hosianna 1 Postad 13 Juni , 2014 Tjena. Har ett litet GEL-batteri på 36 Ah och en solpanel på 18 W. Behövs laddningsregulator? Någon har sagt mig att det finns en tumregel att under 20 Watts solpanel behövs det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 Juni , 2014 Ja skulle jag säga. Det laddar både effektivare och skonsammare. Och de billiga moderna regulatorerna är visst bättre än den dyrare Maxpower. I denna tråd står det mkt läsvärt...: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72858-maxpower-solcellsregulator-d%C3%A5lig/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2014 De flesta tumregler är mest myter. GEL är känslig och ska absolut laddas via regulator. DENNA har jag beställt för att utvärdera, den verkar väldigt lovande och kan ställas för just GEL-batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Juni , 2014 Klart du ska ha regulator, du kan köpa en för ett par hundralappar.Solcellen ger och trycker på, försöker tryca på, ström oavsett hur laddat batteriet är. Regulatorn stänger av laddningen när det är fullt. Om du kopplar förbrukningen till regulatorn så stänger den åxå av när du förbrukat ner till en bestämd nivå och startar igen när förutbestämd laddning finns. Då suger du inte batterierna tomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 17 Juni , 2014 Klart du ska ha regulator, du kan köpa en för ett par hundralappar. Solcellen ger och trycker på, försöker tryca på, ström oavsett hur laddat batteriet är. Regulatorn stänger av laddningen när det är fullt. Om du kopplar förbrukningen till regulatorn så stänger den åxå av när du förbrukat ner till en bestämd nivå och startar igen när förutbestämd laddning finns. Då suger du inte batterierna tomma. Har du ett exempel på en sådan regulator? Är ganska grön på området och skall också skaffa solpanel inom kort. Hade varit perfekt att även låta regulatorn kontrollera förbrukningen så man inte riskerar att dra ur förbrukningsbatterierna. Startbatteriet är avskiljt med ett relä så ingen risk att inte kunna starta motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 Juni , 2014 Ja, absolut! Ett lite 36Ah-batteri kopplat till en solcell på "bara" 18W max kann öka spänningen i anläggningen till oaxeptabelt värde. (efter att batteriet är kvaddat) Den värkliga utgiften är dina förbrukare's havari när du koplar dom inn i ett system som kan ligga väl över 16V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 17 Juni , 2014 http://www.ebay.com/itm/10A-20A-30A-Solar-Panel-Regulator-Charge-Controller-Auto-Switch-12V-24V-PWM-/130959707756?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item1e7dce8e6c Jag har använt 3 sådana här (för olika båtar vid olika tillfällen) och är nöjd. Kostar på Ebay c:a 90 kronor inklusive frakt! Leveransen brukar komma i brevlådan 4 veckor efter man köpt och betalat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2014 Regulatorn som Seawolf rekommenderar har jag använt länge och i ett flertal olika installationer. Den fungerar utmärkt, inga problem och den laddar batterierna perfekt. För ett GEL-batteri skull jag använda en regulator som kan ställas in för GEL. DENNA kan det, men den är dyr, 120 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 18 Juni , 2014 Regulatorn som Seawolf rekommenderar har jag använt länge och i ett flertal olika installationer. Den fungerar utmärkt, inga problem och den laddar batterierna perfekt. För ett GEL-batteri skull jag använda en regulator som kan ställas in för GEL. DENNA kan det, men den är dyr, 120 kr Regulatorn för gelbatteri har jag beställt idag. Misstänker att min Maxpower går lite hårt åt mitt gelbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 19 Juni , 2014 Jag slog till på både solpanel och regulator ifrån eBay. Kan man bara tänka sig att vänta några veckor på leverans ifrån China så är det galet mycket billigare än att köpa i båtaffären här hemma i Sverige! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 19 Juni , 2014 Jag köpte en dyr i affär, kostar det så smakar det brukar jag tänka... Att tänka på är att man köper en regulator som är dimensionerad efter max förbrukning och inte max laddning. Även om panelen bara laddar 3 A så kankse man förbrukar 8 A från batteriet ibland. Då behöver ju regulatorn vara dimensionerad för det då all förbrukning går genom den. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 23 Juni , 2014 Tack för alla svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 25 Juni , 2014 Har funderat lite. Om jag ska kunna använda en hög belastning ca 360W (30A) och dessutom i en blöt miljö vad gör jag då. Laddströmmen från panelen är ju inget problem men lasten är förhållandevis stor. Ska jag koppla lasten direkt till batteriet då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Juni , 2014 (redigerade) Jag köpte en dyr i affär, kostar det så smakar det brukar jag tänka... Att tänka på är att man köper en regulator som är dimensionerad efter max förbrukning och inte max laddning. Även om panelen bara laddar 3 A så kankse man förbrukar 8 A från batteriet ibland. Då behöver ju regulatorn vara dimensionerad för det då all förbrukning går genom den. /j Det där lät väl inte rätt. Förbrukarströmmen, som tex lanternor, värmare, startmotorn eller bogpropellern går inte alls genom solcellsregulatorn. Då skulle solcellsregulatorn brinna sönder direkt... Men man ska nog kolla hur många watts solcell regulatorn tål. Min Maxpower tror jag max tål 90 watt om jag minns rätt. Redigerad 25 Juni , 2014 av Luffarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2014 Sätter man en regulator på 20-30A med lastutgång kan det vara en fördel att använda den. Man får tex överlastskydd, underspänningsskydd som förhindrar att man laddar ur batterierna för mycket. I tex sommarstugor använder man alltid lastutgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 Juni , 2014 Aha. Visste inte ens att det fanns regulatorer med lastutgång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 27 Juni , 2014 Så här tänkte jag ansluta regulatorn i mitt elsystem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2014 Så här tänkte jag ansluta regulatorn i mitt elsystem Elschema.png Snyggt så jag måste ju hitta lite att gnälla på Sätt shunten enbart på förbr. batterierna, som det är nu kommer startströmmen att räknas som förbrukning. Sen tycker jag att huvudbrytaren ska vara batterifrånskiljare dvs bryta allt, bra om det kommer rök ur elsystemet! Men framförallt om man ska greja med systemet, då vet man att det är strömlöst när man bryter. På många solcellsregulatorer kan man trycka på en knapp och då brytas all förbrukning, använd den funktionen för att stänga av allt. Ofta sitter ju regulatorn lite mer praktiskt till också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 27 Juni , 2014 Så här tänkte jag ansluta regulatorn i mitt elsystem Elschema.png Snyggt så jag måste ju hitta lite att gnälla på Sätt shunten enbart på förbr. batterierna, som det är nu kommer startströmmen att räknas som förbrukning. Sen tycker jag att huvudbrytaren ska vara batterifrånskiljare dvs bryta allt, bra om det kommer rök ur elsystemet! Men framförallt om man ska greja med systemet, då vet man att det är strömlöst när man bryter. På många solcellsregulatorer kan man trycka på en knapp och då brytas all förbrukning, använd den funktionen för att stänga av allt. Ofta sitter ju regulatorn lite mer praktiskt till också. Angående shunten så följde jag Skyllermarks instruktion för hur deras instrument skall kopplas in: Vad gäller brytare så är deras rekommendation, och jag håller med, att man inte skall ha någon brytare i startkretsen för att alltid kunna starta motorn. Skall tillägga att jag inte på något sätt är någon expert på el utan går enbart på rekommendationer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2014 Skyllermarks batteriinstrument kommer från NASA. Här är deras kopplingsschema. Här går inte strömmen till startmotorn via shunten. Skyllermarks koppling är märklig, när generatorn laddar så får instrumentet hur mycket ström som går både till start och förbr. batterier, hur ska då instrumentet veta hur mycket kapacitet man har. Startar man och mal en stund med startmotorn så har man förbrukat en del av startbatteriets kapacitet men inte rört förbr.bat. Men det vet inte instrumentet. Lika märkligt är det att säga att man inte ska ha huvudbrytare till startbatteriet. Den ska finnas där för att man ska kunna tex jobba med systemet strömlöst och kanske framförallt om solenoiden hänger sig, då vill man inte stå där och försöka lossa batterikabelskor. Dessutom har jag fattat det som att det i CE-reglerna krävs huvudbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 27 Juni , 2014 Med risk för att jag inte har koll riktigt på vad jag pratar om men kan det inte vara så att skiljerelät gör att startbatteriet är skilt från förbrukarkretsen innan generatorn börjat ladda? Ska kolla om instrumentet visar på urladdning när startmotorn går. Håller med dig om att det borde vara en brytare i startkretsen ur felsökningssynpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2014 Kretsarna är skilda men all ström passerar shunten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 29 Juni , 2014 På gamla snipan hade jag ett skiljerelä som kopplade bort startbatteriet när jag stängde av motorn. Med motorn igång laddades bägge bankarna. När jag sugit ur de två förbrukarna rejält en gång startade jag motorn o flyttade båten från en brygga till en annan o slog av motorn. När jag skulle starta nästa gång var även startbatteriet nästan heldött, den krämen hade runnit över i de tomma förbrukarna när jag körde en kort stund. En annan gång hängde sig relät på nåt vis så att nån av bankarna inte blev laddade alls fast jag körde ett par timmar. Fick knacka på det för att få igång laddningen, såg det på de två gammeldags amperemätarna båten hade... Så nu kör jag med med den orginal -85 vanliga gammaldags brytaren där man kan välja startbatteri, förbrukare eller bägge eller helt avstängt. Att kolla den brytaren är lika självklart som att knyta fast båten i bryggan när man kommit nånstans. Dessutom startar jag nästan alltid på de fyra förbrukarna så jag behöver inte bry mig om brytaren alls, det funkar jämt. Ibland när jag kör motorn ställer jag brytaren på mittläget så även startbatteriet får sig lite färsk stret. Så jag personligen gillar inte skiljerelän... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juni , 2014 I bilden ovan så är det väll, av Skylermarks, medföljande kabel som går mellan förbrukarbatteriet och jordplinten som sen instrumentet sen kopplas in på. Se bil: Måste man använda den här kabeln? Är det av avgörande vikt för att dess längd/dimension ger ett visst motstånd som instrumentet måste ha som grundförutsättning? Eller spelar det ingen roll så man kan ha en längre kabel om man har längre avstånd mellan plinten och sista förbrukningsbatteriet i kretsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 29 Juni , 2014 Det viktiga är att spänningsfallet inte ökar. Kolla bifogade nomogram för att få tillräcklig diameter om kabeln är längre. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juni , 2014 I bilden ovan så är det väll, av Skylermarks, medföljande kabel som går mellan förbrukarbatteriet och jordplinten som sen instrumentet sen kopplas in på. Se bil: Måste man använda den här kabeln? Är det av avgörande vikt för att dess längd/dimension ger ett visst motstånd som instrumentet måste ha som grundförutsättning? Eller spelar det ingen roll så man kan ha en längre kabel om man har längre avstånd mellan plinten och sista förbrukningsbatteriet i kretsen? Det är den kabeln som är själva shunten, den får inte ändras! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) I bilden ovan så är det väll, av Skylermarks, medföljande kabel som går mellan förbrukarbatteriet och jordplinten som sen instrumentet sen kopplas in på. Se bil: Måste man använda den här kabeln? Är det av avgörande vikt för att dess längd/dimension ger ett visst motstånd som instrumentet måste ha som grundförutsättning? Eller spelar det ingen roll så man kan ha en längre kabel om man har längre avstånd mellan plinten och sista förbrukningsbatteriet i kretsen? Det är den kabeln som är själva shunten, den får inte ändras! Hmm, innebär det att jag kan ersätter en bit av min "huvud"-jordkabel som går från förbrukningsbatteriet till jordplinten med denna kabel och så mäter den vad som händer över denna bit kabel? Eller måste det vara den här som går mellan jordplint och batteriet? Det är nämligen längre än 73,5 cm mellan jorden på förbrukningsbatteriet och där min minusplint sitter idag. Därav jag undrar. Redigerad 29 Juni , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 29 Juni , 2014 Pust, bra att bhemac uppmärksammade mitt allvarliga misstag. Sorry Du kan skarva shuntkabeln med din nuvarande kabel. Shuntkabeln funderar som ett väldefinierat (litet) motstånd och spänninsfallet över motståndet (kabeln) är det som mäts. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Pust, bra att bhemac uppmärksammade mitt allvarliga misstag. Sorry Du kan skarva shuntkabeln med din nuvarande kabel. Shuntkabeln funderar som ett väldefinierat (litet) motstånd och spänninsfallet över motståndet (kabeln) är det som mäts. Mackey Kanoners! Då slipper jag omlokalisera jordplinten och allt som går till den... Bara att ordna en ordentlig skarvning med en kopplingsplint! Skönt! Tack vare den här tråden så har jag kunnat gjort ett el-schema för elen i min båt samt förstå hur en batteriövervakare ska kopplas(något jag inte trodde skulle gå när jag först kikade på den för ett tag sen..) EDIT: Suck.... Svaret fanns ju här: http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/01/Instruktionsbok-instrument-200-A.pdf Längst ner Redigerad 29 Juni , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juni , 2014 Det är en sak som jag inte gillar med skylermarkskopplingen är att den alltid är kopplad till batteriet. Helst hade jag velat haft des + efter huvudsäkringen.. Men alternativt kanske en liten switch. Tror ni det är ok att koppla den röda någon annanstans i systemet eller måste den vara på förbrukningens + pol? Eller alternativt montera en liten switch direkt på den röda kabeln? Om man har flera förbrukningsbatterier, ska röd sitta på första batteriets+ pol och sista batteriets minuspol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser