Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Twister550

100/50 Olja till Evinrude, förbrukning?

Rekommendera Poster

Har en 75 hk Evinrude e-Tech på båten.

Motorn kan köras med 50 och 100 olja med den inställning som vi för närvarande har på den.

För körning vintertid krävs användning av 100 oljan som är ganska mycket dyrare än 50 oljan.

 

Hur gör ni andra med era maskiner? Vi kommer att köra både sommar och vinter.

Ställer vi maskinen för 100 oljan måste vi köra med den dyrare oljan även sommartid. Behåller vi inställningen på 50 så kan vi köra 50 oljan sommartid, och 100 när det krävs, men då med ökad förbrukning så länge inställningarna står kvar på 50.

 

Någon av er som åker till verkstaden och får motorn omställd till vintern? Åker ni med samma inställningar och hur uppfattar ni förbrukning/ekonomi?

 

Har bara tankat bensin/olja och kört än så länge, men känner att det vore bra med ett grepp om vad som kan vara mest lämpligt för plånbok och miljö......

 

Någon som har erfarenhet  och noterat sin oljeförbrukning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 75 hk Evinrude e-Tech på båten.

Motorn kan köras med 50 och 100 olja med den inställning som vi för närvarande har på den.

För körning vintertid krävs användning av 100 oljan som är ganska mycket dyrare än 50 oljan.

 

Hur gör ni andra med era maskiner? Vi kommer att köra både sommar och vinter.

Ställer vi maskinen för 100 oljan måste vi köra med den dyrare oljan även sommartid. Behåller vi inställningen på 50 så kan vi köra 50 oljan sommartid, och 100 när det krävs, men då med ökad förbrukning så länge inställningarna står kvar på 50.

 

Någon av er som åker till verkstaden och får motorn omställd till vintern? Åker ni med samma inställningar och hur uppfattar ni förbrukning/ekonomi?

 

Har bara tankat bensin/olja och kört än så länge, men känner att det vore bra med ett grepp om vad som kan vara mest lämpligt för plånbok och miljö......

 

Någon som har erfarenhet  och noterat sin oljeförbrukning??

 

 

När jag köpte min E-tec 50 2009 sa ÅF att det lönar sig att köra på XD 100 då motorn med den oljan och inställningen drar mindre mängd olja och går renare. Jag har kört så hela tiden i alla farter och det går bra. Förbrukningen är låg, Gissningsvis runt 0,5%. Jag fyller aldrig på under säsongen men har med en liter i reserv. Motorn ryker inte och tändstiften ser bra ut efter 3 år. Man vet vad man har så jag fortsätter med XD 100. Proffsen på e-tech forumet rekommenderar att man använder XD 100 med inställning på XD 50 om man alltid kör motorn hårt under längre tid. Jag har den inställd på XD 100 eftersom att jag ofta kör sakta  och aldrig mer än 1000 varv under optimalt maxvarv. På min motor ca 4600-4700 rpm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.....så det finns ett E-Tech forum, missat det. 

Vår motor går inte särskilt hårt under längre tider, som vi kör nu iaf.  Kör slut på de dunkar 50 olja jag har, sen får det bli en omställning inför vintern till 100 olja....

 

Inte för att motorn går dåligt på något sätt, en fantastiskt mjuk och jämn gång, vi är fantastiskt nöjda med maskinen.....men vinterkörning kräver 100 olja, så då får det bli så året runt....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.....så det finns ett E-Tech forum, missat det. 

Vår motor går inte särskilt hårt under längre tider, som vi kör nu iaf.  Kör slut på de dunkar 50 olja jag har, sen får det bli en omställning inför vintern till 100 olja....

 

Inte för att motorn går dåligt på något sätt, en fantastiskt mjuk och jämn gång, vi är fantastiskt nöjda med maskinen.....men vinterkörning kräver 100 olja, så då får det bli så året runt....

 

 

http://www.etecownersgroup.com/search

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag vill nämna är det där med bränsletillsats inför vintern. De första två åren använde jag ingen sådan i tron att det bara var ett sätt att tjäna pengar, det gick ju bra ändå, tyckte jag. Men jag lät mig övertygas och köpte original tillsats som jag hällde i min fasta tank inför 3:e säsongens sista tur. Tanken var 2/3 full. Jag har ju ett separat vattenavskiljande 10 micron filter i motorbrunnen som jag byter varje år så det går bra. Jag blev lätt förvånad säsongen därpå. Motorn varvade något högre än året innan och tomgången var jämnare. Lite subjektivt, om det var bränsletillsatsen vet jag inte men jag tillsätter numera alltid enligt instruktion inför vinterförvaringen och en mindre mängd lite då och då under säsongen. Motorn är nu inne på sin 6:e säsong och har aldrig bråkat på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...