Barret 0 Postad 14 Juni , 2014 Köpte nyligen en fast VHF (cobra) som jag nu kopplat in. Kabeldragningen och antennmonteringen är gjord av båtfirman och allt är nya grejer. Men jag får ett konstant bakgrundsbrus i VHF:en. Det går inte att "squelsha" bort och det går knappt att höra något annat än detta brus. Vid anrop kan man till nöds skönja rösten men det går inte att höra vad som sägs. Vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Juni , 2014 Antingen är det fel på själva apparaten eller så har du en rejäl störningskälla ombord. Kolla över lödninger eller krimpningar vid antennkontakterna så det inte är några kortslutningar.Men det borde inte ge brus utan "bara" dålig räckvidd. Om du berättar mer exakt vilken Cobra du köpt så kanske du kan få någon specifik info. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barret 0 Postad 14 Juni , 2014 Antingen är det fel på själva apparaten eller så har du en rejäl störningskälla ombord. Kolla över lödninger eller krimpningar vid antennkontakterna så det inte är några kortslutningar.Men det borde inte ge brus utan "bara" dålig räckvidd. Om du berättar mer exakt vilken Cobra du köpt så kanske du kan få någon specifik info. /B Hej och tack för ditt svar. Grejen är att VHF:en brusar även när jag drar ut antennkabeln (testade detta efter mitt första inlägg). Måste väl vara VHF:en då? En ganska enkel grej - en Cobra MR F-75. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Juni , 2014 Det låter onekligen som om det vore fel på apparaten. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser