Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
xzazza

Hardtopbåtar

Rekommendera Poster

Hjälp! Ska köpas första-båt och kan nästan inget om båtar. För dagsutflykter för 3-5 personer- men ska kunna övernatta i nån gång (2 personer). Mest inomskärs men vid fint väder (typ max 4-5 sekundmeter) även lite längre ut i havsbandet, norrlandskusten. Max 50 000. Har kollat på Ryds, Selco, Crescent, Runnö, Uttern, Örnvik och Flipper (bla Flipper 450). Vet du nåt? Fördelar, nackdelar, alternativ? Båtarna brukar ju vara 70-80-tal och motorerna likaså. Vilka motorer ska man akta sig för och vilka är bra? Vad ska jag se upp med? Vad ska jag särskilt fråga om och kolla? Tacksam för alla tips o råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selco brukar ju inte vara någon höjdare. Ska du ut i havsbandet så vill du inte ha en flatbottnad båt. Du har missat Vator. Jag har en Vator 17 HT och trivs jättebra med den. Fjordling kan också vara intressant. Som vanligt är skicket på motor och eventuellt drev det absolut viktigaste när du ska bedöma priset på båten. en gammal HT utan motor eller med dålig motor men i övrigt i bra skick är kanske värd 20-30% av det du skrev som maxpris. Kolla också noga skicket på akterspegel, stringers, etc. Inte jättedyrt att fixa men däremot jättemycket jobb. Ett nytt kapell kostar 5-15 tusen...

Obs, dålig motor = ingen motor det är oftast billigare att byta än att fixa och man måste kunna lita på sin motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

några tankar:

1. flipper 450 (du nämnde den):

jag har en sådan. jätterolig. planar fort, allmänt trevlig. dock absolut inget för ruffigare sjö. jag har den på mälaren och skulle kunna tänka mig att slussa ut en solig dag, men inte ut i havsbandet.

har haft en ryds tumlaren tidigare. och jag undrar verkligen hur många nätter som spenderas i alla dessa HT-båtar från 70-talet. känns inte jättesoft. om du ska sova i den, se till att den är fräsch och framför allt att motor, tank, bensinslang etc håller tätt. om det doftar bensin, kommer du INTE vilja sova över i den.

ska du inte sova i båten så är frågan om du verkligen ska ha en ht. det är oftast inte ståhöjd, luften står stilla och det är därför inte jättekul att sitta där när man är ute och kör.

2. motorer: även om yamaha är okej, så är reservdelarna till dem betydligt dyrare än till andra märken.

3. kolla in boken "köpa motorbåt" (nautiska förlaget). läste den efter mitt första båtköp och hade helst läst den inför det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...