Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
V500

Söt eller saltvattenkylning på innombordare

Rekommendera Poster

Håller på att handla på en ny Volvopenta inombordare V6 225hp och butiken erbjuder modellen med havsvattenkylning och som extra utrustning fås sötvattenkylnings serie. Finns det någon som har erfarenhet av om man klarar sej mad bara havsvattenkylning här på östersjön eller rostar motorn sönder efter några år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en sjövattenkyld motor kommer med all sannolikhet att rosta sönder så småningom - 50 år eller väl så det. 

 

En färskvattenskylning till en så pass stor motor måste nog va väl tilltagen och kostar väl där efter också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger man så mycket pengar på att köpa en ny motor, skulle åtminstone jag lägga på 10-15 % för att köpa en original färskvattenkylning. Motorn mår bättre då den får gå med högre temperatur, den rostar inte i block och topp, vinterkonserveringen blir lättare och säkrare, andrahandsvärdet ökar, du kan enklare koppla in gångvärme och varmvattenberedare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högre andrahansvärde - ja oftast.

Motorn mår bättre - ingen större skillnad

Lättare vinterkonservering - ja du behöver inte tömma blocket innan glykolkörning. Men du kan inte hoppa över denna då värmeväxlarens sjösida måste glykolköra. Även limpor/knän måste glykolköras om det inte är ett helsystem.

Motorn rostar sönder fortare - nja den överlever nog tillräckligt många år så det är andra problem som tar död på den. Den största anledningen till förstörda motorer pga av rost är att limpor och knän rostar sönder och de är ändå sjö(havs) vattenkylda i de allra flesta fall.

Lättare att koppla in vv-beredare - är väl ingen skillnad? Har själv en sådan inkoppling på en sjövattenkyld V8/5.7 och det blir både snabbt uppvärmt och stadig arbetstemp på motorn.

 

Men om jag köpte en fabriksny motor så skulle jag nog ändå kosta på slutet kylsystem.

Däremot är det inte frälsning och bekymmersfritt som många vill påskina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst håller en motor med sötvattenskylning längre, i många fall mycket längre. har under våren haft av topparna på min 35 år gamla pentadiesel, med en martek sötvattenskyl. Hittade inte tillstymmelse av rost i de kylkanaler jag kom åt att kolla i. Jag har min båt på västkusten.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...