Frezi 0 Postad 16 Juni , 2014 Hej Köpte en motor i vintras till mitt projekt, startade den hemma på gatan igår och den hoppade igång direkt utan att klaga och trim/tilt i reglage funkade fint. Tog båten till sjön o då va den tvärdöd. Enda livet i motorn va att trim/tilt funkade på motorn men inte framme på reglaget. Händer inte ett smack när jag vrider på nyckel. (tändningslås och reglage e fjong nytt). Det enda jag skulle kunna tänka mig ha hänt är att jag inte hade kopplat varvräknaren när jag startade varpå det finns risk att kablarna till lampan på varvräknaren kommit åt varandra och nån säkring som styr strömmen fram till reglage och dylikt har brunnit??? Mycket tacksam för svar! Är det nån här som har möjlighet att hjälpa mig med att få tag i en instruktionsbok till denna motor e de också uppskattat. Med vänlig hälsning Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 Juni , 2014 Har du kollat att reglaget står rätt i neutralläget. Det finns nämligen två mikrobrytare, en i reglaget och en vid växellänkaget inne i motorn. Dessa skall förhindra att motorn kan startas med växeln ilagd. Jag skulle därför först kolla att dödmansgreppet är kopplat och därefter rucka på reglaget runt neutralläget samtidigt som man vrider på startnyckeln. Den startade ju hemma på gatan så vad hände på vägen ner till sjösättningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frezi 0 Postad 16 Juni , 2014 Har inte provat att jucka på reglaget men tror heller inte de e de som e felet då jag inte ens kan köra med tilten från reglaget. Även om jag inte kan starta så borde tilten fungera tycker jag. Av den anledningen misstänker jag att det kan vara nåt med strömmen fram som inte gör att tändningen går på som den ska. Jävla frustrerande när man för säkerhets skull startat hemma o sen när man kommer på vattnet e de dött... Det enda som jag kan misstänka har hänt mellan gatan o sjön e ju att kablarna kan legat ihop till instrumentbelysningen o de måste väll ändå vara säkrade nånstans eftersom enda strömmen jag har kopplad e den som går till motorn, mao så e de motorn som bestämmer om jag får ström fram o det får jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 Juni , 2014 På min DF140 2007, har jag en tunn kabel med vad som ser ut som en säkring på. Den går från startbatteriets pluspol parallellt med den grova kabeln in i motorn. Dess funktion vet jag inget om, men misstänker att den kan strömförsörja någon databox. Har du en sådan och i så fall kan du kanske kolla säkringen på kabeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 16 Juni , 2014 Exakt spm förrgående talare. jag haren suzuki 140 som borde vara samma motor. och om man tar bort strömmen på enable signalen fungerar inte trim och tilt på reglarset.men fungerar på motorn. och vrider man på nyckel är den stendöd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frezi 0 Postad 16 Juni , 2014 Min känsla av att jag lyckats kortsluta vid mätaren stämde nog och med hjälp av er har jag nu precis bytt hängsäkringen. Allt funkar som det ska igen o jag är mer än nöjd! Tack så mycket för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser