Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
V500

Skillnaden på volvo penta drev.

Rekommendera Poster

Har begärt offerter på olika motorer till min flipper 640 och de olika monelle av drev som jag fått för samma maskin v6 200. Det ena drevet är SX-A 1,66:1 det andra SX 1,79. Vet nån vad det är för skillnad på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har begärt offerter på olika motorer till min flipper 640 och de olika monelle av drev som jag fått för samma maskin v6 200. Det ena drevet är SX-A 1,66:1 det andra SX 1,79. Vet nån vad det är för skillnad på dem?

Vad jag kan tro är att blir något snabbare med 1,79 drevet, dvs lite högre utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast farten kompenseras väl sedan med olika storlek och/eller stigning på propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,79:1, är en lägre utväxling är 1,66:1. Vevaxeln snurrar 1,79 varv per propellervarv, istället för 1,66 varv. Vilken utväxling man väljer beror på vilken båt motorn ska sitta i. Man får kolla i propellerberäkningsprogrammet, att det finns en passande propeller. Jag antar att 1,79-drevet också är ett SX-A. Annars är det ett gammalt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast farten kompenseras väl sedan med olika storlek och/eller stigning på propellern?

Just, det är det som är vitsen med olika utväxlingar, att du kan välja en propeller som får plats. Så har jag fattat det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla propellrar som är avsedda för SX-drev får plats. 1,79- utväxlingen är standard. 1,66 är för små lätta båtar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar man reda på exakt vilken utväxling man har på ett sx drev ifrån 2002?

 

/RP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står på plåten. Om den inte finns kvar, kan man vrida ingående axeln, tills propelleraxeln har vridits ett varv. Har man då vridit axeln ca 1,8 varv, så är det en 1,79- utväxling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står på plåten. Om den inte finns kvar, kan man vrida ingående axeln, tills propelleraxeln har vridits ett varv. Har man då vridit axeln ca 1,8 varv, så är det en 1,79- utväxling.

 

Jag misstänkte det och plåten är övermålad och omöjlig att läsa trotts att jag skrapat bort färgen. Det blir väl att vrida på propellern och kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...