V500 0 Postad 13 Juni , 2014 Har begärt offerter på olika motorer till min flipper 640 och de olika monelle av drev som jag fått för samma maskin v6 200. Det ena drevet är SX-A 1,66:1 det andra SX 1,79. Vet nån vad det är för skillnad på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mskantippa 0 Postad 13 Juni , 2014 Har begärt offerter på olika motorer till min flipper 640 och de olika monelle av drev som jag fått för samma maskin v6 200. Det ena drevet är SX-A 1,66:1 det andra SX 1,79. Vet nån vad det är för skillnad på dem? Vad jag kan tro är att blir något snabbare med 1,79 drevet, dvs lite högre utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 13 Juni , 2014 Fast farten kompenseras väl sedan med olika storlek och/eller stigning på propellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 14 Juni , 2014 1,79:1, är en lägre utväxling är 1,66:1. Vevaxeln snurrar 1,79 varv per propellervarv, istället för 1,66 varv. Vilken utväxling man väljer beror på vilken båt motorn ska sitta i. Man får kolla i propellerberäkningsprogrammet, att det finns en passande propeller. Jag antar att 1,79-drevet också är ett SX-A. Annars är det ett gammalt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 14 Juni , 2014 Fast farten kompenseras väl sedan med olika storlek och/eller stigning på propellern? Just, det är det som är vitsen med olika utväxlingar, att du kan välja en propeller som får plats. Så har jag fattat det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 14 Juni , 2014 Alla propellrar som är avsedda för SX-drev får plats. 1,79- utväxlingen är standard. 1,66 är för små lätta båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 23 November , 2014 Hur tar man reda på exakt vilken utväxling man har på ett sx drev ifrån 2002? /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 23 November , 2014 Det står på plåten. Om den inte finns kvar, kan man vrida ingående axeln, tills propelleraxeln har vridits ett varv. Har man då vridit axeln ca 1,8 varv, så är det en 1,79- utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 24 November , 2014 Det står på plåten. Om den inte finns kvar, kan man vrida ingående axeln, tills propelleraxeln har vridits ett varv. Har man då vridit axeln ca 1,8 varv, så är det en 1,79- utväxling. Jag misstänkte det och plåten är övermålad och omöjlig att läsa trotts att jag skrapat bort färgen. Det blir väl att vrida på propellern och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser