moggep 27 Postad 15 Juni , 2014 Hej nu har jag kört igång min nyinstallerade Nasa BM-1. Justerade in batterikapaciteten enligt märkningen på batterierna, 140 Ah (2x70). Enligt instruktionen så lät den gå en stund med några förbrukare på, så att den skulle "lära" sej batterierna. Kopplade sedan på laddaren och lät den gå tills den visade att batterierna var fulladdade. Nasan visade då att jag hade lite drygt 90%. Justerade ner kapaciteten tills den visade 100%, hamnade då på 130 Ah. Kan det vara ett rimligt värde för 4 år gamla blysyra batterier? Tycker själv att det verkar lite för bra. Är det rätt metod för att avgöra hur mycket som är kvar av batteriernas kapacitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juni , 2014 Ja det är nästan lite bra. 115 Ah hade varit mer normalt men du har kanske varit snäll mot batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 16 Juni , 2014 Jag har nog varit överdrivet försiktig. Har drillat familjen stenhårt i att spara ström. Sen gör nog solpanelen sitt oxå, de får ju så gott som alltid lite laddning dygnets ljusa timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juni , 2014 Nu får du ju lättare att hålla koll. Vad jag kan se är att jag knappt aldrig är under 85% av kapaciteten och det lär spara på batterierna. Tror faktiskt att NASAn kan bli en liten spargris eftersom man kan ha stenkoll på förbrukning och kapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 10 Juli , 2014 Har kört med Nasan några veckor nu, och den verkar behöva lite tid på sej för att kalibrera in sej. Märkte att den visade kapaciteten vid fulladdat gradvis har sjunkit, så jag justerade ner den till 110 Ah. Nu verkar den visa rätt, dvs 100% vid fulladdat. För övrigt så är detta en av de bästa grejerna jag köpt till båten. Nu har man stenkoll på hur mycket varje förbrukare drar. Fick se att kylskåpet (ett gammalt Isotherm med Asu) drar mycket mer än jag trodde. När det går på högvarv drar det ca 6A, och för att sedan gå ner till 4A. Ser att motsvarande kyl i deras nuvarande sortiment har 2.7A som angiven maxförbrukning. Är det nåt fel på min kyl, eller är det deras märkning som "ljuger"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 Juli , 2014 (redigerade) Det är inte säkert att du lyckas ladda batterierna till 100% om du inte har en avancerad laddare. Jag tror du ska stälal den på den kapacitet du har så du ser vad du faktiskt har Redigerad 11 Juli , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 Juli , 2014 Jag tyckte det var häftigt att se att min 32W solcell räcker till att ladda några tiondelars A samtidigt som jag har windex, logg, lod, navigator, stero på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 11 Juli , 2014 Drar Windexen mycket ström? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 Juli , 2014 Drar Windexen mycket ström? Ne, men var bara kul att se att jag med den lilla solcellen jag har så kan jag ha alla nödvändiga instrument på utan att jag drar ut batterierna överhuvudtaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juli , 2014 Har kört med Nasan några veckor nu, och den verkar behöva lite tid på sej för att kalibrera in sej. Märkte att den visade kapaciteten vid fulladdat gradvis har sjunkit, så jag justerade ner den till 110 Ah. Nu verkar den visa rätt, dvs 100% vid fulladdat. För övrigt så är detta en av de bästa grejerna jag köpt till båten. Nu har man stenkoll på hur mycket varje förbrukare drar. Fick se att kylskåpet (ett gammalt Isotherm med Asu) drar mycket mer än jag trodde. När det går på högvarv drar det ca 6A, och för att sedan gå ner till 4A. Ser att motsvarande kyl i deras nuvarande sortiment har 2.7A som angiven maxförbrukning. Är det nåt fel på min kyl, eller är det deras märkning som "ljuger"? Att få kapaciteten helt riktig är nästan hopplöst. Men NASAn ger ju en snabb och hygglig bild av hur mycket ström man har. Det är en riktigt bra pryl, tex detta med de stora siffrorna som kan läsas på håll. Det är troligen samma kompressor i din kyl som i en nyare, skillnaden är drivelektoniken. Nyare tar mindre ström när de går men går istället längre. Förbrukningen blir densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Juli , 2014 Håller med, kompressorn till kyl har nog inte utvecklats så mycket? Bättre styrelektronik som sagts... Möjligen att själva kylens isolering är bättre numera, det kan göra att en ny kyl drar mindre. Plus åtgärder som ALLA kan utföra för att minska el-förbrukningen i kylen - borra några ventilationhål så att kompressorn får det lite svalare - har du ork drar du en slang från ett svalt ställe fram till kompressorn - Städa runt kompressrn! Är det damm så drar det lite mer effekt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 11 Juli , 2014 Elförbrukningen till kompressorn i kylen brukar vara specade vid en omgivningstemperatur runt 20grd. I båten en varm sommardag är det betydligt varmare, lätt upp mot 35-40grd detta gör också att det drar mer ström i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juli , 2014 Elförbrukningen till kompressorn i kylen brukar vara specade vid en omgivningstemperatur runt 20grd. I båten en varm sommardag är det betydligt varmare, lätt upp mot 35-40grd detta gör också att det drar mer ström i verkligheten. Ja det påverkar medelförbrukningen. Men i detta fallet handlar det om max strömuttag. Har man båten i sjön så blir det sällan mer än 25 gr som det har varit nu i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 12 Juli , 2014 Ska hålla lite mer koll på kylen. Tycker 6A verkar mycket. Visserligen går kompressorn inte så ofta, så medelförbrukningen blir nog inte så hög ändå. Hur mycket drar era kompressorer när de går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 12 Juli , 2014 (redigerade) Min drar ca 4,5A vid gång och går ca 1:4 vid normal hållning. Dvs går ca 30s och "vilar" ca 2-2,5min. Genomsnittsförbrukning är då hyggliga 1A. Övrig förbrukning ca 1A i vilande läge. Dvs i genomsnitt när vi ligger i hamn ca 2A. Batteribanken är på 160Ah men blysyra...vågar väl använda kanske 60Ah, dvs vi klarar 30h. Lite drygt ett dygn, går att sträcka till två men då måste jag dra säkringar till allt utom just kylen. Har i år införskaffat 2x50w solceller. Grymt att se dem ladda samtidigt som kylen går, dvs utan problem samlar mer ström än vi gör av med en solig dag. Omväxlande är det precis jämnt, mulet går man back något men å andra sidan mulet=stor sannolikhet vi åker iväg nånstans och motorn drar igång och kompletterar upp. BM1-an har gjort att jag har full styr. %-mätningen tycker jag är sisådär, jag tittar på förbrukning och volt och håller själv lite koll hur länge man legat och hur mycket som dras. Redigerad 12 Juli , 2014 av Haddock_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser