Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
mscorall

aq165/B30 drar olja

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan hjälpa till med felsökning? inför förra säsongen -13 blev topp fixad,ventiler inslipade,ny sjövattenpump och ny kyllimpa monterad. Oljekylaren blev rengjord och fick nya tätningar.

I slutet på förra säsongen började motorn dra olja, fick fylla på var tredje tur ca 2 liter efter att oljelampa börjat lysa.

Motorn är en aq 165 med slutet kylsystem till motorn,som går genom en värmeväxlare som är kyld med sjövatten via sjövattenpump på motorn,även oljekylaren kyls med sjövatten.

Kollat i dag:

* Komp (kall motor, tändstift i på övriga) cylinder 1=12  cylinder 2=11, cylinder 3:11,9 cylinder 4:11,3 cylinder 5:10,9 cylinder 6:10,5

* Varmkörning med återcirkulation av kylvatten i en hink (båten kvar på land) Blev en brun oljesörja överst i hinken.gjorde rent hink och nytt vatten, och ny brun sörja efter varmkörning. 3-4 minuter

* Inget vatten i oljan i motorn.

Något tips på nästa steg? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta en titt på oljekylaren, ifall det är där som olja trycks ur systemet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också satsa på oljekylaren som felkälla, oljetrycket är mycket högre än vattentrycket så beroende på hur det läcker så behöver det inte komma in något vatten i motoroljan. Ta isär och kolla, köp nya o-ringar till oljekylen innan du börjar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar =) börjar med att kolla oljekylaren.i morgon får jag förhoppningsvis o-ringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...