loppe 0 Postad 26 Mars , 2005 Hej! Har nyss köpt en Maxi 77 och undrar om någon av er andra Maxi-ägare fått eller haft en spricka i en av bottenstockarna? På min båt ser botten och köl oskadat ut men en av bottenstockarna har en liten spricka tvärs över (kolla bilden, har försökt att märka ut ungefär plats). För övrigt ser det friskt ut. Kan en sådan spricka uppstå pga att man kört på grund eller kan andra orsaker ligga bakom? Frågan kan verka naiv men det är min första segelbåt och jag har endast erfarenhet av motorbåtar sedan tidigare, har därför lite kölfel-skräck. Tacksam för svar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 26 Mars , 2005 För att få mer info om det är allvarligt eller inte bör du kontakta en besiktningsman. Kolla: http://www.batbesiktningsmannen.org Har du köpt båten av en firma finns goda chanser att få en uppgörelse till stånd OM det skulle visa sig vara allvarligt. Jag hoppas det inte är allvarligt och att vi alla får en fin båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Panda 0 Postad 27 Mars , 2005 Håller med om att du bör kontakta besiktningsman, ifall det skulle vara nått allvarligt. Jag har seglat 77'a i 8 år, och min båt var ordentligt smälld redan vid köpet. (Märken i järnkölen) Dock hade jag aldrig några problem med kölinfästningen, eller läckage i kölbultarna, eller sprickor i kölstockarna. Sprickor i det där området är inte vanliga hos 77'orna, så det kan vara fog att låta ett proffs titta på det. I bästa fall är det bara ett skönhetsfel!!! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 Mars , 2005 Det är MYCKET vanligt att bottenstockar släpper eller spricker vid grundstötning. Normalt är detta ingen komplicerad reparation. Man plastar helt enkelt tillbaks bottenstocken, alternativt förstärker eller lagar den. Med grundläggande kunskap i mekanik och plastning gör man reparationen själv. Det vore bra om du kunde posta en bild på själva sprickan. mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loppe 0 Postad 28 Mars , 2005 Tack Anders! Känns genast bättre, jag hade tyvärr ingen möjlighet att lägga upp bild eftersom frakten ännu inte är avklarad. Båten kommer på torsdag och då ska jag genast plåta skadan och lägga upp bilden. Sprickan går som sagt inte längst med balken utan rakt över på bredden, ca 5cm. Ser dessutom ganska tunn ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser