ThomasG88 0 Postad 12 Juni , 2014 Hej jag har problem med en mariner 40hp 2cyl 1993. Den kan går himla bra ett tag sen då börjar den gå dåligt den bara blundrar och vill inte alls upp i nån fart. Om jag håller full gas så blundrar den och ryker och till slut så kommer den upp i bra gång men! Då om jag kör en stund så dör den som bara som om bensinen tog slut men om man som pump gasar när den håller på dö så börjar den gå igen mycket konstigt! Jag är öppen för förslag Det är bytt membran i bränsle pumpen det är en vakuum pump och alla slangar bytta i motorn. kör bara på 98okt. Ska byta tändstift i helgen Har haft upp förgasaren flera gånger minst 5 gånger och ser inget fel!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2014 Inte alltid så lätt att veta vad som är galet. Mycket är vunnet om man kan avgöra om det är på tändning eller bränslesidan, dina symptom tycker jag tyder på tändning, men funktionsförbättringen med pumpgas tyder på bränsle. Om motorn bara för en kort stund går att få att gå bättre med startgas eller bensin insprutat i förgasaren så har du bränslebrist. Här tipsar jag om hur du kan kolla tändningen: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72674-yamaha-50-hk-autolube-motorproblem/ BTW: varför kör du på 98 oktan, motorn har inget behov av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasG88 0 Postad 13 Juni , 2014 Okej ja ska testa att koppla bort handpumpen på slangen har hört att den kan jävlas.. Och har nya tändstift nu så ska testa ikväll. kör på 98 för det inte innehåller nå etanol det är ju därför den kan bli sånt dära släm i förgasaren om den står förlägne. Är det dumt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2014 "Slemmet" beror närmast på vatten i bränslet, inte etanolen. Etanolen gör att det går att hantera en mindre mängd vatten. Men, under alla förhållanden skall flottörhusen tömmas (finns pluggar för detta) vid servicen på hösten oavsett 98 eller 95. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasG88 0 Postad 13 Juni , 2014 okej, då vet jag tack Men en sak det gör är att den inte äter upp slagarna.Etanolen i 95 är ganska aggressiv mot gummislangarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Juni , 2014 Vad får dig att tycka detta? Jag har aldrig hört att detta skulle vara något större problem, men över 10 % etanol skall man inte gå. De varningar för alkohol som brukar finnas i amerikanska manualer till Merc/Mariner gäller närmast metanol, inte etanol som det är i BF95 och E85. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasG88 0 Postad 14 Juni , 2014 dom gamla slangarna var som uppätna på insidan har sett det på skotrar med och dom har gått på 95 då har aldrig set det på dom som har gått på 98 och har läst lite om det men kan ha fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 14 Juni , 2014 Jag har alltid kört mina fordon på 95 oktan och har inte påträffat något konstigt med det och när det gäller effektskillnad som en del säger har jag inte heller märkt någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 14 Juni , 2014 Även 98 oktan innehåller numera 3-5% etanol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasG88 0 Postad 14 Juni , 2014 Okej ja då kan jag börja på köra på 95 igen Var ute och körde idag och dom nya tendstiftena Blev ingen skillnad Den verkar som den surar en del, den ryker lite väl mycket den surar som tusan om jag gör ful sväng åt nåt hål. vet nån hur man ställer in förgasaren på en sån hära båtmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 14 Juni , 2014 Prova ställ förgasarna 1 1/4 varv från botten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 15 Juni , 2014 Notera att dessa skruvar bara påverkar bara lågfart. På denna finns problem vid fullgas. Jag skulle inte röra inte blandningsskruvarna i detta läge. Om du ändå vill skruva på dessa så ta först ta reda på hur de står ställda innan justeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasG88 0 Postad 16 Juni , 2014 Var och körde typ 2 km och höll ful gas och det tar en stund innan den börjar plana ut och då hör man att den går upp och ner i varv som om den tappar kraft. Har bara en skruv och har skruvar lite på den men hjälper inget tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser