Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gbgdykarn

Segelbåtsköp, lite udda "krav"

Rekommendera Poster

Hejsan alla seglare!

Jag har ett litet udda bekymmer när det kommer till båtköp.

Jag står i kö till båtplats och nu till hösten är det min tur i listan så som det verkar när man pratar med dom. Saken är den att de delar ut båtplats utefter vilken båt man äger/köpt och där behöver jag er hjälp med vilken båt jag ska köpa. (Tanken var en lite styrpulpet fram tills inköp av segel, men..)

De lägger på 1.5 m på längden och runt 20-40cm på bredden.

Tanken är att om 1-2 år köpa en lite större skuta på en 8-9 meter, men just nu prioriteras pengar till bostadsköp. Därför behöver jag en plats på minimum 8x3m (byteskön är lååång)

Min tanke är som så att jag köper en segelbåt nu för Max 15-17'000 som jag har nästa och kanske nästnästa sommar som gör att jag får rätt storlek på plats.

Krav på båt:

1. 6.5-7 m lång och 2.5-2.7 m bred

2. Kök och kyl ( toa ett plus)

3. sovplats för två vuxna ink två småsmåbarn

4. Lättseglad.

Moraltänk om att jag "tar" en plats jag ej behöver behövs ej skrivas. Har stått i kö sen 2005 för plats mu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maxi 68 är väl en lämplig båt, eller en sån jag har, en Dominant 78. Mycket lättseglad med självslående fock. Fyra bra kojer, ett trångt toautrymme, men ändå med ett draperi för. Hyfsat kök. Och en stor sittbrunn.

Min ska säljas och ligger i Björlanda. post-95643-0-87432900-1402865647_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pseudonym

Jo maxi 68 har jag kollat på lite. Känns dock lite "vanlig" och "tråkig".

Vad kostar din tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...