Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
loppe

Spricka- Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej! Har nyss köpt en Maxi 77 och undrar om någon av er andra Maxi-ägare fått eller haft en spricka i en av bottenstockarna? På min båt ser botten och köl oskadat ut men en av bottenstockarna har en liten spricka tvärs över (kolla bilden, har försökt att märka ut ungefär plats). För övrigt ser det friskt ut. Kan en sådan spricka uppstå pga att man kört på grund eller kan andra orsaker ligga bakom? Frågan kan verka naiv men det är min första segelbåt och jag har endast erfarenhet av motorbåtar sedan tidigare, har därför lite kölfel-skräck. Tacksam för svar :-)

post-1166-1394234355,8776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få mer info om det är allvarligt eller inte bör du kontakta en besiktningsman. Kolla: http://www.batbesiktningsmannen.org Har du köpt båten av en firma finns goda chanser att få en uppgörelse till stånd OM det skulle visa sig vara allvarligt. Jag hoppas det inte är allvarligt och att vi alla får en fin båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att du bör kontakta besiktningsman, ifall det skulle vara nått allvarligt. Jag har seglat 77'a i 8 år, och min båt var ordentligt smälld redan vid köpet. (Märken i järnkölen) Dock hade jag aldrig några problem med kölinfästningen, eller läckage i kölbultarna, eller sprickor i kölstockarna. Sprickor i det där området är inte vanliga hos 77'orna, så det kan vara fog att låta ett proffs titta på det. I bästa fall är det bara ett skönhetsfel!!! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är MYCKET vanligt att bottenstockar släpper eller spricker vid grundstötning. Normalt är detta ingen komplicerad reparation. Man plastar helt enkelt tillbaks bottenstocken, alternativt förstärker eller lagar den. Med grundläggande kunskap i mekanik och plastning gör man reparationen själv. Det vore bra om du kunde posta en bild på själva sprickan. mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders! Känns genast bättre, jag hade tyvärr ingen möjlighet att lägga upp bild eftersom frakten ännu inte är avklarad. Båten kommer på torsdag och då ska jag genast plåta skadan och lägga upp bilden. Sprickan går som sagt inte längst med balken utan rakt över på bredden, ca 5cm. Ser dessutom ganska tunn ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...