Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Traktorn85

Olja ur hål på växelhuset? Yamaha 9.9 1990

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en båtmotor igår, en yamaha 9.9hk från 1990. När jag kört hem den och den låg i skuffen så hade växelhusolja runnit ut från 2 små hål som sitter strax ovanför luftskruven. Är detta normalt eller har jag någon packboxläcka? Oljan var rätt trög, såg inte ut som den hade blivit bytt på länge och påfyllningsskruv + luftskruv satt riktigt hårt.

Tack på förhand, //Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du säker på att det inte är 2-takts olja. Så har det varit alla gånger som ungefär samma fråga varit uppe tidigare och det kan betecknas som normalt.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte 2taktsolja. Jag fyllde nyss på ny växelhusolja och vänder jag huset uppockner så börjar det rinna ur hålet på bilden direkt. Samt från ett hål på andra sidan. Nivåskruven sitter nån cm nedanför "läckhålet" på andra sidan.

Bild:

http://s23.postimg.org/vt99gapor/DSC_0121.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad har dessa hål för funktion egentligen? Kan man plugga dem så det inte kommer in vatten/rinner ut olja? När jag för växelföraren upp och ner så bubblar det lite i åtminstone det ena hålet.

Redigerad av Traktorn85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vxlaxel damasken läcker du får byta den Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vxlaxel damasken läcker du får byta den Med vänlig hälsning Tutte

Hej! ok, så damasken kan orsaka läckage ur de hålen om den är dålig? jag märkte att det även kom lite olja från den damasken när jag höll för hålen och höll växelhuset uppockner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag rivit loss växelpetaren och den där damasken. somsagt damasken som var boven. kanske även borde byta plastbiten som håller fast hela skiten också :P

tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...