Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
NimbNovan

Remhaveri kad43

Rekommendera Poster

Nöjd efter att på förmiddagen monterat nytätad sjövattenpump råkade jag idag ut för totalt remhaveri på min kad43:a. Efter 20 minuters färd smäller det till utav h-e. Det visade sig att remskyddet, alltså kåpan i plast på något sätt letat sig in bland remmarna. Remmarna till cirkpump, kompressor och generator var helt söndertrasade (den till styrservon var hel men hade halkat av) och spännhjulet till kompressorremmen hade gått sönder och kastats iväg. Inget vidare alltså. Vi stängde av motorn i princip direkt så jag tror risken för överhettning var minimal men med tanke på att så många remmar plötsligt gick sönder på ett våldsamt sätt funderar jag på om nåt annat kan ha hänt och hur man kan leta efter tecken på det. I manualen står det att det är viktigt att spänna remmarna i rätt ordning pga av risk för snedbelastning. Vill inte ens tänka på snedbelastningar som kan uppstå när relativt nya remmar slits i bitar.

 

Hade gamla typens spännhjul. Behöver minst ett nytt. Funderar på om det är lika bra att byta även det som sitter kvar och fortfarande ser helt ut. Någon som har erfarenhet av nya vs gamla typens spännhjul till de här motorerna?

 

Vågade mig på ett kort startförsök när vi kommit i land och motorn gick igång som vanligt. Glädjande är också att den nypackade pumpen höll tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tog du dig i land? Bogsering? Kan för övrigt inget om det du frågar efter, sorry. Men det låter som en icke avundsvärd situtation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det ett lager i spännrullen som havererat och orsakat detta

 

Jag råkade ut för en liknande grej men då tryckte även remresterna in packpoxen vid vevaxeln varpå remresterna slungade runt olja som rann ut. Det såg vääääldigt dyrt ut när man öppnade motorluckan men det var inte så illa som tur var :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev bogsering. Vinkade till oss en båt inom några minuter som var snälla och hjälpte oss ända hem till bryggan. Det såg ut som ett skatbo under luckan så jag insåg rätt fort att det skulle vara det enklaste. Hade iofs extra rem till cirkpumpen i båten, som väl är den enda helt vitala remmen för att ta sig korta sträckor (?), men den sitter längst in och är lite svår att få på om jag minns rätt. Ja, spännrullen var i bitar och jag har inte hittat så mycket rester av lagret. Kanske var en skur med stålkulor som blästrade motorrummet när det brast? Får väl se vad som dyker upp när jag städar vidare. Såg ingen olja så jag kanske hade tur i oturen. Är det lätt att kontrollera status på packboxen? Finns det några knep?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat på detta med ! remspännarn rasa till dom dubbla remarna.Tänkte gå på den andra maskinen hem men samma lager rasa 2 timmar senare på andra  maskinen .

På mina maskiner klara sig packboxarna.

Nu har jag alltid med mig en uppsättning remar samt 1 lager.

Bytte endast lager har för mig penta endast sålde komplett med remskiva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev bogsering. Vinkade till oss en båt inom några minuter som var snälla och hjälpte oss ända hem till bryggan. Det såg ut som ett skatbo under luckan så jag insåg rätt fort att det skulle vara det enklaste. Hade iofs extra rem till cirkpumpen i båten, som väl är den enda helt vitala remmen för att ta sig korta sträckor (?), men den sitter längst in och är lite svår att få på om jag minns rätt. Ja, spännrullen var i bitar och jag har inte hittat så mycket rester av lagret. Kanske var en skur med stålkulor som blästrade motorrummet när det brast? Får väl se vad som dyker upp när jag städar vidare. Såg ingen olja så jag kanske hade tur i oturen. Är det lätt att kontrollera status på packboxen? Finns det några knep?    

 

 

Om packboxen hade tryckts in så hade du haft olja överallt samt att det rinner olja från "svängningsdämpaen" när motorn är igång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då har packboxen nog klarat sig.

 

Funderar på det här med spännrullar. Hade fått för mig att man kan uppgradera till en ny variant men hittar inte det bland reservdelarna. Någon som vet hur det ligger till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta spännarhjul som Du har eller är det en äldre variant? Min 43:a har detta och den är nyrenoverad och detta spännarhjul finns väl hos marineparts europe?

/Moltas.

post-64501-0-54823400-1403163435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då har packboxen nog klarat sig.

 

Funderar på det här med spännrullar. Hade fått för mig att man kan uppgradera till en ny variant men hittar inte det bland reservdelarna. Någon som vet hur det ligger till?

Har också hört att det skulle finnas en annan variant.

Frågade där jag handlar delar  Dom ville minnas att det fanns men dom hitta den inte hos penta.

Nu va detta 2 år sedan kan ha hänt något efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta spännarhjul som Du har eller är det en äldre variant? Min 43:a har detta och den är nyrenoverad och detta spännarhjul finns väl hos marineparts europe?

/Moltas.

Moltas

 

För mig va det spännarn för dom dubbla remmarna som går till vattenpumpen från veven som rasa jag mistänker det är samma här.

Spännarn till kompressorn fick jag oljud i förra året å bytte innan det gick åt .........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är inte dom spännarhjulen likadana?

 

Edit: Dom var nog inte likadana.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nu vet jag lite mer. Rullen på Moltas bild är den nya varianten. Jag hade den gamla som ser ut så här (ny):

 

post-102645-0-59780000-1403190857_thumb.jpg

 

Att uppgradera kostar ca 3100:- per rulle och innebär att man måsta köpa vissa tillbehör; någon fästplatta bla. På min maskin är det likadana rullar för cirkpump och kompressor men jag antar att uppgraderingskiten ser lite olika ut eftersom de sitter på olika ställen. Själva rullen är nog den samma för båda kiten dock. Lite oklart vad man vinner på att uppgradera. Antar att de nya rullarna är lättare att montera och kanske lite bättre, men är det värt det? Det billigaste är säkert att köpa samma rullar på någon bilfirma, men då gäller det förstås att hitta rätt så man inte gör något dumsnålt.  

 

Moltas (eller någon annan) det vore kul med ett mer detaljerat foto som visar hur de nya rullarna sitter på motorn. På bilden ser det ut att sitta en färstplatta, men det är lite vårt att se. Mina gamla rullar sitter direkt i godset på motorn, i alla fall den till kompressorremmen. Ska se om jag kan återkomma med foton på det. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hade jag lite rätt iaf. Rullarna är likadana men fästena är olika. Jag spände dom förra säsongen och därför hade jag för mig att spänningsmekanismen var lika.

Måste säga det var hutlöst dyrt med uppgraderingen.

Ska se om jag kan komma till att fota den nedre rullen, det är så förbenat trångt och bökigt. Den övre som är till kompressorn är nog inga problem.

Huruvida det är värt det, tja, finns väl en anledning till att dom är uppgraderade. Förmodligen är dom gamla sämre. Jag hade kostat på det även om det är dyrt.

Du har ju både en fin båt och en bra motor :) .

Ska man laborera med annat som egentligen inte är avsett kan det bara bli en del andra bekymmer. Just den remmen är ju ganska viktig. Den driver flera komponenter och då inte minst kylvattenpumpen. 

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en likadan när jag byte för kompressorremmen. Verkar som jag har en tidigare modell.Åkte till båten igår å bytte remmar kolla lagren på spännarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade två fel ovan. 1. För ca 3100 får man två nya konsoller och spännhjul för både cirkpump och kompressor. Det kan jämföras med 2400:- för två nya spännhjul (original). Eftersom skillnaden inte var så stor valde jag att köpa uppgraderingskitet. 2. De gamla rullarna sitter på konsoller som liknar de nya, inte direkt på motorn som jag skrev. Fortfarande lite oklart för mig vad man tjänar på uppgraderingen. Jag tror i alla fall att det är lättare att spänna med de nya rullarna. Bilden visar en ny rulle. 

 

post-102645-0-34295600-1403965516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen monterat de nya spännarhjulen på respektive konsol och sen på motorn. De nya hjulen spänner remmarna genom ett kugghjul som vandrar i ett spår. Montaget var smärtfritt men jag var tvungen att lossa bulten som kompressorn sitter i och flytta kompressorns några mm för att alla hål skulle passa ihop med den nya konsollen till hjulet som spänner kompressorremmen. För att montera konsollen som håller hjulet till cirkpumpen var jag tvungen att byta plats på två bultar. Jag har inte spänt remmarna ännu eftersom jag saknade momentnyckel som kunde hantera rätt intervall, men jag noterade att det nya hjulet till cirkpumpen hamnar ganska nära remmen för styrservon. Ska se hur det ser ut när allt är åtdraget. Vad bör man ha för marginal tror ni? Om det ligger för nära skulle man kanske kunna ersätta den befintliga "distanspucken" till en tunnare.     

post-102645-0-83041000-1404567861_thumb.jpg

post-102645-0-65360500-1404567894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har precis monterat nya rullar av gamla modellen, den med excentrisk spännare. 840:-/st med frakt från Marine Express. Skillnaden mot de jag tog bort var tillverkningslandet, Slovakia mot Germany. Gjorde en liten marknadsundersökning och tror att rullen från vw/Audi 1,6/1,8 80 talare skulle passa, 470:- på Mekonomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Man kan komma betydligt billigare undan om man inte vill uppgradera och frångår orginal. Hörde också att några vw rullar skulle passa och tog med mitt gamla till mekonomen men de kunde (orkade) inte hjälpa mig. Skulle vara bra att veta om även de nya hjulen går att få tag på billigare icke orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för framtiden letat lite efter andra leverantörer av den "nya" typens spännrullar och hittat att samma rullar sitter i Saab 9-5 3.0 TiD och ett antal Scania maskiner. Hittade de rullar som var med i VP-kitet för halva priset här och från annan tillverkare för en femtedel av priset här. Köper nog de billigare och lägger i båtens egen första-hjälpen-låda tillsammans med remmar, biltema impeller, etc.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...