mscorall 0 Postad 14 Juni , 2014 Hej! Någon som kan hjälpa till med felsökning? inför förra säsongen -13 blev topp fixad,ventiler inslipade,ny sjövattenpump och ny kyllimpa monterad. Oljekylaren blev rengjord och fick nya tätningar. I slutet på förra säsongen började motorn dra olja, fick fylla på var tredje tur ca 2 liter efter att oljelampa börjat lysa. Motorn är en aq 165 med slutet kylsystem till motorn,som går genom en värmeväxlare som är kyld med sjövatten via sjövattenpump på motorn,även oljekylaren kyls med sjövatten. Kollat i dag: * Komp (kall motor, tändstift i på övriga) cylinder 1=12 cylinder 2=11, cylinder 3:11,9 cylinder 4:11,3 cylinder 5:10,9 cylinder 6:10,5 * Varmkörning med återcirkulation av kylvatten i en hink (båten kvar på land) Blev en brun oljesörja överst i hinken.gjorde rent hink och nytt vatten, och ny brun sörja efter varmkörning. 3-4 minuter * Inget vatten i oljan i motorn. Något tips på nästa steg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 14 Juni , 2014 Jag skulle ta en titt på oljekylaren, ifall det är där som olja trycks ur systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Juni , 2014 Jag skulle också satsa på oljekylaren som felkälla, oljetrycket är mycket högre än vattentrycket så beroende på hur det läcker så behöver det inte komma in något vatten i motoroljan. Ta isär och kolla, köp nya o-ringar till oljekylen innan du börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mscorall 0 Postad 16 Juni , 2014 Tack för svar =) börjar med att kolla oljekylaren.i morgon får jag förhoppningsvis o-ringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser