som orsakade olyckan! Alltför många människors stora frihetsbehov att få bestämma själva om de ska köra lagligt eller inte, ta till sig varningar eller och använda flytväst eller inte får konsekvenser först när olyckan är franme. Dä kommet den olyckan även att drabba andra än de själva. Var friheten verkligen värd det höga priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Juni , 2014 Ursäkta att jag envisas med att dra paraleller till biltrafiken, men jag kan se vissa paraleller. Visst! Både bilarna och vägarna har blivit säkrare sedan rullbätet uppfunnits. Men alltför många bilisters stora frihetsbehov att själva få bestämma hur hårt de vill trycka ned högerfoten och hur bra koll de har på att bra på att få stopp på sin bil i tid trots att kövarningslamp oena blinkar för fullt över vägen. Det är bara alla andra idioter som krockar! Inte jag! Och skulle jag mot all förmodan göra det så var det inte jag som orsakade olyckan! Alltför många människors stora frihetsbehov att få bestämma själva om de ska köra lagligt eller inte, ta till sig varningar eller och använda flytväst eller inte får konsekvenser först när olyckan är franme. Dä kommet den olyckan även att drabba andra än de själva. Var friheten verkligen värd det höga priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Juni , 2014 Undrar om inte den vanligaste orsaken då seglare har drunknat trots flytväst på är att de har fått bommen i huvudet vid en slänggipp, blivit medvetslös vid smällen och fallit över bord? Har ni sett reklamen för Kalles kaviar? Under alla år som jag/vi har seglat har jag varit medveten om jipprisken , påpekat ofta denna fara och även lärt ut hur man kan se förvarning då en slänggipp kan vara på gång. Jag har knappt någon erfarenhet av att länsa till havs, men att göra det i snala sund med mycket träd och höga berg längs vattnet kräver örnkoll på både vindex och upptäcka även andra varningstecken eftersom vindriktning bkan till och med variera länfs masten. Jag vet att en och annab eller kanske rent av de allra flesta långfärdseglare alltid använder preventergajar till havs för att minska risken för farliga slänggippar. Ibland kan kraften vid slänggippar till havs till och med vara så kraftig att preventergajar gått av har jag läst. En mycket erfaren seglare som jag känner råkade ut för en ruskig slänggipp för några åt sedan. Han ramlade inte överbord, men fick en rejäl smäll i ansiktet så att en och annan tand rök till och med. Jag vet inte om han träffades av skotet eller bommen, men självklart ska man även passa sig för storskotet vid en jipp/slängjipp! Alla seglare har gjort eller kommer förr eller senare att göra något tokigt vilket givetvisNkan få oanade konsekvenser.Det gäller att vara ödmjuk, behålla skärpan och fortsätta att vara riskmedveten oavsett hur länge man har hållit på att segla. Självklart är en sådan flytväst som gör att man inte hamnar med ansiktet i vattnet utan vänder sig egentligen väldigt bra när man seglar och inte den klassiska bekväma seglarvästen. Men nu seglar hag ju i regel inte till havs, är mycket medveten och passar mig väldigt noga för risken att råka få en slänggipp. Jag vet att jag och min besättning borde ha säkrare typ av flytväst än seglarväst. Nen vi trivs bäst i en sådan och har även slingväst som vi /jag använder ibland. Vet att den är säkrare men tycker att den blir lite tung runt halsen. Jag tror det vore bra om seglare pratade mer om jipprisken med varandra och även med sin besättning ombord.Min uppfattning ör i alla fall att segla medvind är betydligt farligare än att kryssa just på grund av risken för slänggipp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 22 Juni , 2014 Citat från seglarfreaken ".Det gäller att vara ödmjuk, behålla skärpan och fortsätta att vara riskmedveten oavsett hur länge man har hållit på att segla. Självklart är en sådan flytväst som gör att man inte hamnar med ansiktet i vattnet utan vänder sig egentligen väldigt bra när man seglar och inte den klassiska bekväma seglarvästen. Men nu seglar hag ju i regel inte till havs, är mycket medveten och passar mig väldigt noga för risken att råka få en slänggipp. Jag vet att jag och min besättning borde ha säkrare typ av flytväst än seglarväst. Nen vi trivs bäst i en sådan och har även slingväst som vi /jag använder ibland. Vet att den är säkrare men tycker att den blir lite tung runt halsen." Du tar dig själv friheten att använda en typ av flytväst som är ganska osäker, som inte vänder dig rätt, av ren bekvämlighet.........ändå propagerar du för en lagstiftning.....??? Jag fiskar ofta ensam, i november, januari februari, ingen saknar mig och drar igång eftersök på 5-7 timmar. Det syns sällan eller aldrig andra båtar ute, ibland fiskar jag från en båt som jag inte kan ta mig upp i med flytväst på.... Det finns ingen flytväst som vänder mig rätt med alla kläder och utrustning som jag har på mig, och som samtidigt går smidigt att fiska med. Skulle olyckan vara framme vill jag inte plågas i onödan bara för att något håller mig flytande, låt mig istället drunkna i frid........ Har jag andra människor med mig i båten som kan dra upp mig om jag håller mig flytande så använder jag oftast flytväst. I andra situationer väljer jag att ha en vhf i fickan så att jag kan ropa efter hjälp om jag hamnar i vattnet. Propagera gärna för säkerhet....men tvinga inte på oss en flytväst lag som vi inte behöver.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 22 Juni , 2014 Jag fiskar ofta ensam, i november, januari februari, ingen saknar mig och drar igång eftersök på 5-7 timmar. Det syns sällan eller aldrig andra båtar ute, ibland fiskar jag från en båt som jag inte kan ta mig upp i med flytväst på.... Det finns ingen flytväst som vänder mig rätt med alla kläder och utrustning som jag har på mig, och som samtidigt går smidigt att fiska med. Skulle olyckan vara framme vill jag inte plågas i onödan bara för att något håller mig flytande, låt mig istället drunkna i frid........ Har jag andra människor med mig i båten som kan dra upp mig om jag håller mig flytande så använder jag oftast flytväst. I andra situationer väljer jag att ha en vhf i fickan så att jag kan ropa efter hjälp om jag hamnar i vattnet. Propagera gärna för säkerhet....men tvinga inte på oss en flytväst lag som vi inte behöver.... En alternativ lösning är att utrusta sig med torrdräkt och flytväst, så att man klarar av att ligga länge i kallt hav. Om du sedan sätter en stege på båten så kan du komma upp igen, och med en PLB i fickan så kan du kalla på hjälp om det misslyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2014 Pratar man med tex Sjösäkerhetsrådet så brukar de inte tycka att det finns någon anledning till en lag om flytvästar. Användningen av flytväst i Sverige är god och de man skulle vila komma åt, typ gubbar som fiskar i småsjöar, kommer man inte åt med en lag, möjligen med propaganda. Sen kan man alltid undra hur friska i huvudet de föräldrar är som låter sina barn sitta längst fram på båten. Även om de har flytväst så är risken stor för skador om de åker i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 22 Juni , 2014 Pratar man med tex Sjösäkerhetsrådet så brukar de inte tycka att det finns någon anledning till en lag om flytvästar. Användningen av flytväst i Sverige är god och de man skulle vila komma åt, typ gubbar som fiskar i småsjöar, kommer man inte åt med en lag, möjligen med propaganda. Sen kan man alltid undra hur friska i huvudet de föräldrar är som låter sina barn sitta längst fram på båten. Även om de har flytväst så är risken stor för skador om de åker i. Det är inte riktigt så jag uppfattat det. Enstaka företrädare för Sjösäkerhetsrådet verkar i alla fall ha varit för en lagstiftning. http://www.dn.se/nyheter/sverige/byrakrati-hindrar-livraddande-lag/ Även livräddningssällskapet har varit för en lag: http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/lag-om-flytvast-maste-inforas.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2014 Det var Sjösäkerhetsrådets chef, Mats Rosander, samma som i tidningsartikeln, som jag hörde. Det han menade var onödigt var en lag om obligatorisk användning av flytväst i fritidsbåtar. Däremot var han för en lag om att alla BÅTAR skulle vara utrustade med flytvästar ombord. Det är så jag uppfattade det. Mats Rosander lämnade sjösäkerhetsrådet 2012 i protest mot de nedskärningar Transportstyrelsen ville göra. Hans efterträdare, Lars-Göran Nyström har mig veterligt inte ställt sig bakom något förslag om obligatorisk användning av flytväst. Att det ska finnas tillräckligt med flytvästar till alla ombord är självklart för den kommersiella sjöfarten och borde vara lika självklart när det gäller fritidsbåtar. Det tycker i alla fall jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 22 Juni , 2014 Det var Sjösäkerhetsrådets chef, Mats Rosander, samma som i tidningsartikeln, som jag hörde. Det han menade var onödigt var en lag om obligatorisk användning av flytväst i fritidsbåtar. Däremot var han för en lag om att alla BÅTAR skulle vara utrustade med flytvästar ombord. Det är så jag uppfattade det. Mats Rosander lämnade sjösäkerhetsrådet 2012 i protest mot de nedskärningar Transportstyrelsen ville göra. Hans efterträdare, Lars-Göran Nyström har mig veterligt inte ställt sig bakom något förslag om obligatorisk användning av flytväst. Att det ska finnas tillräckligt med flytvästar till alla ombord är självklart för den kommersiella sjöfarten och borde vara lika självklart när det gäller fritidsbåtar. Det tycker i alla fall jag. Vi har nog olika uppfattning om vad ordet flytvästlag innebär. För mig så innefattar det både en lag om att flytväst skall finnas med ombord, och en lag om att man skall ha den på. Norge har redan det första, och får nu det senare för vissa fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 22 Juni , 2014 Norge avhänder inte folk deras egna ansvar och omdöme, det sköter Sverige så bra...http://www.nrk.no/norge/ikke-flertall-pa-pabud-om-flytevest-1.11772043 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 229 Postad 22 Juni , 2014 Om du orkat läsa artikenl står det lite om 0,2 i den, Ljungbergarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 22 Juni , 2014 Jag fiskar ofta ensam, i november, januari februari, ingen saknar mig och drar igång eftersök på 5-7 timmar. Det syns sällan eller aldrig andra båtar ute, ibland fiskar jag från en båt som jag inte kan ta mig upp i med flytväst på.... Det finns ingen flytväst som vänder mig rätt med alla kläder och utrustning som jag har på mig, och som samtidigt går smidigt att fiska med. Skulle olyckan vara framme vill jag inte plågas i onödan bara för att något håller mig flytande, låt mig istället drunkna i frid........ Har jag andra människor med mig i båten som kan dra upp mig om jag håller mig flytande så använder jag oftast flytväst. I andra situationer väljer jag att ha en vhf i fickan så att jag kan ropa efter hjälp om jag hamnar i vattnet. Propagera gärna för säkerhet....men tvinga inte på oss en flytväst lag som vi inte behöver.... En alternativ lösning är att utrusta sig med torrdräkt och flytväst, så att man klarar av att ligga länge i kallt hav. Om du sedan sätter en stege på båten så kan du komma upp igen, och med en PLB i fickan så kan du kalla på hjälp om det misslyckas. På den ena båten har vi en riktig dykstege som går lätt även för en sliten och stel kropp att ta sig upp för. På den lilla båten finns ingen möjlighet att ha en stege som fungerar, men jag klättrar upp på motorn, utan flytväst, med flytväst blir det en omöjlighet, och det har jag testat med både seglarväst och självuppblåsande väst.... Självuppblåsande väst gör det däremot förbannat krångligt att ta sig upp även för dykstegen.... Visst finns det lösningar.....men jag står fast vid att en lag om flytväst är ett slag i luften....men vi kanske ska lagstifta om torrdräkter och PLB eller VHF också? Någonstans tycker jag ändå att vi måste vara vuxna att själva få avgöra vilja risker vi är beredda att ta, annars vore det ju enklare att förbjuda oss att drunkna, frysa ihjäl, få hjärtinfarkt, slå huvudet i bommen, eller över huvud taget vistas i farliga miljöer som på våra vägar, nära vatten, på höga höjder etc. Jag hävdar att det är relativt säkert att pyssla med fiske och fritidsbåtar i det här landet. Nykterhet, kunskap, träning, försiktighet, bra kläder, flytväst och eller sele när det är lämpligt......det tycker jag räcker väldigt långt. Ska vi ha någon ytterligare lagstiftning gällande fritidsbåtar i det här landet så anser jag att förarintyg och manöverprov vore viktigare än en lag om flytväst...... Med de utbildningarna skulle man ha möjlighet att nå fram med säkerhetstänket på ett betydligt bättre sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser