toso 4 Postad 13 Juni , 2014 Jag har sålt en 20 fot day cruiser i år pga tillökning för två år sedan och letar nu en planande familjebåt. Den jag gillar mest hittils är Orrskär 850 som jag tycker har bra planlösning men i morgon ska vi titta på en Flipper 850. När det gäller motor letar jag ett exemplar med AQAD 41 för de båtarna ligger i en prisklass jag kan hantera även om det vore mycket roligare med en VP D4 förstås.... Finns det några Orrskär eller Flipper ägare som har några tips på vad jag ska kontrollera extra noga då jag undersöker och provkör en båt? Om någon har tips på saker som ofta är fel eller som kan bli besvärliga att laga skulle jag bli mycket tacksam. Jag var och tittade på en Orrskär 850 förra helgen och reagerade då på att det osade diesel ganska rejält då ägaren startade motorn i hamn. Är det helt normalt för en AQAD 41 eller diesel motorer i allmänhet? Dessutom tjöt det en från oljetrycks larmet (?) men det tystnade snart så det kanske inte är något att oroa sig för? Jag undrar dessutom hur man kan se eller märka om vibrarionsdämparna på en Orrskär 850 behöver bytas? Vad kan man förvänta sig för maxvarv under gång och vilket varv tycker ni motorn borde ha vid 20 knop för att allt ska verka OK? Tacksam för alla tips inför den fortsatta båtjakten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Juni , 2014 AQAD 41 A , går allmänt under benämningen rökbomben. Den bör man undvika. Helst ska man ha en AD41P, som är den nyaste modellen. Problemet med båda dessa båtar är den urusla motorrumsventilationen, om den inte är ombyggd. 41 motorn är känsligare för dålig ventilation, än 40 motorn. Jag vet en som lät installera en AD41P, i en Flipper 850, utan att förbättra ventilationen. Den höll i en säsong. Oljestickan hoppade ur röret, som samtidigt är olljesugrör, och går ner i botten av oljetrågen, och all olja sprutade upp i taket på motorlådan. När motorn plockades isär kunde man konstatera att den skurit på sexans cylinder. AD 41- motorns vevhusventilation består av ett 5mm plaströr, så det behövs inte mycket vevhustryck för att motoroljan ska tryckas ut. Om oljetryckslarmet ljuder på tomgång, betyder det att oljetrycket är under 0,5 bar, och det lär ju inte bli bättre med tiden. Orrskär är en trevlig båt, som går tyst och behagligt, men man bör komma ihåg att gummiduken på akterspegeln måste bytas ibland, och då bör man kolla vibrationsdämparna samtidigt. Detta är en ganska omfattande operation. Motor och motorlåda måste lyftas ur båten, och motorn ur lådan. Orrskärbåtar rekommenderar att man byter den vart sjunde år, och de är duktiga på att ta betalt för delarna. Om lådan verkar sitta snett, eller har sjunkit, är förmodligen vibrationsdämparna mogna för utbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 14 Juni , 2014 Jag har sålt en 20 fot day cruiser i år pga tillökning för två år sedan och letar nu en planande familjebåt. Den jag gillar mest hittils är Orrskär 850 som jag tycker har bra planlösning men i morgon ska vi titta på en Flipper 850. När det gäller motor letar jag ett exemplar med AQAD 41 för de båtarna ligger i en prisklass jag kan hantera även om det vore mycket roligare med en VP D4 förstås.... Finns det några Orrskär eller Flipper ägare som har några tips på vad jag ska kontrollera extra noga då jag undersöker och provkör en båt? Om någon har tips på saker som ofta är fel eller som kan bli besvärliga att laga skulle jag bli mycket tacksam. Jag var och tittade på en Orrskär 850 förra helgen och reagerade då på att det osade diesel ganska rejält då ägaren startade motorn i hamn. Är det helt normalt för en AQAD 41 eller diesel motorer i allmänhet? Dessutom tjöt det en från oljetrycks larmet (?) men det tystnade snart så det kanske inte är något att oroa sig för? Jag undrar dessutom hur man kan se eller märka om vibrarionsdämparna på en Orrskär 850 behöver bytas? Vad kan man förvänta sig för maxvarv under gång och vilket varv tycker ni motorn borde ha vid 20 knop för att allt ska verka OK? Tacksam för alla tips inför den fortsatta båtjakten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 14 Juni , 2014 Något jag gillar med Orrskär 850 är ljudnibån. Den låter nästan inget och midkabinen är fin. En kompis bytte till en orrskär 850 och de är nöjda som få. Flipper 850 vet jag inget om, så jämförelse är inte aktuelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 14 Juni , 2014 Orrskär 850 är ett mycket bra val av båt. Jag har en aqad41-b i min båt och det ryker alltid när jag startar, samt att oljetrycks larmet ljuder tills man fått upp trycket i motorn. Den är ju ganska tystgående med kassetten, så man kan prata utan att skrika. Vid 3200 varv så ligger jag på ca 21-22 knop och en förbrukning på ca 1,5/ sjömil. Har ingen erfarenhet av Flipper 850 men var själv spekulant på en sådan, men föll för att Orrskär har mittkoj istället för akterkoj. Vill du veta något mer så fråga på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 15 Juni , 2014 Jag skulle gå på Orrskären med midkabin, akterruff är nog bekvämt men ett elände att klättra över när man ska lägga till m.m. Nu har jag en Orrskär 1000 med en Kad 43 så där kan jag inte vara behjälplig. Spelet mellan kasetten och skrovet ska vara ca. 2cm, mäts enklast med en svetstråd som man böjer 90 grader längst ned. Min drevdamask är 12 år och visar inga tendenser att spricka än så länge och den byts utan att motorn lyfts ur. Framför allt så går den tyst och inga motorvibrationer känns i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 15 Juni , 2014 Om du vill ha information om Flippern så kan jag rekommendera www.flipper850.se Vad gäller Orrskär 850 så är det viktigt att undvika de först tillverkade båtarna som hade gamla skrovet. De går lika dåligt i sjön som Orrskär 27. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toso 4 Postad 15 Juni , 2014 Tack för alla svar ! Det låter på er som om det är normalt att det både ryker en del och att oljetryckslarmet tjuter om man har en AQAD 41 A. Vi var och tittade på en Flipper 850 idag och den verkade väldigt praktiskt men vi har nog bestämmt oss för en Orrskär ändå. Den känns mer "rätt" för oss på någon sätt. Nu såg jag en Orrskär 850 med en AQAD 41 B på Blocket men den är uppe i Norrland. Blir krångligt både att åka och titta och att frakta båten till Stockholm.... När det gäller det där med skrovversioner kanske det är någon som vet när dom ändrade skrovet på Orrskär 850? När ska båten vara tillverkad för att man ska ha det nya skrovet och är det verkligen så stor skillnad? Jag har läst att Orrskär 27 har lite slingrig gång vid vissa situationer men hur illa är det? Skulle ni prioritera rätt skrov eller hög utrustningsnivå och almännt skick (ankarspel, bogpropeller, varmvatten, ny gummiduk, bytt inredning etc). Är skrovet det viktigaste så får man fixa resten sen? Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 15 Juni , 2014 Finns ju också saltö 31 som kan vara väl värd att jämföra med. Annars så skulle jag prioritera bra skrov o drivlina,annat lulllull är relativt enkelt o billigt att kompletera med. Ankarspel får du idag för under 10000 och är inte så avanserat att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 15 Juni , 2014 Gamla 27 skrovet var med under 1981, 1982 kom nya skrovet. Tror inte att det tillverkades så många båtar under-81 för det är sällan man ser den till salu. Jag har en orrskär från -82 med nya modellen av skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T-strom 0 Postad 16 Juni , 2014 Tack för alla svar ! Det låter på er som om det är normalt att det både ryker en del och att oljetryckslarmet tjuter om man har en AQAD 41 A. Vi var och tittade på en Flipper 850 idag och den verkade väldigt praktiskt men vi har nog bestämmt oss för en Orrskär ändå. Den känns mer "rätt" för oss på någon sätt. Nu såg jag en Orrskär 850 med en AQAD 41 B på Blocket men den är uppe i Norrland. Blir krångligt både att åka och titta och att frakta båten till Stockholm.... När det gäller det där med skrovversioner kanske det är någon som vet när dom ändrade skrovet på Orrskär 850? När ska båten vara tillverkad för att man ska ha det nya skrovet och är det verkligen så stor skillnad? Jag har läst att Orrskär 27 har lite slingrig gång vid vissa situationer men hur illa är det? Skulle ni prioritera rätt skrov eller hög utrustningsnivå och almännt skick (ankarspel, bogpropeller, varmvatten, ny gummiduk, bytt inredning etc). Är skrovet det viktigaste så får man fixa resten sen? Vad tycker ni? Angående skrovet så tror jag som sagts tidigare att det "nya" kom 1982-1983 nånstans. Du ser skillnaden på "hajtänderna" som finns på det senaste skrovet. De sitter en dryg meter akterifrån sett några decimeter ovanför vattenlinjen. Det senaste skrovet ska också vara lite lättare och ha högre ståhöjd under hardtoppen. Bogpropeller är rätt ovanligt på 850:an då de allra flesta har tanken längst fram i fören och det får inte plats en bogis då. Det går dock att bygga en ny tank och placera på annat ställe i båten. Jag valde att inte göra detta på min eftersom jag tycker att det är en för stor operation. Har lärt mig köra istället! Dessutom är den så v-formad så bogisen är lite överflödig, däremot på kan den behövas på Flippern då den är plattare i skrovet. Jag hade försökt hitta en med 41:an monterad, det nya skrovet och i bra skick. Utrustning kan du köpa till i efterhand, det är roligare än att renovera skrov och inredning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 17 Juni , 2014 Tack för alla svar ! Det låter på er som om det är normalt att det både ryker en del och att oljetryckslarmet tjuter om man har en AQAD 41 A. Vi var och tittade på en Flipper 850 idag och den verkade väldigt praktiskt men vi har nog bestämmt oss för en Orrskär ändå. Den känns mer "rätt" för oss på någon sätt. Nu såg jag en Orrskär 850 med en AQAD 41 B på Blocket men den är uppe i Norrland. Blir krångligt både att åka och titta och att frakta båten till Stockholm.... När det gäller det där med skrovversioner kanske det är någon som vet när dom ändrade skrovet på Orrskär 850? När ska båten vara tillverkad för att man ska ha det nya skrovet och är det verkligen så stor skillnad? Jag har läst att Orrskär 27 har lite slingrig gång vid vissa situationer men hur illa är det? Skulle ni prioritera rätt skrov eller hög utrustningsnivå och almännt skick (ankarspel, bogpropeller, varmvatten, ny gummiduk, bytt inredning etc). Är skrovet det viktigaste så får man fixa resten sen? Vad tycker ni? Angående skrovet så tror jag som sagts tidigare att det "nya" kom 1982-1983 nånstans. Du ser skillnaden på "hajtänderna" som finns på det senaste skrovet. De sitter en dryg meter akterifrån sett några decimeter ovanför vattenlinjen. Det senaste skrovet ska också vara lite lättare och ha högre ståhöjd under hardtoppen. Bogpropeller är rätt ovanligt på 850:an då de allra flesta har tanken längst fram i fören och det får inte plats en bogis då. Det går dock att bygga en ny tank och placera på annat ställe i båten. Jag valde att inte göra detta på min eftersom jag tycker att det är en för stor operation. Har lärt mig köra istället! Dessutom är den så v-formad så bogisen är lite överflödig, däremot på kan den behövas på Flippern då den är plattare i skrovet. Jag hade försökt hitta en med 41:an monterad, det nya skrovet och i bra skick. Utrustning kan du köpa till i efterhand, det är roligare än att renovera skrov och inredning. Min bror har en flipper 850 och jag tyckker det är enfantastiskt väldisponerad båt. Lättdriven och bra planlösning och oerhört prisvärd. Får du tag på en sådan med en 41:a i tycker jag du ska satsa på en sådan, men smaken är ju som bekant som baken!! Lycka till Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toso 4 Postad 27 Juli , 2014 Hej! Jag vill bara meddela att det blev en Orrskär 850 med aqad41b motor. Vi har kört ca 300 distans nu och allt har fungerat bra förutom att avgasslangen gick sönder ute på Ålands hav... Tack Sjöassistans! Slangen är bytt nu och det här skrivs i Granhamn nära Fejan. Tack för alla goda råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser